Cesari Batisti …
dat geval begrijp ik nu nog steeds niet
zelfs Lula vond het normaal om dit notoir stuk geboefte dat verschillende moorden op zijn aktief heeft (EN er voor veroordeeld werd) het hand boven het hoofd te houden
ik heb veel respekt voor Lula en zijn verwezenlijkingen maar waarom hij zich hiermee (tot op de allerlaatste dag van zijn mandaat!) mee in laat heb ik nooit begrepen …
Ach ja hij deed en doet hetzelfde met onze huidige presidenta… Moet je haar strafblad eens bekijken! Het mooie is ook nog eens dat hij er voor gezorgd heeft dat de media daar niet over mag berichten!
Afiijn even terug on topic, wil nog even vermelden dat wij ook op reis waren toen de PF op huisbezoek kwam. Zowat al mijn persoonlijke spullen lagen bij ons in de camper, er was nog niet eens een tandenborstel van me. Ze zijn nooit meer terug geweest. Is natuurlijk geen vrijbrief om de boel dan maar te flessen, de PF zal niet altijd en overal hetzelfde te werk gaan en zoals vermeld houd er rekening mee dat in Brazilie valsheid in geschrifte ernstiger gevolgen heeft dan bv in NL. (tenzij je dus Lula als vriendje hebt…)
Art. 299 - Omitir, em documento público ou particular, declaração que dele devia constar, ou nele inserir ou fazer inserir declaração falsa ou diversa da que devia ser escrita, com o fim de prejudicar direito, criar obrigação ou alterar a verdade sobre fato juridicamente relevante:
Pena - reclusão, de um a cinco anos, e multa, se o documento é público, e reclusão de um a três anos, e multa, se o documento é particular
Klopt ook. Het je moet de voogdij (mag gedeeld zijn) over het kind hebben.
Art. 7º Poderá ser concedido visto permanente ou permanência definitiva ao estrangeiro que possua filho brasileiro que comprovadamente esteja sob sua guarda e dele dependa economicamente.
Tja, heeft te maken met de interpretatie van het begrip “political crime”, de achtergronden en de gevolgen daarvan. Ik betwijfel of Cesare ooit uitgeleverd gaat worden. Het uitgangspunt is iets in de trant van “hij is veel zwaarder veroordeeld dan een ander zou zijn vanwege zijn politieke mening”.
Dilma & Cecase deden hetzelfde? Voor zover ik weet heeft Battisti een paar onschuldige burgers om zeep geholpen in zijn “strijd” tegen de democratisch gekozen regering in Italie.
Dilma heeft wat bankjes overvallen in de strijd ten behoeve van de democratie.
In het eerste geval had Battisti een politieke partij kunnen oprichten om mee te doen aan de verkiezingen. In het tweede geval waren alle politieke partijen verboden. Ik vind dat nogal een verschil.
toch even ter vervollediging :
Cesari Batisti was gevangen genomen in 1979, omdat hij deel uitmaakte van de terroristische groep PAC (Proletari Armati per il Comunismo).
Hij ontving in eerste instantie 12 jaar, ontsnapte in 1981 waarbij hij een cipier vermoorde, en werd na ellenlange procedurestagen van zijn advokaten uiteindelijk veroordeeld tot levenslang in 1988 door het hof van Cassatie voor moord en medeplichtigheid aan moord van in totaal 4 personen.
Nu vind ik het toch wel even heel raar dat een land (Brazilië dus) dat zelf (gedurende 20jaar, tot 1985) met een militaire dictatuur “te kampen had” nu eventjes Italië de les wil lezen …
Zullen we hierbij dan ook maar zwijgen over het beladen strafblad van madam de nieuwe presidente Dilma Rousseff … strafbladje waarover de media het verbod opgelegd zijn te berichten … ficha limpa hoeft dus niet voor haar.
2 maten en 2 gewichten, zoals overal ter wereld natuurlijk.
Mag ik hier nog een keer op terugkomen inzake echtscheiding en verliezen van permanencia, als je de CIE/RNE kaart al hebt?
een stuk uit lei6815
In rood staat toch duidelijke geschreven dat je indien je niet 5 jaar getrouwd bent en je gaat scheiden, je per direct je visum kan verliezen.
Of is het zo dat indien je meer dan 5 jaar getrouwd bent geweest je in feite niet uitgezet kan worden als je bijv strafbare feiten pleegt?
Zijn er voorbeelden van mensen die in deze situatie zijn geweest? Het staat toch duidelijk omschreven,
Artigo 75 - Não se procederá à expulsão:
I - se implicar extradição inadmitida pela lei brasileira; ou
II - quando o estrangeiro tiver:
a) Cônjuge brasileiro do qual não esteja divorciado ou separado, de fato ou de direito, e desde que o casamento tenha sido celebrado há mais de 5 (cinco) anos; ou
b) filho brasileiro que, comprovadamente, esteja sob sua guarda e dele dependa economicamente.
§ 1º - não constituem impedimento à expulsão a adoção ou o reconhecimento de filho brasileiro supervenientes ao fato que o motivar.
§ 2º - Verificados o abandono do filho, o divórcio ou a separação, de fato ou de direito, a expulsão poderá efetivar-se a qualquer tempo.
Het artikel begint met het woordje “Não” hetgeen “neen” of “niet” betekend en gaat verder
met “se procederá à expulsão”. Dit betekend dat we hier met een uitzondering op de regel van het uit het land knikkeren te maken hebben. Al met al kan je dus niet “explusado” worden als je getrouwd bent, maar wel als je gescheiden bent.
Nu moet je dus even de regel erbij pakken wanneer je dan WEL het land uit geknikkerd kan worden. Daarvoor moeten we bij artikel 69 kijken:
Art. 65. É passível de expulsão o estrangeiro que, de qualquer forma, atentar contra a segurança nacional, a ordem política ou social, a tranqüilidade ou moralidade pública e a economia popular, ou cujo procedimento o torne nocivo à conveniência e aos interesses nacionais., ofwel, een gewoon misdrijf is hier niet eens van toepassing.
Als we dan ook nog even herinneren dat deze wet van vóór 1988 is, en dus uit de periode van de dictatuur, dan is het duidelijk dat het hier met name gaat om buitenlanders die kritiek hadden op de dictatuur.
Dus; Scheiden is geen reden voor het opheffen van een permanent visum.
Ik ben ooit getrouwd, heb een visum aangevraagd en ben binnen 5 jaar gescheiden, en ik ben hier nog steeds.
Als je dit leest, mischien begrijp ik het allemaal niet goed, mijn portugues is ook niet zo goed.
Maar mischien is het wel interesant dat Sven hier een reactie ok kan geven.
hallo,
Tot op heden de scheiding nog niet ingezet om diverse persoonlijke redenen. Het idee is nu om mijn aanvraag voor “visa permanencia” te annuleren. Ik wordt dan terug gewoon ‘toerist’. Hoe lang kan ik dan nog in het land blijven. Start de PF terug het aantal dagen te tellen vanaf de dag dat ik terug toerist word? Kan ik dan opnieuw 3 maand in het land blijven of word ik gevraagd het land te verlaten?
Nogal moeilijk om dit aan de PF zelf te vragen, ik hoop dat er iemand is die mij kan verder helpen .
Alvast bedankt.
Zolang je nog niet voor je zelf hebt uitgemaakt wat je hier in Brazilië zou doen zou ik gewoon “van pijkes gebaren”
Je hebt waarschijnlijk al een cpf-nummer veronderstel ik, dus als ze je onderweg tegenhouden gewoon je nationale identiteitskaart tonen of een kopie van je paspoort (gewoon de eerste bladzijde, zonder de stempel) als je met een ijverige agent te maken krijgt geef je hem je cpf-nummer
je grootste risico is hoofdzakelijk bij een ongeval of … als je een zwaar misdrijf begaat …
voor de rest … ach doe rustig je ding en beslis dan wat je doet
maak je niet al te veel zorgen
Heb bij de Policia Federal de annulering aangevraagd ivm “Vista de Permanencia”. Dit was geen enkel probleem.
Bij de PF wist men niets ivm aantal dagen dat ik nog in het land mocht blijven.
Deze annulering wordt naar Brasilia gestuurd. Moet dan in een soort van staatsblad verschijnen alsook de uiteindelijke beslissing.Dit zou binnen de 3 maanden zijn naar het schijnt.
Ik zou dan ook over/binnen de 3 maanden een brief moeten toegestuurd krijgen met het verdict.
Heeft er iemand ervaring met de bureaucratie uit Brasilia?? Werkt men daar snel? Of is het zo dat ik pas over 7 maanden misschien nieuws ontvang??