Er is ongetwijfeld al genoeg over gezegd, maar toch even deze vraag.
Met een toeristen visum mag je 90 dagen per 180 dagen in Brazilie verblijven, waarna je vervolgens 3 maanden niet meer welkom bent (tenzij je verlengt maar dan kan je daarna een half jaar uitzitten)
Maar wat nou wanneer je vaker kortere periodes reist
Ik ben in juni een maand geweest en ben van plan nu weer een maand te gaan en vervolgens zou ik om de maand willen reizen
Voorbeeld
November: 30 dagen
Januari: 30 dagen
Maart: 30 dagen
Mei: 30 dagen
Juli: 30 dagen
Mag dit of is het zo dat je na 3 keer je 90 dagen op hebt gemaakt en dan per saldo dus 3 maanden weg moet blijven.
Of tellen ze vanaf de eerste keer dat je inreist de 180 dagen waarvan je er 90 mag blijven en start dus wanneer je in november voor het eerst komt in mei weer een hele nieuwe periode van 180 dagen.
Hoop dat ik het duidelijk uitleg en iemand het antwoord weet
Ja, als je inreist start er een (nieuwe) periode van 180 dagen.
Je stelt het zelf reeds duidelijk : 90 dagen per 180
Verlengen kan al een hele tijd niet meer, tenminste toch niet voor Belgen of Nederlanders. Hierbij wordt het eenvoudige princiepe toegepast dat Brazilië dezelfde rechten toekent aan de reizigers van land X, als de Brazilianen hebben als ze naar land X reizen. Voor inwoners van de Europese Unie is dat 90 dagen op een termijn van 180 dagen, hetzelfde regime dat Brazilianen in Europa genieten.
‘Foefelen’ met data wordt niet meer getolereerd …
Wat Maarten hierboven stelt klopt niet (consulteer onderstaande links) want dan zou je bvb kunnen inreizen voor 30 dagen, 1 week het land verlaten, dan weer 30 dagen inreizen, 1 week verlaten, etc … en aldus meer dan 90 dagen halen binnen een termijn van 180 … dat is niet de bedoeling van de 90/180 regel 
Voor alle duidelijkheid en zekerheid : raadpleeg de Braziliaanse Ambassade !!!**
**Links terzake :
**Volgens het Belgisch consulaat generaal in Rio de Janeiro :
**Diplomatie.be
Geldigheid paspoort en visum****
http://brazilie.nlambassade.org/you-and-country/reizen-naar-brazilie/lokale-wetgeving.html#anchor-Geldigheidpaspoortenvisum
**
Vistos**
Deportação e Repatriação
http://www.justica.gov.br/seus-direitos/estrangeiros/medidas-compulsorias/deportacao-e-repatriacao
Aangezien je aangeeft regelmatig naar Brazilië te gaan ga ik ervan uit dat je ook voldoende het Portugees machtig bent om link 3 en 4 te begrijpen 
Moraal van het verhaal : bezint eer ge begint !
Dank voor alle reacties
Nu heb ik nog steeds mijn antwoord niet en dus heb ik de vraag niet goed gesteld.
Als ik in juni inreis en in juli (maand later) het land weer heb verlaten verloopt dan de 180 dagen termijn in januari, ook als ik tussentijds weer een keertje inreis? Vraag is dus, begin ik in januari weer op nul of wordt er gewoon elke keer als je inreist 180 dagen teruggekeken en gaat het over het totaal van de afgelopen 180 dagen.
Concreter. je kan 2x 90 dagen per jaar blijven. Kan ik dus 6 keer per jaar een maand heen.
Het gaat inderdaad over het totaal van de afgelopen 180 dagen als je inreist.
In jouw voorbeeld: als je in juni inreist en een maand blijft, dan begint een nieuwe periode van 180 dagen weer in januari.
Dat wil niet zeggen dat je er tussentijds niet in mag, je zou in b.v. november weer een maand kunnen gaan, waardoor je saldo in die periode oploopt tot ca 60 dagen verblijf, dus binnen de regels. Maar als je dan in januari weer gaat, is het niet 0 maar 30. Snap je?
Een maand in en een maand uit moet mogelijk zijn ja. Volgens de regels voor zover ik die begrijp.