in brazilie mag je 3 maanden op vakantie zonder visum.
als je nou besluit om langer te blijven wat zijn dan de gevolgen bij de grens?
stel je voor dat je een maand of twee maanden langer blijft?
krijg je dan boete ofzo?
of alleen wat gezeur, want je gaat tenslotte toch al weg?
iemand ervaring hiermee?
misschien in andere landen hetzelfde mee gemaakt?
Ik woon zelf in Peru, en ga nu vanavond voor de tweede keer naar Lima om mijn Visa te verlengen, ik weet niet of dit hetzelfde werkt in brazilie, maar ik weet dat je bij Immigratie, (deze hebben kantoren in de grotere steden van het land, via internet kun je waarschijnlijk wel uitvinden waar precies), na drie maanden twee keer je visa met een maand kunt verlengen, hier kost dat 20 dollar en 25 soles.
De preciese gevolgen voor niet verlengen van een visa weet ik niet,maar ik zou je wel aanraden het zekere voor het onzekere te nemen, want ik vrees dat je er altijd dik voor zult betalen! ernstiger zal het niet snel zijn, maar ik denk dat je voor het geld dat je daar zult betalen een hoop leukere dingen kunt doen!!!
Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, dus misschien valt het reuze mee, maar dit is hoe het er in dit gedeelte van zuid amerika aan toe gaat!
hoe het in Brazilie is weet ik niet, maar ik heb vorig jaar op de grens Bolivia-Peru 10 dollar moeten betalen omdat ik EEN dag te lang in Bolivia was. Waarschijnlijk was dit niet een officieel bedrag, maar ik zou als ik jou was niet het risico lopen.
Stel je vraag bij de nederlandse ambassade. Mischien kan je informatie vinden op de site van het ministerie van buitenlandse zaken (www.minbuza.nl).
In Chili, Argentinie, Bolivia en Peru kan je als Nederlander 90 verblijven zonder visum. Als je de grens over gaat en weer terug komt kan je weer 90 dagen verblijven. Dit kan je geloof ik drie keer doen.
Maar alsnog, ik weet niet hoe de regels in Brazilie zijn.
In Mexico kan je je in totaal 180 dagen verblijven op een touristen visum. Hierna moet je je status wijzigen. Dit kan in bijvoorbeeld een studenten visa of een werk visa. Hier moet je in Mexico naar het immigratie kantoor en is niet goedkoop. Werk visa kost hier zo´n 2400 pesos wat ongeveer 200 dollar is. Verder heeft het aardig wat voet in de aarde. Wat makkelijker is om ergens even de grens over te gaan en dan gelijk weer terug te komen. Hierdoor krijg je gewoon weer op nieuw 180 dagen.
in Brazilie mag je 180 dagen per jaar verblijven (als toerist)
Na de 3 maanden (nou ja een weekje ervoor) ga je naar de policia federal(in elke grotere stad) en vraagt een verlenging van 3 maanden aan. Kosten kunnen blijkbaar verschillen (in Campinas was t iets van 10 dollar ).
Enige voorwaarde is wel dat je een vliegticket ( naar NL) moet kunnen laten zien die ook voor diezelfde periode geldig is, óf voor t geval je met een eigen voertuig onderweg bent de tijdelijke importvergunning ervan en originele papieren.
Inderdaad wordt per dag van overschrijding een boete geheven (weet niet hoeveel maar 10dollar per dag zoals Douwe in Bolivia had zal t minimaal wel zijn).
Langer verblijven dan 6maanden in Brazilië, hoe???
OPTIE 1:
Ik hoor verhalen dat je maar 2 x 90 dagen per 365 dagen in Brazilië mag verblijven.
of…
OPTIE 2:
Even over de grens reizen van Brazilië (stempel op reispas laten plaatsen bij aankomst buurland) en terug keren naar Brazilië en je tijd is terug gereset.
Zijn er mensen met ervaringen (liefst optie 2) :o)
Hey lawrence ik vroeg me het zelfde af…Als je dus na 85 dagen in brazilie een weekje gaat chillen in uruguay en dan weer terug gaat naar brazil, dat je er nog 95 dagen mag blijven… Zou heel relaxt zijn…
Mensen met kennis van zaken, ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen verschaffen
Hoi Jasper, Wat ik zeker weet is dat je omgekeerd voor Uruguay zo vaak als je maar wilt, door even naar Brasilie of Argentinie te gaan weer 90 dagen langer mag blijven. Er zijn hier mensen die dit al jaren doen en ik woon zelf in Uruguay (heb overigens wel een permanente verblijfsvergunning). Ik zou het risico gewoon nemen en even naar Uruguay komen, want je kunt altijd nog de 10 dollar optie kiezen die Marcel voorgesteld heeft. Brazilie, Uruguay en Argentinie vormen samen de Mercosur waartussen het makkelijk reizen is, zolang je je entreebewijs (simpel papiertje dat je krijgt wanneer je 1 van deze landen binnenkomt en welke je nodig hebt om het land weer te verlaten) maar kunt aantonen.