OK allemaal leuk en wel dat ´welles-nietes´ :paranoid:, maar dan ook niet hier op t forum komen uithuilen als het een nietes verhaal blijkt te worden.
Ja prima, maar waarom niet wat argumenten geven voor jullie uitgesproken mening? Nu is het alleen roepen, wellicht terecht, maar we kunnen het niet beoordelen.
Ik ben afgelopen donderdag bij de Policia Federal in Sao Paulo geweest. Vier maanden geleden zijn de regels veranderd. Vanaf heden is het zo dat je dus 180 dagen in 365 dagen aanwezig mag zijn in Brazilie en daarna moet je een heel jaar vertrekken(dus niet meer 180 dagen zoals voorheen). Voorbeeld ik ben 20 november 2009 binnen gekomen en op 20 november 2010 ben ik precies 180 dagen in Brazilie (in de tussen tijd dus ook voldoende malen in het buitenland geweest om niet over de 180 dagen heen te gaan). Nu zou ik officieel 20 november 2010 weg moeten en dan mag ik pas weer 20 november 2011 terugkomen.
let dus even op, wie weet zijn er meer zaken veranderd (welke hij mij niet direct kon noemen toen ik erom vroeg)
Het zou natuurlijk ook kunnen dat die beambte de regels niet goed interpreteerde?
Ik vind dit:
Através de acompanhamento aos órgãos responsáveis, levantamento de documentos e formulários necessários, o Visto Brasil assessora a renovação do Visto de Turista para o Estrangeiro em trânsito no país. Este Visto, que normalmente tem validade de 90 dias, poderá ser renovado por até 180dias em um ano.
De regels zijn nogsteeds hetzelfde, Het estatuto de estrangeiro is niet veranderd:
Art. 12. O prazo de validade do visto de turista será de até cinco anos, fixado pelo Ministério das Relações Exteriores, dentro de critérios de reciprocidade, e proporcionará múltiplas entradas no País, com estadas não excedentes a noventa dias, prorrogáveis por igual período, totalizando o máximo de cento e oitenta dias por ano
Mjah, dit lijkt op een interpretatie-fout van Sabia …
Sabia, praat jij heel vlot portugees ?
Zou het niet kunnen dat je in het heetst van de diskussie een verwarrende interpretatie hebt gemaakt ?
Maar het gebeurt wel meer dat die ambtenaren in die dienst niet goed echt weten waar ze mee bezig zijn, en als ze bovendien al engels moeten praten loopt het soms helemaal verkeerd uit …
Jouw informatie lijkt erg bizar, ook al omdat Brazilië zich ongeveer de zelfde normen aanmeet als veel andere landen en ik zie anderzijds ook niet echt het nut van een dergelijke wijziging in …
Als de regels / Lei veranderd zou zijn dan was het via google zeer makelijk terug te vinden.
Alle wetswijzigingen worden op de officiele overheids sites goed aangekondigd en de site goed bijgehouden.
Svenveer noemt de juiste wetsregel, Ixke heeft het volgens mij wel bij het rechte eind, dat er bij de begrips golflengten tussen zender (de ambtenaar) en ontvanger (Sabia) niet gelijk gestemd zijn, als dat wel het geval was –> dan heeft de ambtenaar ook niet de juiste kennis en zou ik gewoon nogmaals bij de PF langs gaan, grote kans dat je ander te spreken krijgt die een andere (de juiste) uitleg zal geven.
Het kan best zijn dat Sabia het goed gehoord en begrepen heeft maar dat de bewuste beambte het zelf niet heeft gesnapt of wilde snappen hoe het precies zit en om zich er maar uit te kletsen vertelde dat de regels veranderd zijn. Die uitspraak klinkt me niet onbekend in de oren, en vooral niet als het van douane- en politiemensen komt…
Het is op zich ook een verwarrende regel, kijk maar eens op deze en andere fora hoevaak er niet op opheldering gevraagd wordt hoe t nou zit.
Voor degene die zijn/haar visum laat verlengen en ditzelfde te horen krijgt (zal hesu wel meer voorkomen) dat ie zich niet met een kluitje het riet in laat sturen en anders maar een andere keer bij een andere beambte t nogmaals proberen.
Beste allen , even voor de duidelijkheid ik spreek vloeiend Portugees, heb kennis van Internationale recht, ook in Brazilie en er is dan ook geen sprake van een interpretatie fout van mijn kant. Naar mijn mening is er wel een interpretatiefout gemaakt(door de PF) ten aanzien van de 180 dagen regel.Voor wat betreft de (nieuwe)regel dat een persoon na de 180 dagen hier geweest te zijn 1 jaar moet vertrekken was geen enkele twijfel. Verzoek aan de heer Ronald: voor dat u mij er op wijst dat ik moet nadenken voor ik een bericht plaats zou u zo vriendelijk willen zijn de eerst te checken of mijn informatie daadwerkelijk zo incorrect is als u impliceert(op basis van???).
De enige reden dat ik deze informatie plaatste is dat ik wist dat er een verandering was maar het haast niet kon geloven en met mij een aantal anderen die hier al 30 jaar wonen en werken met buitenlanders en ruime ervaring hebben met de Policia Federal. Vandaar dat ik naar de Policia Federal ben gegaan om duidelijke uitleg te vragen, welke ik kreeg en dus hier deelde omdat ik zelf de gewilde informatie niet het internet kon vinden. Als het er op aan komt zijn de regels hier in Brazilie heel mooi maar in praktijk ben je toch afhankelijk van de Policia Federal.
Er zijn veel mensen die zich in Brazilië willen vestigen of reeds wonen, een huis hebben en ieder jaar 6 maanden hier verblijven. Als voor hun de indruk wordt gewekt dat zij niet meer kunnen komen door een “verandering van regels” kan dat verstrekkende gevolgen hebben, emotioneel, praktisch en financieel. Dat is dan een verontrustend bericht. Daarom is het m.i. raadzaam heel voorzichtig om te gaan met informatie over deze zaken alvorens vast staat of het wel geldt als landelijke beleidslijn. Dat lijkt me een terechte afweging.
Goed dat je 1 en ander verduidelijkt
maar nu ben ik er nog niet uit … inzake jouw bovenstaande 2 zinnen
ik heb het gevoel dat het één het ander tegenspreekt maar misschien interpreteer ik het nu fout … is het nu welles of niettes ?
Met jouw kennis terzake zou je ons misschien eens de lektuur in kwestie kunnen opgeven ? Lei n° ? De quando ?
In elk geval bedankt voor je inbreng op dit forum :chin:
Ik ben afgelopen donderdag bij de Policia Federal in Sao Paulo geweest. Vier maanden geleden zijn de regels veranderd. Vanaf heden is het zo dat je dus 180 dagen in 365 dagen aanwezig mag zijn in Brazilie en daarna moet je een heel jaar vertrekken(dus niet meer 180 dagen zoals voorheen).
Helaas lijkt dat juist te zijn. Mijn visumverlenging is zojuist geweigerd. Je kunt -blijkbaar- wel het land in binnen dat jaar, maar een verlenging geven ze niet.
Volgens de ambtenaar is niet de wet veranderd maar de norma. Ik kon deze niet op schrift krijgen.
Dat wordt even nadenken hoe wij dat regelen. Toch even het land uit en dan er weer in, zoals vroeger? Zou vreemd zijn. Stomme regels!
Heeft iemand ervaring met het hebben van dubbele residentie? Officieel in Nederland blijven wonen, maar ook een permanente verblijfvergunning voor Brazilië op zak hebben? Ik heb altijd gedacht dat dat spaak loopt op de belastingaangifte. Belastingverdrag ten spijt, lijkt het mij logisch dat je één vestigingsland hebt, waar je je aangifte inkomstenbelasting doet.
Misschien had ik hier een nieuw draadje van moeten maken.
Volgens mij moet je gewoon in beide landen kunnen wonen en werken zonder allerlei belasting problemen.
In NL wonen + een baan en gewoon belasting etc, betalen en je eventuele belasting (cq persoonsgebonden) aftrek gebruiken, als je die zou hebben.
+
In BR wonen + een baan en de bij behorende belastingen betalen.
Het belasting verdrag gaat pas spelen als je opgeeft ergens niet te wonen maar je hebt er wel inkomsten. Dan gaan die 2 landen gegevens opvragen / uitwisselen, zij willen wel dat je op z’n minst in één van die landen belasting over die inkomsten betaald (je hoeft ook geen 2 keer over het zelfde inkomen belasting te betalen).
Maar mischien zitten er hier op het forum ook nog fiscale deskundigen.
Als NL / Eu stempel niet meer als je het EU rijk binnen komt , of reist van land naar land binnen de EU grenzen.
Is een moeilijke zaak om dat bewezen te krijgen, de overheid zal moeten aantonen dat je buiten NL was / woonde.
Heb je 2 paspoorten BR en NL dan staat in geen van de paspoorten meer een stempel van binnenkomst :hihi: .
De Polícia Federal heeft een nieuwe manier om het aantal dagen dat je in Brazilië mag zijn op een toeristenvisum te berekenen.
Dat leidt ertoe dat 185 dagen Nederland - 180 dagen Brazilië en zo voort (elk jaar) niet meer gaat. Half om half wonen gaat niet meer op een toeristenvisum.
**De regel is dat je op geen enkele dag dat je in Brazilië bent en een jaar terug kijkt meer dan 180 dagen in Brazilië geweest mag zijn.
**
De rekenmethode werkt als volgt: Bij aankomst kijkt de Polícia Federal een jaar terug. Je krijgt dan een visum voor 180 dagen min het aantal dagen dat je in dat jaar al in Brazilië was, met een maximum van 90 dagen.
Bij verlenging kijken ze een jaar terug vanaf de laatste dag van het visum dat je bij binnenkomst hebt gekregen. Je krijgt dan een verlenging voor 180 dagen min het aantal dat je in dat jaar in Brazilië was, wederom met een maximum van 90 dagen.
Ik heb uren moeten wachten op een chef (delegada) om een duidelijke uitleg te krijgen, maar zo heb ik het nu begrepen. De delegada zei dat de wet altijd zo was, maar omdat het lastig rekenen was, pakte het in de praktijk anders uit. Nu hebben ze een fraai computerprogramma dat dit doet en automatisch aangeeft of en voor hoe veel dagen een visum verstrekt mag worden. Alle vliegvelden werken er nu mee, nog niet alle grensposten bij de toegang tot Brazilië over de weg hebben het.
Dat wordt dus puzzelen voor wie vaak en lang in Brazilië wil zijn.
(Wat volgens mij niet klopt, is de bewering van het lagere personeel dat je om 180 dagen aan een stuk in Brazilië te verblijven in de periode daarvoor een heel jaar buiten Brazilië geweest moet zijn. Dat zou volgens bovenstaande rekenmethode driekwart jaar zijn.)
Hmmm, ik geloof dat het toch klopt dat je een jaar buiten Brazilië geweest moet zijn na een verblijf van 180 aaneengesloten dagen, als je bovenstaande regels toepast. Dan heb ik nog geluk gehad dat alleen de verlenging is geweigerd.
Nee, lijkt mij niet nodig.
Als je een jaar weg zou moeten blijven maakt dat 180 / 545 dagen i.p.v. 180 / 365.
Volgens mij is dit een betere uitleg (schiet maar als ik er naast zit!)
a. De PF kijkt bij iedere binnen komst BR steeds over een periode van 185 dagen terug, dat is 180 / 365 dagen.
Alles wat verder zit dan die 185 dagen doet dus niet ter zake.
b. De eventuele verblijfs dagen in BR, die binnen deze achter liggende periode van 185 dagen vallen, worden bij elkaar opgeteld.
c. De verblijfsdagen uit b , worden in mindering gebracht op de max. 180 dagen, die je in de voor liggende periode van 180 dagen, in BR zou mogen rond huppelen.
d. Een NL’der mag de eerste 90 dagen zonder Visa + maximaal 90 dagen met een Visa verlenging PF (aan één gesloten door BR toeren per 365 dagen) = totaal die 180 dagen uit c .
Voorbeeld hoe zelf maximale verblijf berekenen;
Bij (iedere) binnenkomst BR kijk je altijd eerst 185 dagen terug en dan 180 dagen vooruit , die 2 tijd vlakken te samen zijn 365 dagen.
Nu blijkt dat je al (x) dagen in BR had doorgebracht in de afgelopen 185 dagen.
Je kunt vanaf dat moment dan nog 180 - (x) dagen gedurende de periode van 180 dagen die voor je liggen in BR rond lopen, aan jouw de keus aan één gesloten of allerlei uit / in BR constructies.
Steeds zul je opnieuw deze berekening moeten maken bij binnenkomst, over die 2 tijd vlakken. (185 achter liggend en 180 voor liggend)
die PF computer op de luchthaven voert zo’n berekening binnen een fractie van een seconde uit.
Alleen bij > = 180 dagen aan één gesloten verblijf in BR moet je zeker eerst 186 dagen weg blijven, bij ieder korter verblijf is het rekenen.
“zijsprongetjes” maken het allemaal nog ingewikkelder Bernt
vandaar dat ik je post in deze draad ondergebracht heb
ik snap jullie verwarrende formules allemaal niet jongens …
er zijn dus géén nieuwe regels, ALLEEN een strikte toepassing van de bestaande regels (dank aan het computersysteem dat hier in Salvador al meer dan een jaar behoorlijk zijn werk doet
laat ons dan even héél duidelijk zijn
op 1 jaar tijd mag je 180dagen in Brazilië zijn
ga je om 1 of andere reden over die 180dagen dan worden de extra dagen van je volgende bezoek afgetrokken
na 180dagen moet je gewoon minimum 6maand het land uit (neem voor de veiligheid enkele dagen extra) en daarna mag je opnieuw binnen en krijg je een visum voor 90 dagen dat met 90 dagen kan verlengd worden (als je braaf bent en het vriendelijk en beleefd vraagt aan de ambtenaar in kwestie, vergeet dat nooit!)
zo, hopelijk is iedere ongeruste “toerist” er uit nu :zon02: