Eenouder reizen naar Brazilie

Hallo allemaal,

Ik ben dringend opzoek naar iemand die mij wel een juist antwoord kan geven.
Het verhaal is als volgt.

Ik, mijn kinderen en mijn huidige partner gaan in de meivakantie naar Brazilië voor een rondreis.
Hij is niet de vader van de kinderen dus ik ga als eenouder met de kinderen op reis.
Mijn ex waar wij weinig tot geen contact mee hebben heeft geen gezag en voogdij over de kinderen.

Nu heb ik gelezen op verschillende websites dat ik toestemming van hem moet hebben, niet van de Nederlandse autoriteiten maar van de Braziliaanse.
Ik weet dat mijn ex geen toestemming zal verlenen en ik wil het hem ook helemaal niet vragen aangezien hij weinig met de kinderen te maken heeft.
Ik heb de gemeente de rechtbank verschillende consulaten al gebeld en niemand kan mij zeggen wat ik nu moet doen behalve alle documenten laten vertalen in het Portugees en dan legaliseren wat mij 100den euro’s gaat kosten.

Wat moet ik nu doen of bellen om duidelijkheid te krijgen.
En kan ik de documenten ook in het engels meenemen? dat kost mij namelijk maar 25 euro.
En wat is het ergste wat er kan gebeuren in Brazilie als ze de papieren niet goed keuren?

Nee. Documenten in een andere taal dan Braziliaans Portugees zijn niet rechtsgeldig, dus dat raad ik af.

Het is de Braziliaanse wet die verbiedt dat kinderen reizen zonder toestemming van beide ouders. Dit is naar ik heb begrepen om ontvoeringen en kinderhandel wat tegen te kunnen gaan.
De enige instantie die ik in dit geval zou geloven is het Braziliaanse Consulaat in Rotterdam. Ga niet af op wat er allemaal beweerd wordt op websites, want dat hoeft helemaal niet waar te zijn.

Ik zelf kan uit ervaring spreken dat het reizen als een Nederlandse een Ouder met Nederlandse kinderen geen probleem is. Tenzij je kinderen een Braziliaans paspoort hebben, want dan gelden de regels inderdaad dat je ex-partner toestemming moet geven. Wel is het verstandig om een standaard reisverklaring te regelen bij je gemeente.

Dat is voor ons ook de reden om nu nog niet al de nationaliteit voor onze kinderen aan te vragen. Maar zoals Maarten aangeeft. doe even een belletje naar het consulaat en jullie weten het zeker.