Nederlanders-Belgen in Rio?

Vanessa lekker in BR blijven,
Na ontvangst BE documenten, hier in BR systematisch de zaken aflopen en regelen.
Ik zou voordat je echt de vereiste gelegaliseerde en vertaalde BE documenten (+ samenlevings contract cartorio) in bezit hebt, niet allerlei vragen gaan stellen bij de PF, voordat je het weet kom je een wakkere wijsneus tegen die de regeltjes even op jou huidige verblijfs status loslaat.
Na de aanvraag ingediend te hebben, opgrond van samenwonen met BR en / of verzorging BR kindje, bij de PF duurd het nog wel even voordat alles is afgerond en je jouw def. VIPER in huis hebt (het duurd vaak langer dan een jaar), maar je bent vanaf het moment van aanvraag indienen wel legaal in BR. Je krijgt wat tijdelijke documenten mee en je moet een Buitenlander ID maken.

Gewoon bevallen hier in BR (het gaat hier qua bevalling ook gewoon honderdduizenden keer per jaar goed).
–> en het leven gaat voor jullie gewoon verder hoor.

http://www.belgium.be/nl/familie/identiteit/nationaliteit/verkrijging/
http://www.belgium.be/nl/familie/identiteit/nationaliteit/dubbele_nationaliteit/

Jij en kindje kunnen in de toekomst van 2 walletjes eten :vak02:

Denk aan studie / reizen etc.

Aant POA /RS

1 like

Hey Aant, ook dank je wel, k hem Belgie verwittigd ivm documenten, en raad gevraagd aan ambassade van belgie, maar die werken precies nimeer :-p
Dus nog niks regelen, idd, er moest er maar eentje tussenzitten die mij pakt op huidige status! hmm
Bedankt voor de links, k ga ze onmiddellijk lezen!!
Groetjes en bedankt voor de vele toetsen die je voor mij hebt ingetypt! :slight_smile:

:chin:

Hey Aant, bedankt voor die links, ze maken heel wat vragen duidelijker, ook voor de ongeruste familie in Belgie!! Dank je wel!!
:cheer:

En de braziliaanse nationaliteit. Jeugddelinquentie, en justitie zijn staats banen en daar moet je een concurso público voor doen. Je moet inderdaad je diplomas laten herkenen. Dat moet gebeuren via een Publieke Universiteit.

Zoals ik al eens op een ander forum heb gemeld, je bent niet naar de juiste policia federal gegaan. Waar jij bent geweest hebben ze geen immigratie dienst.

Onzin!

Een kind, dat in Brazilie geboren is, ook uit een ongehuwde moeder die geen braziliaanse is verkrijgt van rechtswege de braziliaanse nationaliteit. De moeder hoeft daar niet haar hoofdverblijf te hebben.

Een kind dat in Nederland geboren wordt verkrijgt de nederlandse nacionaliteit dan pas als de moeder haar hoofdverblijf in nederland heeft (indien zij en de vader geen nederlandse zijn).

Een nederlands kind van een ongehuwde moeder die ten tijde van de geboorte de nederlandse nationaliteit heeft, verkrijgt ook van rechtswege de nederlandse nationaliteit.

De belgische wet is wat complexer (ook al omdat flaams lezen soms moeilijk is. Een kind dat daar is geboren als beide ouders niet de nationaliteit bezitten, verkrijgt slechts de belgische nationaliteit als het staatloos zou worden. Wel verkrijgt het kind van een belgische moeder die in belgie is geboren van rechtswege de belgische nationaliteit als het in het buitenland is geboren.

Een in Brazilie geboren kind van een Belgische of Nederlandse moeder heeft dus altijd van rechtswege een dubbele nationaliteit.

Een in het buitenland geboren kind waarvan één van de ouders braziliaans is verkrijgt de braziliaanse nationaliteit op het moment dat het kind geregistreerd word op het braziliaanse consulaat.

Bijkomend detail, een braziliaanse dient altijd het land binnen te komen en uit te reizen op een braziliaans paspoort.

Onzin!

Een kind, dat in Brazilie geboren is, ook uit een ongehuwde moeder die geen braziliaanse is verkrijgt van rechtswege de braziliaanse nationaliteit. De moeder hoeft daar niet haar hoofdverblijf te hebben.

Een kind dat in Nederland geboren wordt verkrijgt de nederlandse nacionaliteit dan pas als de moeder haar hoofdverblijf in nederland heeft (indien zij en de vader geen nederlandse zijn).

Een nederlands kind van een ongehuwde moeder die ten tijde van de geboorte de nederlandse nationaliteit heeft, verkrijgt ook van rechtswege de nederlandse nationaliteit.

De belgische wet is wat complexer (ook al omdat flaams lezen soms moeilijk is. Een kind dat daar is geboren als beide ouders niet de nationaliteit bezitten, verkrijgt slechts de belgische nationaliteit als het staatloos zou worden. Wel verkrijgt het kind van een belgische moeder die in belgie is geboren van rechtswege de belgische nationaliteit als het in het buitenland is geboren.

Een in Brazilie geboren kind van een Belgische of Nederlandse moeder heeft dus altijd van rechtswege een dubbele nationaliteit.

Een in het buitenland geboren kind waarvan één van de ouders braziliaans is verkrijgt de braziliaanse nationaliteit op het moment dat het kind geregistreerd word op het braziliaanse consulaat.

Bijkomend detail, een braziliaanse dient altijd het land binnen te komen en uit te reizen op een braziliaans paspoort.

@svenveer

Hoe kom jij aan DEZE wetenschap of moet ik opmerken onzin???

Ten eerste zolang moeder niet getrouwd is verkrijgt de kleine ten eerste de nationaliteit van de moeder! Plaats geboorte onbelangerijk. Daarna …
(sideline: onder andere als op USA bodem geboren, dan verkrijg je ook die nationaliteit)
Na erkenning door de vader met een andere nationaliteit, kan ook de nationaliteit van de vader verkregen worden.
Er is geen rechtswege. Je hebt te maken met het verschillend familierecht uit 2 diverse landen (NL of BE / BR), daarbij speelt een rol of een kindje binnen of buiten een huwelijk word geboren en is er wel / geen erkenning (bij niet huwelijk).

Ook speelt de tijdgeest een rol. geboren en erkenning voor NL (staats burgerschap) voor 1 april 2003, periode 1 april 2003 - 1 jan 2009, en nu. 3 diverse perioden, waar verschillende regels gelden voor het wel / niet automatisch hebben van de NL nationaliteit of het eventueel verkrijgen van, en op welke gronden.

BR nationaliteit kan je verkrijgen als één van de ouders BR is.
Plaats geboorte speelt zowel voor NL als ook BR geen rol.

Zo Svenveer kom jij nu maar met een betere uitleg, maar jouw omschrijving en het automatisch aannemen dat het zo is is niet goed.
De laatste tijd heb ik op een forum geen grotere onzin bij elkaar gezien als jij nu even hier had neergezet, zo breng jij lezers in verwaring!!!

Meester in de rechten via de UVA en 5e periode Braziliaans Recht aan de universiteit in Rio.

De verkrijging van nationaliteit van rechtswege is een juridisch gevolg van de geboorte. Er bestaat geen voorrang. Een kind heeft op het moment van geboorte alle nationaliteiten waar het van rechtswege recht toe heeft.

Aangezien de braziliaanse wet gebaseerd is op Ius Soli verkrijgt het hier dus altijd (tenzij de ouders in dienst zijn van hun staat ) de braziliaanse nationaliteit, anders dan bijvoorbeeld in Nederland of Belgie waar extra eisen gesteld worden.

U zal toch misschien zich beter moeten laten voorlichten.

Grappig, je weet dan dus meer dan de Wet op het Nederlanderschap, het Belgische Wetboek van Nationaliteit, de Braziliaanse Grondwet en diverse internationale verdragen.

Een klein voorbeeld (art 3-1 Wet op Nederlanderschap):
Nederlander** is** het kind waarvan ten tijde van zijn geboorte de vader of de moeder Nederlander is, alsmede het kind van een Nederlander die voordien is overleden.

Hier staat duidelijk het woord is en niet wordt.

Erkenning speelt alleen een rol als de nederlandse of belgische moeder in nederland of belgie bevalt om de braziliaanse nationaleit te verkrijgen omdat de braziliaanse grondwet dat als eis stelt.

Ja dat speelt een rol in de gevalen die je daar vermeld, maar niet in het geval van vanessa waar het kind nog niet geboren is.

Dat doet het dus wel:

Art. 12. São brasileiros:

I - natos:

a) os nascidos na República Federativa do Brasil, ainda que de pais estrangeiros, desde que estes não estejam a serviço de seu país;

Ook hier weer dat bekende woordje “São” en niet “Podem ser”. Ben je in Brazilie geboren, dan ben je een Braziliaan, zelfs als beide ouders geen braziliaan zijn.

In dat geval wordt er wel heel erg veel onzin op dit forum geschreven denk ik.

Heren, Heren …

jullie participatie wordt gewaardeerd
maar laten we aub niet (alweer …) al te persoonlijke kritiek gaan spuien … ok ?

Gezien jullie beider interessante bijdrage ga ik (voorlopig) niet ingrijpen maar ik verwacht wederzijds respekt !

Tropische groet

Ixke

Nog even ter aanvulling, in een groot aantal landen, voornamelijk in africa en het midden oosten speelt de nationaliteit van de moeder geen enkele rol. Een kind van een ongehuwde moeder, waarvan de vader onbekend is, die in nederland als toerist aanwezig is zou op die manier staatloos worden. Daarom kent de Nederlandse wet aan een dereglijk kind, op basis van het verdrag ter voorkoming van staatloosheid, de Nederlandse nationaliteit toe. Een dergelijk kind heeft dus niet de nationaliteit van de moeder en kan die ook nooit verkrijgen.

Een Marokkaan kan wel degelijk van zijn marrokaanse nationaliteit af zien in sommige gevallen. Wel moet de Marokkaanse overheid daar in ieder specifiek geval toestemming voor geven. Ook kan de Marokkaanse nationaliteit van rechtswege verloren gaan (in dienst van het leger of een andere publieke dienst).

http://www.minbuza.nl/nl/Producten_en_Diensten/Burgerzaken/Nederlandse_Nationaliteit/Hoe_kun_je_Nederlander_worden

Door geboorte
Elk kind van een gehuwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het buiten Nederland geboren is. Het kind van een ongehuwde Nederlandse moeder is ook na geboorte automatisch Nederlander.

http://www.belgium.be/nl/familie/identiteit/nationaliteit/verkrijging/

Gewone nationaliteitskeuze
kinderen die in het buitenland geboren zijn en die een ouder of adoptieouder hebben die op het moment van de geboorte Belg was of geweest is.

http://www.pge.sp.gov.br/centrodeestudos/bibliotecavirtual/dh/volume%20i/naclei818.htm

Artigo 1º - São brasileiros:
I - os nascidos no Brasil, ainda que de pais estrangeiros, desde que não residam estes a serviço de seu país;*** ***

Volgens mij woont Vanessa nog officieel in Belgie, ***
*** dus –>???

Moet het kindje het verlopig (zolang moeder niet in BR woont)hebben van de erkenning van de vader voor het verkrijgen van de BR nationaliteit.

Aant POA/RS

Aanvulling

In het nationaliteitsrecht zijn er twee manieren om een nationaliteit te krijgen:

• via de bloedlijn (Jus sangui) van een of beide ouders

• via de geboortegrond (Jus soli), dus van het land waar je wordt geboren.

• via de geboortegrond (Jus soli), dus van het land waar je wordt geboren.
    vaak met aanvullende regels vastgesteld door het geboorteland.
    Onder andere Belgie, Portugal, USA en Brazilie kennen ook via deze regel nationaliteit toe.

In Nederland wordt het staatsburgerschap in de regel verkregen door geboorte, bloedlijn (Jus sangui).

Jus soli

Nederland volgt het grondrechtbeginsel in twee bijzondere gevallen:[ol]
[li]Als de ouders onbekend zijn (vondeling). Ook een kind dat gevonden is op internationaal territorium, maar aan boord van een schip of vliegtuig dat onder Nederlandse rechtsmacht valt (vlaggenstaat) kan de Nederlandse nationaliteit krijgen. Als echter binnen vijf jaar alsnog een andere nationaliteit blijkt te bestaan (bijvoorbeeld doordat de werkelijke ouders worden gevonden) wordt de Nederlandse nationaliteit geacht niet te zijn verstrekt;[/li][li]Kinderen van ouders en grootouders, die al tot in de derde generatie hun hoofdverblijf in Nederland (of in de Nederlandse Antillen of Aruba) hebben kunnen aanspraak maken op de Nederlandse nationaliteit.[/li][/ol]Aant POA/RS zonder rechtenstudie

Of ze nou “officieel” nog in België woont doet er niet toe voor het verkrijgen van de Braziliaanse nationaliteit indien het in Brazilië geboren wordt. Het is automatisch Braziliaanse op basis van het ius soli principe. De immigratie status “irregular” en niet “illegal”, doet daar niets aan af.

Deze link http://www.pge.sp.gov.br/centrodeestudos/bibliotecavirtual/dh/volume%20i/naclei818.htm verwijst naar een wet uit 1949 die door de nieuwe grondwet van 1988 niet is geaccepteerd. De huidige regelgeving is artikel 12 van de grondwet van 1988:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituiçao.htm

Dat regeltje “desde que (…)” heeft een iets andere redactie gekregen, maar dit artikel heeft alleen betrekking op kinderen waarvan een van de ouders in diplomatieke dienst is. En heeft dus geen betrekking op het toekomstige kind van Vanessa.

vaak met aanvullende regels vastgesteld door het geboorteland.vaak met aanvullende regels vastgesteld door het geboorteland.

Leuk dat u dat zo uit Wikipedia knipt en plakt. Brazilië kent, buiten de uitzondering voor kinderen van ouders in diplomatieke dienst geen verdere regels.

In het laatste deel van het artikel gekopieerd van Wikipedia ontbreekt, zoals ik al eerder melde, de toepassing van het verdrag ter voorkoming van staatloosheid.

vaak met aanvullende regels vastgesteld door het geboorteland.

Slaat op onder andere NL

**Jus soli

**Nederland volgt het grondrechtbeginsel in twee bijzondere gevallen:
[ol]
[li]Als de ouders onbekend zijn (vondeling). Ook een kind dat gevonden is op internationaal territorium, maar aan boord van een schip of vliegtuig dat onder Nederlandse rechtsmacht valt (vlaggenstaat) kan de Nederlandse nationaliteit krijgen. Als echter binnen vijf jaar alsnog een andere nationaliteit blijkt te bestaan (bijvoorbeeld doordat de werkelijke ouders worden gevonden) wordt de Nederlandse nationaliteit geacht niet te zijn verstrekt;[/li][li]Kinderen van ouders en grootouders, die al tot in de derde generatie hun hoofdverblijf in Nederland (of in de Nederlandse Antillen of Aruba) hebben kunnen aanspraak maken op de Nederlandse nationaliteit.[/li][/ol]

Ja ik ben er volledig van op de hoogte dat Nederland, en de meeste Europese landen een gematigd ius soli principe hanteren.

Ik vraag me echter af waarom dat voor vanessa van belang is aangezien zij Belg is en de keuze heeft om in België of in Nederland te bevallen. Hiervoor is meer van belang dat Brazilië een gematigd ius sanguinis principe hanteerd waar registratio nodig is voor het verkrijgen van de Braziliaanse nationaliteit. Ik heb namelijk nie begrepen dat ze nog in België nog in Brazilië wil bevallen.

Verder heb ik geen zin om hier verder op door te emmeren. Ik heb mijn juridisch onderbouwde mening gegeven op een publiek forum. Daar kan je mee doen wat je wil.

1 like

waarvoor onze dank Sven
laten we het verder hierbij houden !

ik denk dat ons Vanessa ondertussen een hoop beslissingswerk te wachten staat

Vanessa, vergeet niet dat je op dit moment eigenlijk “niet in het land bent” en dat je dus NIET over de uitgaande stempel in je pas beschikt
Een oplossing zou kunnen zijn om toch zo snel mogelijk een ingangsstempel in een ander land te bekomen
Je zou bvb naar het noorden kunnen reizen (ik weet het een lange reis) waar je zonder al te veel problemen in Oyapok bvb de rivier kunt oversteken naar Frans Guyana en daar een ingaande stempel in je pas kunnen krijgen. Dan kan je nog altijd zeggen dat de Braziliaanse douane vergeten is een stempel te zetten (iets wat ik persoonlijk al meegemaakt heb) en op die manier een (maximale boete) van 800r$ vermijden als je “terug komt”
(het is maar een suggestie)

Misschien heeft Sven voor jouw situatie een “meer legaal” advies :wink:

Tropische groet

Het feit dat ze het land al had moeten verlaten betekent niet dat ze hier niet is. Het wil alleen maar zeggen dat ze hier “irregular” is en te zijner tijd een boete van R$ 8, met een maximum van R$ 800 dient te betalen.

Ze kan 3 dingen doen:
1 - aanvraag viper op basis van “uniao estavel”
2 - wachten tot haar kind geboren word
3 - het land verlaten in de hoop dat ze een nieuw toeristen visum krijgt.

De laatste optie heeft als waarschijnlijk gevolg een visum van 14 dagen om haar spullen te pakken om het land te verlaten of erger nog, niet toegelaten te worden.

Het aanvragen van een visum op basis van een civile uni kan bemoeilijkt worden doordat op sommige cartioria, onterecht, een dergelijke verklaring niet wordt geregistreerd als iemand geen geldig visum heeft, waarna naar de rechter gegaan moet worden.

Ze kan het beste gewoon bljven zitten waar ze zit en oer een paar maanden het visum aanvragen op basis van haar kind.