Vanessa jouw uitleg is duidelijk,
trouwen hoeft niet!
Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk opties open te houden, heb daarom zelf 2 nationaliteiten en mijn kindje ook, je weet nooit waar dat ooit nog goed voor is.
Met reizen heb ik gemeerkt dat ik met het ene paspoort soms een visum nodig heb en met de andere juist niet, met NL moest ik in SURINAME en Turkije visum aanvragen voor ik weet ik hoeveel Euro, met het BR paspoort mocht ik zo doorlopen en in europa weer het omgekeerde.
Wat belgie betreft moet je even uitzoeken of die een dubbele nationaliteit BE en BR toestaan. Met sommige landen is daar door BE een afspraak over gemaakt, ik ken het belgische recht niet. Wel weet ik dat een belg niet tegelijker tijd een nederlandse nat. mag hebben. Dat komt vooral door Belgie, dus even uitzoeken.
kindje krijgt altijd bij ongehuwden automatisch de nationalitiet van de moeder. Geboorte land is niet altijd leidend voor het verkrijgen van die nationaliteit, niet voor BE, NL en BR (wel USA)
Als dubbel niet mag, doe je de kleine in de toekomst misschien te kort hem / haar nu BR te maken, omdat (mijn mening) een belg makkelijker verblijf krijgt in BR dan omgekeerd.
Erkenning door vader is wel nodig. om Kindje BR nationaliteit te geven.
Voor jouw VIPER heb je echt geen advocaten nodig, als er eentje zegt dat dat wel het geval is is het een oplichter. (ik ben ze ook tegen gekomen, vroeg R$5000, waarvan R$ 2500 voorschot en nog wat variabele onbekende kosten , hij vermoede naar Brasilia te moeten afreizen.
Ik heb er een nachtje over geslapen en ben de volgende dag zelf mijn CPF in orde gaan maken een paar uur daarna naar de PF en echt met een paar dagen wist ik dat het goed zat (R$5000 verdiend) uitgave nog geen R$300
In principe er vanuit gaande dat je nu zonder te vertrekken een VIPER zou aanvragen, heb je uit BE nodig, alles moet gelegaliseerd bij de Consulaire dienst en vertaald in BRazilie (dus niet in BE !) door een beedigd vertaler:
geboorteakte, ongehuwdheids verklaring, scheidings akte (als je eerder getrouwd bent geweest) of overlijdens akte in geval je een weduwe zou zijn, een geldig BE paspoort die nog minimaal 6 maanden geldig is, verklaring van justitie BE dat je geen crimineel verleden hebt.
Samen met je vriend een verklaring downloaden van site bv consulaat in rotterdam aangaande garantie verklaring partner, en naar de PF voor de aanvraag. Heel transparante procedure, als je alle benodigde documenten inleverd (staat precies beschreven in de aanvraag) en aan de gestelde eisen voldoet, verkrijg je de VIPEr echt wel. Het is heel rechtlijnig.
Op de diverse BR forums zijn er een paar serieuse posters die wel weten hoe zaken aan te pakken. Probeer wel een "filter"te ontwikkelen wat wel en niet te gebruiken en doe daar je voordeel mee.
Heel veel suc6
Aant POA /RS