Beste mensen van dit forum,
Mijn situatie in het kort: Ik ga in augustus naar Brazilie en verwacht daar samen met mijn ( ongeregistreerde ) partner een dochtertje!
Het enige waar ik veel moeite mee zal hebben is alles rond te krijgen met de Nederlandse wet.
Ik ben bij mijn huidige gemeente gaan informeren, waar ik vervolgens te horen kreeg dat ik mijn kind het beste op een Nederlandse vertegenwoordiging te Brasilia, Sao Paulo of Rio de Janeiro kon erkennen. Dit zal, volgens mijn gemeente, de gemakkelijkste manier zijn om mijn dochtertje te erkennen in Nederland. Op de vraag of alles dan via het consulaat te Brazilie geregeld zou worden met mijn gemeente kreeg “Ja” te horen. Vervolgens kreeg ik een uitgeprinte website (?) mee van Ajuda de Pequenas Causas, waarop duidelijk staat dat erkennen zowel in Nederland als in Brazilie kan, mits dit op een Nederlandse vertegenwoordiging gedaan word.
Ik blij, opgelucht dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, ik ben inmiddels ingelezen over welke documenten ik nodig heb en dat ik deze, in Brazilie uitgegeven documenten, moet vertalen en legaliseren voordat zij volgens de Nederlandse wet geldig verklaard zijn.
Een tijd later mail ik met het consulaat in Brazilie, de Nederlandse vertegenwoordiging van Sao Paulo, waar ik te horen krijg dat ik door mijn gemeente verkeerd ben geïnformeerd en dat het niet mogelijk is mijn kind op Braziliaanse bodem te erkennen. Hoe kan het zijn dat mijn eigen gemeente mij volmondig naar een Nederlandse vertegenwoordiging in Brazilie stuurt, terwijl juist de plek waar ik heen zou moeten gaan mij verteld dat het helemaal niet mogelijk is om mijn kind daar te erkennen, vraag ik me dan af?
Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat het een heel lang proces wordt en dat ik niet veel hoef te verwachten van mensen die erover gaan. Ik krijg na lange mailtjes een mailtje terug met een link en/of 3 zinnen erbij, echt geholpen voel ik me dus niet.
Vandaar dat ik me even naar jullie richt, wellicht hebben forum gebruikers ervaring met deze situatie, de Braziliaanse moeder is ongehuwd en ik ben ook ongehuwd. Ik weet dat ik een ongehuwd verklaring van zowel de moeder ( vertaald en gelegaliseerd ), mijzelf, een schriftelijke toestemming van de moeder en een recente geboorte akte ( vertaald en gelegaliseerd ) mee moet nemen om mijn kind voor de Nederlandse wet te erkennen.
Heeft iemand nog enige bruikbare tips voor mij? of ervaring? Of zien jullie documenten die ik nodig heb waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?
Voor degene die de tijd hebben genomen mijn verhaal te lezen; grande abraco!
Daniel