Nederlanders-Belgen in Rio?

:zon02:Ola, Boa noite…

Mijn naam is Vanessa en woon sinds een half jaartje in Brazilie…Ik woon zelf in de staat Minas Gerais met mijn vriend, maar we willen graag verhuizen naar Rio de Janeiro of 1 van zijn deelgemeenten…We missen de verschillende culturen hier in Uberlandia…en eigenlijk valt hier ook heel weinig te beleven buiten de plaatselijke zoo of het shoppingcenter :slight_smile:
Helaas hebben we er geen contacten of althans eerlijke contacten…Als iemand mij raad of advies kan geven over werk en woonst…steeds welkom…
Ik spreek 4 talen, waaronder het portugees en heb een diploma van opvoedster en mijn vriend is herenkapper. Het mag natuurlijk ook om andere jobs gaan…
Tips zijn welkom! En ideeen uitwisselen met ‘ex’- landgenoten vind ik ook wel leuk…

Abraço,

Vanessa en William

:wub:

Het Noord-oosten trekt ons ook wel aan, helaas kennen we deze zijde van Brazilie nog niet…Ook al is mijn vriend van Recife, zelf is hij er nog nooit geweest…Mensen die hier personeel nodig hebben, kunnen ons misschien ook wel overtuigen…

Alvast bedankt en hopelijk met resultaat…
:slight_smile:

Hoi Vanessa,

Wat kunnen jullie?
Vanessa opvoedster? Wat moet ik mij daarbij voorstellen, PABO of iets anders aan pedagogie?
Je zou het altijd op een crech / school kunnen proberen, waarschijnlijk moeten jouw diploma’s eerst vertaald / (gelegaliseerd) en erkend worden voor gebruik in BR.
Wel moet je legaal in BR wonen om te kunnen werken, bijna geen werkgever brand zich aan het gaan verzorgen van een VISA of je moet over zulke bijzondere, niet in BR voor handen zijnde, qualiteiten beschikken.
Veel goedgeschoolde leerkrachten / docenten hebben hier in BR 2 banen om goed rond te komen, s’morgens op een school / s’middags of s’avonds op een andere school. Salarissen en status zijn hoger op de particuliere scholen, maar de instroom is moeilijk.
William, heren kapper is mij duidelijk, dan moet je toch gewoon een kapsalon binnen stappen en naar werk vragen, genoeg beauty salons in BR, zie ik om mij heen.
Of zelf een eigen zaak beginnen.

Bedenk je wel dat de grotere “welvaart” nu nog in het zuiden zit!
SP en zuidelijker is er veel produktie / activiteit op allerlei gebied, bedenk wel er azen veel mensen op de betere, lees beter betaalde banen.

In BR is het gebruikelijk dat iemand je introduceerd bij zijn werkgever, hij / zij geeft daarbij bij zijn werkgever aan dat hij het volste vertrouwen heeft in deze nieuwe collega.
Vaak zie je daarom een familie en kennisen kring binnen één MKB bedrijf of filialen van bv. grote winkelketens / suprmarkten, maar ook onder de leerkrachten stelt de een de ander voor en altijd uit de kennissen kring.
Uiteraard bij de multi nationals is dat wat minder, maar ook daar gebeurt het.
Werving van personeel gaat dus op een andere manier als in Nederland, waar je reageerd op een advertentie of een open sollicitatie doet.

Aant, POA /RS

1 like

Hey Aant, weer eens bedankt voor de rijke uitleg seg! :slight_smile:
Ja opvoedster voor mijn geval is pedagogie, alleen heb ik al ondervonden dat het hier in Brazilie idd anders te werk gaat…De meeste pedagogen werken idd in chreches of scholen…
Alleen gaat mijn opleiding meer richting, jeugddeliquentie, misbruik, justitie…en idd daar heb ik Braziliaanse documenten voor nodig…Dus om in deze richting te kunnen werken moet ik helaas nog enkele maanden wachten…
Voor de moment geef ik Engelse les, particulier…Hier in Uberlandia zijn talenscholen echt duur, ik veronderstel dat dat in vele plaatsen van Brazilie zo is? k weet het niet…
Dus hier zijn mensen daar wel voor te vinden, ook doordat Willaim veel mensen kent hier…
Rio of een andere plaats is natuurlijk weer van nul beginnen en dat is wat mij een beetje afschrikt.Hier heeft hij een salon, wat heel goed draait, omdat hij hier veel mensen kent, al jaren haren knipt en een serieus klantenbestand heeft…Je zou dan denken waarom verhuizen he…Maar ik kan niet wennen aan Uberlandia…en heb echt mijn hart verloren aan Rio…William is eigenlijk van Recife, wat mij ook wel aanspreekt, maar daar kennen we allebei niets, hebben het ook nooit bezocht ofzo…hopelijk komt dat met de tijd nog…:slight_smile:
Voor mij hoeft het niet onmiddellijk een job te zijn als opvoedster, het is ook niet mijn bedoeling rijk te worden…als ik mijn rekeningen kan betalen bij wijze van spreken ben ik een gelukkig persoon…We zijn vrij simpel ingesteld op dat gebied…natuurlijk als er iets beter uit de bus komt, ga ik niet neen zeggen hoor :slight_smile:
En wat je daar zegt van kennissenkring om ergens een job te bemachtigen, heb ik eerder nog van iemand horen zeggen…wat het ook weer een stuk moeilijker maakt zonder iemand te kennen natuurlijk…
Ik kijk nog wat rond op het net veronderstel ik en blijf zoeken…
Dank je wel voor de uitleg Aant!
groetjes

Hoi Vanessa,

"Alleen gaat mijn opleiding meer richting, jeugddeliquentie, misbruik, justitie…en idd daar heb ik Braziliaanse documenten voor nodig."

Voor de meeste geschoolde immigranten op deze aarbol geld, dat zij vaak genoegen moeten nemen met een baan die gezien hun opleiding op een lager niveau is en / of in een geheel andere branche, die opoffering word vaak gedaan omdat niet de drijfveer / motivatie komt uit het moeten slagen in de zelf gekozen en afgeronde studie richting , maar de gemaakte keuze, om in een ander land te willen wonen is gedaan om reden van … (zou de liefde van je leven kunnen zijn, natuur / strand / klimaat, kunnen invullen vrijetijds bestedingen / hobby, de misschien hogere salarissen als in het thuisland, vrijheid van … etc.)

Immigranten hebben het vooral in de begin tijd heel zwaar om aan de bak te komen in hun vakgebied op een hun uitdagend werk niveau, om hun plaats in “die nieuwe maatschappij” te verroveren om hopelijk te slagen in wat zij uiteindelijk voor ogen hebben.

Het succes vol immigreren heeft de grootste kans van slagen als de voorbereiding daartoe optimaal is geweest. Immigratie gedaan uit impuls / opwelling is naar mijn mening vaak een sprong in het diepe.

Ik hoop dat je voor je uit de EU vertrok, een zekere voorbereidings tijd hebt genomen om al jouw on- en mogelijkheden op diverse gebieden (werk, wonen, omgeving etc.) in BR te bekijken en daarnaar hebt gehandeld.

Ik denk; dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mag worden aangenomen, dat je om bij jeugddeliquentie, misbruik, justitie te werken, minstens de BR nationaliteit moet bezitten, maar laat het ons hier weten of het je als EU onderdaan uiteindelijk toch gelukt is.

Mijn algemeen advies is; dat je niet alles tegelijk moet willen veranderen, dus niet van baan / woonplaats enz. enz. , je hebt anders nergens meer iets waar je vertrouwd aan bent, alles is dan nl nieuw of lijkt tegen te zitten.

Ik wens je veel suc6 met je te maken goede keuzes.

Aant POA / RS

1 like

Vanessa, (Nessasita)
ik lees heel veel maar post niet op al die forums.
Jij stelt dezelfde vraag op diverse plekken (wat jouw goed recht is) en krijgt eigenlijk steeds van diverse mensen gelijk soortige antwoorden, vaak in andere bewoordingen.

In een eerdere post heb ik aangedragen dat er 2 manieren waren om een VIPER aan tevragen (die post heb je ? gelezen)

Volgens mij is er voor jou nog een ingang (misschien dat andere lezers dit met enige zekerheid kunnen ontzenuwen)–> nu jij samen met een BR een kindje krijgt en de dat kleine BR’aantje van jou qua verzorging afhankelijk is, kun je op grond daarvan, volgens mij, een VIPER aanvragen.
Als jij om reden niet wil trouwen is dit misschien een legitieme weg naar een VIPER.

Ik hoop dat jij mij niet vervelend / opdringerig vind maar ik verstrek graag duidelijke info. (misschien zijn er zaken die je zelf al hebt uitgezocht of van anderen opgestoken, maar voor het zelfde geld iets nieuws?)

Alles staat en valt met de gegevens die jij zelf eerst aandraagt om goede info terug te verkrijgen!

Voor het geval jij in BE bevalt, word er daar een geboorte akte opgesteld, en als jij op grond van bovenstaande een VIPER wil aanvragen zal de kleine voor of na de geboorte door de BR vader moeten zijn erkent (kan ook op een BE consulaat / (EU consulaat die voor BE in BR zaken behartigd), als de geboorte dus in BE plaatsvind word er een geboorte akte volgens BE recht opgesteld, daarna kan met inlevering / vertaling / legalisatie van de BE geboorte akte, bij de consulaire afdeling van de BR ambassade in Brussel een Registro de Nacimento opgemaakt worden, dan pas is de kleine een BR. en kun je de volgende stappen zetten. (In BR moet daarna nog, staat los van de VIPER), een “translado” bij een cartorio opgemaakt worden van de door de consulaire afdeling verstrekte Registro de Nacimento . Dan pas heb jij een Certidão de Nacimento van de kleine.

Qua registratie van mijn dochtertje heb ik deze stappen toen ook moeten doorlopen, dus dit is uit de praktijk gegrepen!

BR mag jij altijd uitreizen, dat word je niet belemmerd een eventuele boete moet je wel betalen maar bij eerst volgende inreizen BR moet je aantonen dit te hebben voldaan.
Zonder VIPER / VISA kan het wel lastig zijn om binnen 180 weer terug te keren, maar deze info heb je denk ik al. Zoals meerderen op de diverse forums schrijven, meer smaken zijn er eigenlijk niet.

Trouwens in Flamingo heb ik vaker gezeten en altijd een goede tijd gehad, meer dan redelijk veilig, altijd wat te doen, goed openbaar vervoer, dicht bij het strand Flamingo, soms is het water daar niet schoon, dat ligt dan aan de stroming ter plekke, als dat het geval is gewoon met het openbaar vervoer naar zuidelijkere stranden. zondag overdag is de strook tussen het strand Flamingo en bebouwing één groot sport gebeuren (diverse sporten), fietsende / skatende kinderen en volwassenen op de snelweg. en een grote markt.
na zons ondergang moet je dan weer niet in die strook bij het strand zijn want dan zitten daar weer de verkeerde mensen.

Aant POA /RS

1 like

Vaness

Zoals ik je in PM reeds vermeldde, Aant heeft een behoorlijke kennis terzake :wink:

Ik dacht ondertussen aan een idee voor je activiteiten : als je dan toch naar het welvarender deel van Brazilie wilt trekken waarom dan niet een soort prive-talen-school initiatief nemen, zoiets als bvb talenonderricht (bvb engels of frans) aan huis voor hele jonge kinderen, ik denk dat in de “high society” misschien wel een vraag zou kunnen bestaan naar dit soort initiatief
het verdient natuurlijk wel een behoorlijke uitwerking qua marketing alvorens zoiets op te starten maar het is maar een idee, misschien heb je er wat aan

Groet uit het noordoosten (Bahia)

Ixke

1 like

de Upper class verwacht niet alleen iets nieuws maar ook een “high standard” op het onderwijs niveau als ook de zaken er omheen –> onderkomen in een goede buurt met alles er op en eraan, zie maar de betere prive scholen waar en hoe die gehuisvest zijn en de voorzieningen die zij hebben.
Je moet om te scoren op dat niveau wel een titel op zak hebben, die staat garant voor jouw kunnen.
Het gaat dus vooral om het totaal plaatje die het moet doen. Mag best op kleinere schaal.
Dat vereist wel een flinke investering lijkt mij, maar eenmaal gerealiseerd sluit ik mij bij Ixke aan, er is dan waarschijnlijk een meer dan goed gesmeerde boterham te verdienen.

Alleen in alle eerlijkheid denk ik dat Vanessa veel meer andere zaken eerst afgehandeld en gerealiseerd moet hebben voor die stap te kunnen zetten.
Als buitenstaander denk ik dat er nu nog te veel losse eindjes zijn.
Maar misschien hebben wij hier niet alle details onvangen en ziet de werkelijheid er beter uit.

Aant POA /RS

1 like

Hallo Die Aant en Ixke…
Bedankt voor de wijze raad!! :slight_smile:
eerst even over de sociale sector…Ik besef dat ik daar de eerste maanden of misschien jaren niet mee an de slag kan, dat hoeft ook niet per sé nu te zijn…Het is idd veel belangrijker dat ik eerst die Viper te pakken krijg en dan kan ik gaan nadenken over welke jobs mogelijk zijn en niet…voorlopig redden we het met wat we doen…Normaal moest ik 23-08 het land verlaten, en dat was ook mijn plan om dan weer na 6 maanden binnen te komen…alleen wist ik voor deze datum niet dat ik zwanger was en dit maakt alles anders…ik ben eigenlijk een beetje bang geworden en durfde niet meer weg uit vrees dat de papa zijn kindje niet meer te zien zou krijgen…ook hier is de PF niet erg behulpzaam geweest met mij…advocaten zeiden ook verschillende dingen…de pf zei dat ik enkel kon blijven mits huwelijk of investering in emprego van 50000$…(een huwelijk was het eerste plan, al ben ik niet echt voor trouwen, helaas doet mijn gemeentebestuur in Belgie erg lastig en wil dat ik naar Belgie kom om zelf alles te regelen, ook al geef ik schriftelijke toestemming aan mijn moeder…
Uiteindelijk hoeft trouwen niet meer, voor mij is de romantiek er dik af…)
een advocaat zei juist hetzelfde en een andere advocaat zei dat wanneer ik zwanger zou zijn, zowiezo een visum zou krijgen, als ik bevallen ben hier in Brazilie! Nu geloof me, zwanger zijn zat er voor ons niet echt in, na 2 miskramen en dokter die zei dat ik onvruchtbaar was…bon dat terzijde…heeft niemand vd advocaten of pf mij gezegd dat ik een cpf had moeten aanvragen, zoals Ixke vermeldde…Ook niet werd er vermeld van een samenlevingscontract, een advocaat zei me dat dit niet meer geld in Brazil…Daarom ben ik zo wanhopig op zoek naar antwoorden op forums…want iedereen blijft me gewoon andere zaken vermelden…ik word er zo een beetje gek van…
Wat die talenschool-aan-huis betreft, lijkt me een geweldig idee, als ik mijn visum heb :slight_smile:
Ik weet alleen ook niet of ik dit kan doen met mijn diploma van Pedagogie uit Belgie…toekomstmuziek…
Heel graag wil ik naar Rio,maar idd Aant, eerst de losse stukjes vast maken en dat visum regelen…Ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben nu, ik kan soms wat chaotisch zijn in mijn schrijven… en ja soms ook in t leven…:slight_smile:

Oh ja ook dit nog, (chaotisch)…ik zou het liefst hier willen bevallen, in Belhie is handig met de premies ed die je krijgt, maar ga toch meer voor het idee dat ik kan bevallen wara ook de papa kan bij zijn…die heeft namelijk geen zin om zijn kapsalon enkele maanden te sluiten…dus als dat kon, ja dan beval ik hier.
Aant , je zei me dat je iets gepost had van die Viper, maar denk dat ik dat idd over hoofd heb gezien, ik ga dit onmiddellijk opzoeken…tenzij ik weer aan geheugenverlies lijd…:s
Ook bedankt voor de tip van Flamego! :slight_smile:
Ik ga zeker niet zomaar uit het wilde weg vertrekken hoor, (ook al zou ik heel graag willen!) maar kijk wel graag rond en informeer ook graag…
En dat de mensen op forums gelijkaardig zaken zeggen, al dan niet anders verwoord is ook wara, helaas van FP, de advocaten hier kan ik dit niet zeggen…en de familie van William, tja…Ixke zal dit kunnen beamen :wink:
groetjes

Aant, ik vind jouw post niet terug ivm Viper!! :frowning:
Als je hem bij de hand hebt, kan je me hem ff linken? bloos bloos…
thanx :slight_smile:

Gevonden die post!! :slight_smile:
Nu die 180 dagen zijn net verstreken…loop ik zomaar even binnen bij PF of ga ik naar cartoria?
Consulaat heb ik ook om uitleg gevraagd, nu wachten op antwoord van hen…
Dus ik had dat samenlevingscontract wel kunnen doen, terwijl PF en advocaat zeiden van niet!! Das toch erg!! en helemaal verkeerd!! grrrr…benieuwd wat consulaat nu gaat zeggen…hmm
Ivm rijbewijs is het ook weer aardig…PM zei me dat ik als toerist een braziliaans rijbewijs moest kopen van een 300 real…PF zei me dat ik volledig in orde was met internationaal rijbewijs uit Belgie…en een andere ‘rent-a-car’ firma zei me dat ik na 90 dagen een Braziliaans rijbewijs moest kopen, omdat het rijbewijs dan in het portugees moest zijn… terwijl Localize daar helemaal geen probleem van maakt…ter ver duidelijking dit was met toeristenvisum! :slight_smile:

Vanessa jouw uitleg is duidelijk,
trouwen hoeft niet!

Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk opties open te houden, heb daarom zelf 2 nationaliteiten en mijn kindje ook, je weet nooit waar dat ooit nog goed voor is.

Met reizen heb ik gemeerkt dat ik met het ene paspoort soms een visum nodig heb en met de andere juist niet, met NL moest ik in SURINAME en Turkije visum aanvragen voor ik weet ik hoeveel Euro, met het BR paspoort mocht ik zo doorlopen en in europa weer het omgekeerde.

Wat belgie betreft moet je even uitzoeken of die een dubbele nationaliteit BE en BR toestaan. Met sommige landen is daar door BE een afspraak over gemaakt, ik ken het belgische recht niet. Wel weet ik dat een belg niet tegelijker tijd een nederlandse nat. mag hebben. Dat komt vooral door Belgie, dus even uitzoeken.

kindje krijgt altijd bij ongehuwden automatisch de nationalitiet van de moeder. Geboorte land is niet altijd leidend voor het verkrijgen van die nationaliteit, niet voor BE, NL en BR (wel USA)

Als dubbel niet mag, doe je de kleine in de toekomst misschien te kort hem / haar nu BR te maken, omdat (mijn mening) een belg makkelijker verblijf krijgt in BR dan omgekeerd.
Erkenning door vader is wel nodig. om Kindje BR nationaliteit te geven.

Voor jouw VIPER heb je echt geen advocaten nodig, als er eentje zegt dat dat wel het geval is is het een oplichter. (ik ben ze ook tegen gekomen, vroeg R$5000, waarvan R$ 2500 voorschot en nog wat variabele onbekende kosten , hij vermoede naar Brasilia te moeten afreizen.
Ik heb er een nachtje over geslapen en ben de volgende dag zelf mijn CPF in orde gaan maken een paar uur daarna naar de PF en echt met een paar dagen wist ik dat het goed zat (R$5000 verdiend) uitgave nog geen R$300

In principe er vanuit gaande dat je nu zonder te vertrekken een VIPER zou aanvragen, heb je uit BE nodig, alles moet gelegaliseerd bij de Consulaire dienst en vertaald in BRazilie (dus niet in BE !) door een beedigd vertaler:
geboorteakte, ongehuwdheids verklaring, scheidings akte (als je eerder getrouwd bent geweest) of overlijdens akte in geval je een weduwe zou zijn, een geldig BE paspoort die nog minimaal 6 maanden geldig is, verklaring van justitie BE dat je geen crimineel verleden hebt.

Samen met je vriend een verklaring downloaden van site bv consulaat in rotterdam aangaande garantie verklaring partner, en naar de PF voor de aanvraag. Heel transparante procedure, als je alle benodigde documenten inleverd (staat precies beschreven in de aanvraag) en aan de gestelde eisen voldoet, verkrijg je de VIPEr echt wel. Het is heel rechtlijnig.

Op de diverse BR forums zijn er een paar serieuse posters die wel weten hoe zaken aan te pakken. Probeer wel een "filter"te ontwikkelen wat wel en niet te gebruiken en doe daar je voordeel mee.

Heel veel suc6

Aant POA /RS

1 like

Re: Ons rijbewijs en Brazilië
Het ligt eraan hoe Vanessa haar legaliteit denkt te regelen.

Nederlanders mogen 180 dagen per 365 dagen in BR verblijven echter net voor het verstrijken van de eerste 90 dagen moet bij de PF een VISA aangevraagd worden voor de resterende 90 dagen. Dus na 90 dagen verblijf in BR zonder bij de PF te zijn geweest is al tegen de regels in.

Aanvraag VIPER bij PF (als het alleen samenwonen is van Vanessa met haar vriend, is dit haar enige mogelijkheid) in BR, betekend voor haar misschien dat zij niet op grond van een geldig buitenlands rijbewijs bij de DETRAN simpel een BR rijbewijs kan verkrijgen, omdat de 180 dagen verstreken zijn en zij ook nu nog eens illegaal in BR verblijf heeft.
Het zou er op kunnen uitdraaien, officieel een BR rijbewijs via de examens te moeten halen.
Een optie zou kunnen zijn, toch eerst BR uitreizen, 180 dagen buiten BR blijven, eerder mag je BR niet in!, (<–dit lijkt / is theoretisch, de één slipt erdoor en de ander weer niet).
Het toch proberen opnieuw inreizen binnen 180 dagen geeft enige kans niet binnen die 180 dagen toegelaten te worden, Je word dan gewoon weer op de eerst volgende vlucht terug naar huis gezet.
Echter na 180 dagen buiten BR verblijven en dan bij haar nieuwe binnenkomst, binnen de 90 dagen een bezoekje brengen aan PF voor een VISA / VIPER en daarna na verkrijgen vreemdelingen ID, meteen naar de DETRAN voor het rijbewijs.

Aanvraag VIPER bij Consulaat (alleen mogelijk in geval van een huwelijk met een BR) in bv. R’dam, eerst BR uit reizen, dan aanvraag doen bij consulaat, na verkrijging, en inreizen beginnen de 180 dagen voor het aanvragen van een BR rijbewijs (naar mijn mening snelste / eenvoudigste / goedkoopste route).

@landcruiser
“Er is toch wel degelijk een verplichte verzekering en die zit bij de jaarlijkse IPVA inbegrepen (soort wegenbelasting).”
Naar mijn weten stelt deze “verzekering” niet zoveel voor in geval van een ongeluk. De meer uitgebreide en veel duurdere verzekeringen geven een uitgebreidere dekking, zowel naar jezelf alsook anderen.
Maar misschien weet jij hier meer van, wat die verplichte verzekering en die zit bij de jaarlijkse IPVA inhoud / dekt of juist niet dekt.

Ik heb zelf de uitgebreidere verzekering genomen (zowel voor de motor als de auto’s), omdat ik de info kreeg dat de verplichte niet zoveel inhoud had, is zeker dacht ik niet te vergelijken met de verplichte WA verzekering zoals in Europa gebruikelijk. Graag jouw reaktie.

Aant, POA / RS

1 like

ok dank je Aant :slight_smile:

Leuk en handig dat jouw kindje de twee nationaliteiten heeft! Ik denk en mijn familie en gelukkig William ook denken er net zo over…studies, zaken die we niet kunnen voorspellen…idd je weet maar nooit!!

Nu voor Suriname had ik ook een visum nodig, erg raar…

Bon voor Belgie denk ik en ik zeg wel denk ik dat het ook mogelijk is, omdat heel veel Marrokaanse jongeren de 2 nationaliteiten bezitten…maar als jij zegt nederland en belgie niet…hmm dan twijfel ik ook, afwachten wat consulaat zegt! Ik weet wel dat ik eens iets heb gelezen dat Belgie overeenkomsten gemaakt heeft met Brazilie onder beleid van Lula, maar hoe of wat weet ik niet, moet ik opzoeken…

Als ik het goed begrijp krijgt mijn kindje zowieso Belgische nationaliteit omdat we niet getrouwd zijn? Maar kunnen we dan toch legaal hier wonen?

Ja advocaten en politie, daar heb ik echt mijn buik van vol! Dan zeggen de mensen hier vaak, deze advocaat is eerlijk, hij is Evangelisch…hmmm ja daar ga ik niet verder op in, maar heb al genoeg gezien en nu ook gehoord van jou…

Dus ik kan nu beter weer die documenten in het nederlands laten op sturen naar hier en dan dorosturen naar ambassade hier in Brazilie om te vertalen?? Ik vrees dat de gemeente weer heel lastig gaat doen…nochthans hadden ze me voor ik naar Brazilie vertrok verzekerd dat mijn moeder die mocht afhalen en opsturen naar mij…:s
Pas als ik die heb naar PF gaan, of mag ik dit nu al doen?

Ps: is je vrouw in publiek ziekenhuis bevallen of particulier? Heb horen zeggen 2000 real enkel om te bevallen in particulier :s

Bedankt om me te wijzen op die filter…:slight_smile:

Vanessa mijn ervaring in BR is, ik ben vrij europees ingesteld, wij komen bij de diverse loketjes met voor hun niet alle daagse problemen, soms lopen zij voor het eerst tegen zo’n vraag op. Het makkelijkste (veiligste) antwoord, zij kunnen dan ook niets fout gedaan hebben is zeggen dat iets niet kan / bestaat / hun onbekend is of dat je ergens anders moet zijn.
Zij zijn dan van het probleem verlost.

Jij moet inistatief houden / nemen, maar daarvoor moet je wel weten wat er waar te “koop” is (je moet de markt dus kennen).

Ik kom dus met mijn complete setje documenten (zoals het zou moeten) en zeg dat ik iets geregeld wil hebben en bijna moet je hun wegwijs maken in hun systeem.
en vasthouden, attent en scherp blijven!~

Aant POA /RS

1 like

Qua Turken - Marokanen ligt de situatie anders zij kunnen geen afstand doen van hun Turkse - Marokaanse nat (krijgen ze ook problemen met erfrecht en zo nog veel meer)

Kan alleen als het andere land waarmee de regeling getroffen is meewerkt, en dat is juist de afspraak tussen belgie en paar andere landen NL is er één van weet ik zeker.

Ik heb 12 jaar met een FR een relatie gehad en die had ook FR en NL dus daar mag het weer wel.

BE ambasade in Brasilia kan het antwoord zo geven, anders even bellen naar een BElg die op de NL ambasade in Brasilia werkt , volgens mij is zijn naam martens, een goede behulpzame man!

Aant POA /RS

1 like

Vanessa,

Originele BE documenten moeten in BE gelegaliseerd worden bij de Consulaire dienst van de BR ambassade in Brussel (die geven daarbij aan dat zij het gezien hebben en geconstateerd hebben dat het legale documenten betreft). Daarna naar BR en hier in BR laten vertalen door een beeidigd vertaler (dus niet in BE)

Samenlevings contract opstellen bij cartorio en op grond van jouw samenwonen met een BRaziliaan vraag je een VIPER aan.

Je kunt iemand machtigen (verklaring via BE ambasade voor legalisatie van jouw handtekening) documenten in BE voor jou op temaken / aan te vragen.

particulier ziekenhuis maar de kosten waren veel hoger dan die R$ 2000,-

Aant POA /RS

Vanessa aangaande die BElg die jou het één en ander kan uitleggen heeft een andere naam :chin:, heb even mijn e-mails aan hem bekeken die dateren uit 2003.

Mark Adriaenssens
Consulaire Afdeling

Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden
SES Av.das Nações, Qd 801, Lote 05
70405-900 Brasília-DF
Brazilië
tel: +55 61 3961.3200
fax: +55 61 3961.3234

Aant POA /RS

1 like

amai dank je voor de uitleg Aant, ik heb het Belgische consulaat gemaild in Brasilia, eerder al maar ze zijn verhuisd naar Sao Paulo, dus ik wacht nog even af op hun antwoord! dank je wel voor alle duidelijke uitleg Aant!!
Je bent een super vent hihi :slight_smile: