Mijn aanstaande dochter erkennen.

Beste mensen van dit forum,

Mijn situatie in het kort: Ik ga in augustus naar Brazilie en verwacht daar samen met mijn ( ongeregistreerde ) partner een dochtertje!

Het enige waar ik veel moeite mee zal hebben is alles rond te krijgen met de Nederlandse wet.

Ik ben bij mijn huidige gemeente gaan informeren, waar ik vervolgens te horen kreeg dat ik mijn kind het beste op een Nederlandse vertegenwoordiging te Brasilia, Sao Paulo of Rio de Janeiro kon erkennen. Dit zal, volgens mijn gemeente, de gemakkelijkste manier zijn om mijn dochtertje te erkennen in Nederland. Op de vraag of alles dan via het consulaat te Brazilie geregeld zou worden met mijn gemeente kreeg “Ja” te horen. Vervolgens kreeg ik een uitgeprinte website (?) mee van Ajuda de Pequenas Causas, waarop duidelijk staat dat erkennen zowel in Nederland als in Brazilie kan, mits dit op een Nederlandse vertegenwoordiging gedaan word.

Ik blij, opgelucht dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, ik ben inmiddels ingelezen over welke documenten ik nodig heb en dat ik deze, in Brazilie uitgegeven documenten, moet vertalen en legaliseren voordat zij volgens de Nederlandse wet geldig verklaard zijn.

Een tijd later mail ik met het consulaat in Brazilie, de Nederlandse vertegenwoordiging van Sao Paulo, waar ik te horen krijg dat ik door mijn gemeente verkeerd ben geïnformeerd en dat het niet mogelijk is mijn kind op Braziliaanse bodem te erkennen. Hoe kan het zijn dat mijn eigen gemeente mij volmondig naar een Nederlandse vertegenwoordiging in Brazilie stuurt, terwijl juist de plek waar ik heen zou moeten gaan mij verteld dat het helemaal niet mogelijk is om mijn kind daar te erkennen, vraag ik me dan af?

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat het een heel lang proces wordt en dat ik niet veel hoef te verwachten van mensen die erover gaan. Ik krijg na lange mailtjes een mailtje terug met een link en/of 3 zinnen erbij, echt geholpen voel ik me dus niet.

Vandaar dat ik me even naar jullie richt, wellicht hebben forum gebruikers ervaring met deze situatie, de Braziliaanse moeder is ongehuwd en ik ben ook ongehuwd. Ik weet dat ik een ongehuwd verklaring van zowel de moeder ( vertaald en gelegaliseerd ), mijzelf, een schriftelijke toestemming van de moeder en een recente geboorte akte ( vertaald en gelegaliseerd ) mee moet nemen om mijn kind voor de Nederlandse wet te erkennen.

Heeft iemand nog enige bruikbare tips voor mij? of ervaring? Of zien jullie documenten die ik nodig heb waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

Voor degene die de tijd hebben genomen mijn verhaal te lezen; grande abraco!

Daniel

Misschien ben ik wat dommig, maar ik zie het probleem niet zo.

Als je een Braziliaanse geboorteactie hebt waar jouw naam als vader op staat, heb je het kind al erkend (voor de Braziliaanse wet).
Wat er moet gebeuren volgens mij is dat die geboorteactie (vertaald uiteraard) wordt gelegaliseerd voor Nederland.
En dat legaliseren gaat op een consulaat, zoals altijd.

1 like

Dat laatste klinkt wel logisch. Zie ook [/geboorte-in-het-buitenland"]hier](http://saopaulo.nlconsulaat.org/shared/burgerzaken/burgerzaken[2) en via die pagina kwam ik hier terecht. Ik ben evenwel geen ervaringsdeskundige.

1 like

Op het consulaat in Brazilie?

Bedankt voor de links, Bert!

Heel erg bruikbaar en overzichtelijk, iets wat ik zeker nodig heb!

Ik zie op de 2e link het volgende staan onder het kopje ; Nodig voor het omzetten van een akte

“een bewijs Nederlanderschap van de geborene. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van (ex)-Nederlanderschap.”

Er wordt bij vermeld dat het algemene informatie is. Mijn dochtertje zal natuurlijk bij geboorte in Brazilie geen bewijs van Nederlanderschap hebben, neem ik aan?

Sorry mensen als ik veel vragen stel! Waardeer jullie tijd en moeite heel erg!

Misschien snap ik dit ook niet zo, de helft van Nederland zijn halfbloedjes. Wat is tegenwoordig nou een echte nederlander weer. Mensen moeten allang blij zijn dat we nog de taal willen leren, na 3 uurtjes met de auto rijden is t alweer Duits of Engels.

Die mentaliteit of je nou Braziliaanse of Arabische bent moet nou echt een keer klaar zijn hoor. Gaat ze nog weleens terug naar Brazilië, ben bijvoorbeeld al 11 niet meer terug gegaan.

Voor het legaliseren, 1. eerst naar Itamaraty, 2. laten vertalen door een beeidigd vertaler en 3. laten legaliseren door het consulaat. 1 moet als eerste, 2 en 3 kunnen ook in omgekeerde volgorde gedaan worden.
http://brazilie.nlambassade.org/shared/burgerzaken/burgerzaken[2]/legalisatie-van-documenten?selectedLocalDoc=legaliseren-van-documenten---brazilie

Maar waarvoor wil je precies het kind voor de Nederlandse wet erkennen, gaan jullie alle drie in NL wonen?
Dan moet er eerst nog een Nederlands paspoort bij het consulaat aangevraagd worden voor de kleine.

Als ik het goed begrijp kan het kind de Nederlandse nationaliteit verkrijgen als één van de ouders Nederlander is.

Dat hoeft niet direct te zijn om in Nederland te gaan wonen, maar het vergemakkelijkt het wel. Overigens: als het hele gezin naar Nederland wil dan krijgt de vrouw ook niet automatisch een verblijfsvergunning. Idioot maar waar.

Ik zie op de 2e link het volgende staan onder het kopje ; Nodig voor het omzetten van een akte

“een bewijs Nederlanderschap van de geborene. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van (ex)-Nederlanderschap.”

Er wordt bij vermeld dat het algemene informatie is. Mijn dochtertje zal natuurlijk bij geboorte in Brazilie geen bewijs van Nederlanderschap hebben, neem ik aan?

Het lijkt mij dat het Nederlanderschap van de nieuw-geborene voortvloeit uit het hebben van een Nederlandse ouder en dus volgt op de erkenning van het kind (door huwelijk dan wel verklaring van erkenning). Dus inderdaad, dat bewijs van Nederlanderschap van de kleine heb je niet meteen. Dat lijkt wat onduidelijk.

Hier lees ik dit: “De moeder is buitenlandse en het kind wordt in het buitenland geboren. Het kind moet eerst in het buitenland erkend worden. Pas daarna wordt de erkenning in Nederland ingeschreven. Het kind krijgt automatisch de Nederlandse nationaliteit wanneer de vader het kind vóór de geboorte erkent. Bij erkenning na de geboorte moet dit aangevraagd worden.”

Dus die regels van die link zijn onduidelijk, of onjuist. Maar zoals gezegd: ik heb het niet zelf bij de hand gehad.

1 like

Dankje Bert!

Ondanks dat je geen ervarings deskundige bent is het toch wel fijn een persoon te hebben die moeite doet om mij te helpen, en daarnaast is een perspectief van iemand anders vaak goed, aangezien die persoon er op een objectievere manier naar kijkt vergeleken met mij, waar het soms nog wel eens chaotisch kan zijn!

Hartelijk dank!!! waardeer het heel erg!

• Goed in de zin van fijn :wink:

Ik ben ook geen ervaringsdeskundige met kinderen, maar wel met emigratie en alles was erbij komt kijken, zowel naar Brazilie als naar Nederland.

Punt 1: omdat het kind in Brazilie geboren wordt heeft het automatisch de Braziliaanse nationaliteit. Na legalisatie van het geboortebewijs vanwege Nederlandse vader dus OOK de Nederlandse nationaliteit.
2. Bij dubbele nationaliteit (en wonen buiten Nederland) moet je moeite doen om de Nederlandse nationaliteit te behouden. Zo moet binnen elke 10 jaar het paspoort worden verlengd (en dat kan helaas alleen nog maar bij het consulaat in Sao Paulo). Ik had een vriend van Nederlandse vader, die op zijn 18e de inburgeringscursus moest doen, maar dat was geloof ik een overgangsregeling net na 2000, toen de wet op het Nederlanderschap werd aangepast.
3. Als je in Nederland wilt gaan wonen, is de moeder een probleem. Anders dan in Brazilie geeft Nederland geen verblijfsvergunning omdat je getrouwd bent. Dat wordt inburgeren en de voorlopige verblijfsvergunning aanvragen, een hoop gedoe en mogelijk ellende.

Ik hoop niet dat ik je afschrik. Met name het emigreren naar Nederland is ellende. het heeft mij een jaar gekost en grijze haren gegeven, omdat mijn vrouw bijna werd afgewezen om onduidelijke redenen. Naar Brazilie emigreren is aanzienlijk minder moeilijk, maar het kan lastig zijn een goede broodwinning te vinden.

Zodat zij later, mocht zij dit willen, een mogelijkheid heeft naar Europa te gaan en hier te studeren/werken. Ook met zijn 3en hier samen wonen is een plan, maar dit is weer een heel ander proces inderdaad.

Bedankt voor je reactie,

Heb inderdaad van het consulaat ook gehoord over het Itamaraty, maar wat is dan precies de bedoeling daar? In dit geval ging het over de geboorte akte en ongehuwd verklaring van de moeder, waar ik het proces wil starten.

Wat moet de Itamaraty daar precies aan toevoegen dan? Een document officieel legaliseren voor invoering van een ander land?

Ik waardeer jullie reacties heel erg mensen, heel erg bedankt!

• Updated - - -

Reactie op Saywhat :slight_smile:

Itamaraty legaliseert de opgave van notaris of cartorio, door het zetten van een mooi stempel.

Zonder dat stempel schijnt het consulaat niet te kunnen nagaan of het document wel echt is.