Veiligheid Atjeh

Zijn er mensen die iets over ervaringen met Atjeh of Banda Aceh met mij kunnen delen? Ik wil tijdens mijn reis naar Indonesië dit gebied, of in ieder geval de hoofdstad van de provincie graag een bezoek brengen. Ik begrijp dat ik rekening moet houden met de cultuur en religie van de bewoners. Het gaat mij om de veiligheid aangezien op de site van BuZa alleen staat vermeld dat je waakzaam moet zijn. Ik zal niets 's nachts of van hoofdwegen afgaan, maar de stad bezoeken en wie weet nog de Gayo Hooglanden (Takengon). Maar zeker niet backpacken van de paden af, maar het stadje en omgeving bekijken.

Dank alvast!

Joset

Hoi Joset,

Ik weet niet of je nog steeds op deze info zit te wachten maar Aceh is hartstikke veilig! Ik heb hier afgelopen juli/augustus rondgereisd en vond het fantastisch. Aceh bevat een aantal hoogtepunten van Sumatra en er lopen heerlijk weinig toeristen rond. daar komt bij dat ik de mensen in Aceh de vriendelijkste vond die ik ooit ben tegengekomen (voorheen stonden laos en nepal wat dit betreft voor mij bovenaan maar aceh spant echt de kroon!)

De burgeroorlog is al 6 jaar afgelopen en om je veiligheid hoef je je echt geen zorgen te maken. De locals vinden het erg leuk om eindelijk weer eens een toerist te zien en maken graag een praatje met je of nodigen je uit om bij hen thuis te komen eten/slapen.

wat betreft de sharia; hier merk je weinig tot niets van. alleen in banda aceh wordt hier enigzins serieus mee omgegaan maar ook daar zie je vrouwen zoner hoofddoek en ongetrouwde koppeltjes hand in hand lopen. laat dit dus geen reden zijn om niet te gaan!

Bezoek niet alleen banda aceh. takengon is idd ook een leuk stadje. pulau weh niet te vergeten maar ketambe is het echte hoogtepunt. Waarom niet van de paden af; hier kom je juist de mooiste dingen tegen. Ketambe is een klein dorpje middenin gunung leusser; hornbills vliegen door de lucht, gibbons roepen uit de verte en orang hutans zie je veelvuldig. slaap bij pak mus en je maakt kennis met de gezelligste familie in aceh. dit alles zonder de verschrikkingen van bukit lawang.

Aceh heeft echt alles om het een toeristenparadijs te maken; kilometers lege paradijselijke stranden, prachtige koraalriffen, onbedorven regenwouden, vulkanen, meren, bergen, authentieke dorpjes, heerlijk eten, onovertroffen gastvrijheid; ga nu het nog niet overlopen is met toeristen!

je moet absoluut deze stad aandoen.
met 1 dag kan je al heel veel zien.

wij hebben alle hoogtepunten eruit gepikt omdat we vanaf palau weh een dagje over hadden(of terwijl) er ging weer is geen bus)

het is er niet onveiliger dan andere grote steden hoor.
bedenk je wel dat ze er zwaar moslim zijn en dat je je gepast hoort te kleden.

vergeet vooral de vis en fruitmarkt niet!!
heeeerlijk eten.

http://joycevandijk.waarbenjij.nu

als je meer wil weten hoor ik t wel.

gr joyce

Ik moet hier even op reageren.

Quote: “Ik weet niet of je nog steeds op deze info zit te wachten maar Aceh is hartstikke veilig! Ik heb hier afgelopen juli/augustus rondgereisd en vond het fantastisch.”

Sorry, maar het gebied wat je noemt in je post is gigantisch :mad:

Mijn advies: Wil je je buiten Banda Aceh of Pulau Weh begeven en spreek je geen indonesisch of achees NEEM EEN GIDS !!! Indonesisch is niet de voertaal, dus als soms 10 van de 10 mensen je niet begrijpen is dat eigenlijk normaal.

Volg het lokale nieuws en blijf binnen als burgers dat ook doen. 's avonds kan men over het hoofd zien dat je tourist bent :dag:. De lokale bevolking geeft de voorkeur te reizen van Meulaboh naar Banda Aceh over Sigli dat is erg om en een rot weg, maar ook mooi. Als je er niks te zoeken hebt zou ik Meulaboh skippen.

verder op het moment van je post waren er grote militaire acties en eind oktober was dit volop in het nieuws. Als Joset de touriste is geweest die de maand erna op het nieuws is geweest mag je haar wel een bloemetje met verontschuldiging bieden :wub:.

Verder is het je houden aan de normaal aan te raden http://youtu.be/yJZABjcDm5Y dat was deze maand en niet door de politie !!! in Banda Aceh, wat juist ontzettend westers is voor Aceh begrippen.

Google afbeeldingen geeft een indruk van het totaal plaatje http://www.google.nl/search?hl=nl&sugexp=pfwe&cp=14&gs_id=1i&xhr=t&q=punkers+shaven&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1680&bih=877&wrapid=tljp1325033427738026&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=0Gf6TvmfB4OZOouLmakB#um=1&hl=nl&tbm=isch&sa=X&ei=3mf6TvbEDYmmhAf_s-naBA&ved=0CDoQBSgA&q=punkers+shaved&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=eb522c3bc7ea92b1&biw=1680&bih=877

Verder kun je natuurlijk altijd eerst je ambassade bezoeken om bijvoorbeeld informatie als op http://www.reisbijbel.nl/laatst-geactualiseerde-reisadviezen/reisadviezen-azie/feed (zie reisadvies Indonesie) te verkrijgen uit betrouwbare bronnen.

Kortom laat je inlichten.

Iemand kan een hele positieve ervaring hebben maar http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/asia/south-east-asia/indonesia/189%20Indonesia%20-%20Jihadi%20Surprise%20in%20Aceh.ashx schetst voor 2010 een andere situatie.

De lokale bevolking staat hier voornamelijk buiten !!!

beetje late reactie…

aceh is idd een flink gebied…dat hoor je mij niet ontkennen…

altijd handig om lokale talen te spreken, achenees, gayo of een van de andere…indonesisch blijft echter het nuttigst als je rondreist, veel mensen spreken het. indo is ook erg makkelijk om te leren. maar ook als je de taal niet spreekt kun je r prima rondreizen, al zal het wat lastiger zijn. ik heb daar toeristen gezien die geen woord van de taal spraken maar zich toch konden redden.

ik snap niet helemaal wat een paar geschoren punkers met de veiligheid van toeristen te maken heeft…

als je minbuza en consorten moet geloven kun je bijna nergens meer heen…meestal is het erg overdreven. ga lekker uit in managua of shoppen in kirkuk, het kan allemaal

er zijn altijd risicos verbonden aan reizen…ieder kan voor zichzelf bepalen hoeveel risico je wilt lopen…mensen gaan dan naar o zo veilig bali en worden opgeblazen…maar goed, het is wel fijn dat veel mensen zo denken en zich beperken dat bijv. bali, java of thailand. blijft het lekker rustig in de andere gebieden:cheer:

Dat heeft alles te maken met het feit dat ik van zulke praktijken een fel tegenstander ben. Vrijheid is een hoog goed en als er dan van die witgejurkte bebaarde extremisten zijn die jou in je vrijheid beknotten blijf ik er weg. Voor mij is het een soort bedreiging en dus een aantasting van de veiligheid… Wegblijven dus…:dag:

dat heeft dus niets te maken met de veiligheid van toeristen maar met jouw persoonlijke opvatting die botst met de uitvoering van de wet in betrokken regio. dat is prima maar, misschien vergis ik mij in jouw geval, mijns inziens nogal hypocriet. je gaat bijv. wel naar java waar deregering zetelt die grotendeels verantwoordlijk is voor grove schendingen van de mensenrechten en vrijheidbeperking in verschillende regio’s, zoals tot voor kort in aceh en nog steeds in bijv. papua barat.

kijk naar andere landen in de regio; bijv. thailand; heeft als een van de weinige landen het vluchtelingenverdrag niet ondertekend en haast nergens worden vluchtelingen zo hard behandeld en de dood ingejaagd. geen toerist die daarom thailand maar overslaat. hoor je toeristen die laos overslaan wegens het starre eenpartijenstelsel dat stelselmatig tracht bepaalde etnische groeperingen uit te roeien? nee dus…

dit selectieve moralisme van toeristen heeft meer te maken met het huidig heersende schrikbeeld van de islam dan met reeele consequemte bezwaren.
(nogmaals; allicht niet op jouw van toepassing, misschien ben jij wel een echte moraalridder, maar de grote meerderheid van de toeristen is dat zeker niet.)

als er mensen zijn die graag mensen van buiten ontmoeten zijn het de lokale bevolkinsgroepen van aceh wel. zij zijn er in het geheel niet bij gebaat als toeristen wegblijven…

@ tommmm: Ik ben echt geen moraalridder maar een provincie als Aceh mijd ik. Extremistisch gedrag als die lui die anderen de (radicale moslim)wet voorschrijven haat ik. Als een toerist eerst zou gaan kijken hoe de situatie op het gebied van mensenrechten, politieke vrijheid etc. zou er geen enkel land overblijven in Zuid Oost Azië.
Mij ging het er alleen om dat ik al die radicale moslims niet wil tegenkomen en die vind je minder in andere delen van Indonesië.
Natuurlijk is het jammer dat de inwoners van Aceh onderdrukt worden door een minderheid die hen de extreme eigengemaakte wetten wil opleggen (sharia). Daar wil ik niet vertoeven.:dag:

1 like

Nou, heeft blijkbaar nogal wat los gemaakt lol2 dacht even dat ik op een politiek forum was beland lol2

Ik maak op uit hoe vrij Tommmm praat over problemen in de regio, dat hij er verder geen binding mee hebt.

Sumbar daarentegen heeft als avatar die pilaar van de rotonde Sigli - Banda W - Banda N en Blang Bintang. Of het is voor Pantai Perak (kan ook, gezien de lantaarnpaal).

Het ging erom dat de uitspraak “Het is hartstikke veilig” van Tommm nogal wat losmaakte bij mensen die gebonden zijn aan de regio en wellicht beter op de hoogte zijn.

Je advies aan een jonge vrouw is dus een beetje zorgwekkend :retard:.

In het jaar 2010 heb ik 2 ontvoeringszaken gezien binnen de regio en ik zit niet altijd voor de televisie. Verder moet je begrijpen dat niet iedereen vrijuit kan spreken !!! In Banda Aceh werden er die periode buitenlanders beschoten, om de aandacht af te leiden van een verdachte van een “persoonlijk gerichte” poging tot moord op een NGO.

Als je op avontuur uit bent is dit spannend en leuksmkiek, maar niet iedereen vind dit leuk.

Je opmerking:
“als er mensen zijn die graag mensen van buiten ontmoeten zijn het de lokale bevolkingsgroepen van Aceh wel. zij zijn er in het geheel niet bij gebaat als toeristen wegblijven…”

Hierin heb je gelijk wat betreft sommige zaken, maar daarvoor zijn onafhankelijke organisaties. Als je denkt dat men zit te springen om toeristen, dan heb je het mis.

Ik snap niet wat je bedoelt met:
“dit selectieve moralisme van toeristen heeft meer te maken met het huidig heersende schrikbeeld van de islam dan met reeele consequemte bezwaren.”

Ik heb consequent bezwaren op hoe de sharia politie dingen aanpakt en iedereen zou zeggen dat dit reële gronden zijn om bezwaar te hebben. Betekend dit dat ik nu selectief moralist ben?!? of bedoel je reële situaties?

Het houden aan de WET geldt voor iedereen, dus ook voor bezoekers.

Ik denk dat 99% van de bevolking super blij zal zijn als je ze kunt verlossen van nep-moslims = Polisi Sjariah Langsa (ja ik generaliseer nu, maar de echte moslims onder hun vergeven me dit) - YouTube

Voor veel daders is dit geheid een vorm van overspel geweest, dus je hoeft alleen de bevolking te overtuigen dat ze in geen enkele overtreding zijn met Al-Qur’an – An-nisa – vers 94 en deze honden gerust kunnen stenigen volgens de SHARIA WET die ze langzaam bij beetje hun strot gedouwd krijgen. lol2.

Nu even terug naar de bevolking en toerisme.

Op plekken waar buitenlanders niet volgens de kledingvoorschriften zwemmen zal de lokale bevolking geleidelijk verdwijnen. Zeg maar dezelfde reden dat niet iedereen zich prettig voelt op een nudisten strand. Als je er onwetend bent geweest en hier later op aan gekeken wordt, kijkt de rest wel uit.

Er spelen meer dingen dan waar je je bewust van bent als toerist.

Om erg kort te stellen : “Je belemmert de lokale bevolking in het uitoefenen van hun geloof als je geen rekening houdt met hun persoonlijke leefregels. (niet de Sharia, die is men liever kwijt dan rijk) Eigenlijk beroof je dus gezinnen van een lekker dagje uit in een toch al zo zwaar leven !!!”

Verder is de enige rede dat men Japanners erger haat uit de herinneringen dan de Nederlanders, omdat die oplegde dat ze naar Jappan moesten bidden i.p.v. de ka’aba. Afhankelijk van waar je komt kun je dus nog wel eens verrassend onwelkom zijn met je rugzakje en westerse Ideeën.

Bek pegahaba bangai lagenyan lee bulek Tommmm :mad: !!!

Wauw,

zie ineens een andere post, wilde olifanten houden huis in Aceh lol2

Hier heb je een realistisch gevaar, moet je een keer meemaken.
Ik spreek uit een summiere ervaring van 2 ontmoetingen 's morgens vroeg, dat er rede is om afstand te houden tussen jezelf en een olifant.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=36726

met aceh heb ik idd geen specifieke binding, ik ken er slechts een paar mensen. met de hier aangekaarte problematiek (onderdukking, vrijheidsbeperking, opgedrongen ideologiën, burgeroorlogen etc.) heb ik echter wel sterke binding. de reden dat ik hier vrij over kan praten is dat ik o.a. vanuit mijn werk constant bezig ben met dergelijke problematiek (in regio’s over de hele wereld) en het ondertussen goed kan plaatsen in zijn historische context. dat wil niet zeggen dat ik de hieruit voortvloeiende persoonlijke / menselijke drama’s wil bagatelliseren, integendeel.

Ik blijf erbij dat de situatie in aceh veilig is voor toeristen…veruit de meesten zullen in het geheel geen hinder ondervinden. enig risico is er altijd…een kennis van mij reisde nooit om veiligheidsredenen en is uiteindelijk gewoon in NL door zn kop geschoten…
het hangt waarschijnlijk af van je definitie van veiligheid en reiservaring. allicht is aceh niet de beste eerste keus als beginnend backpacker maar als je een beetje weet wat je doet…

mijn opmerking m.b.t selectief moralisme was gericht aan sumbar niet naar jou. wat ik hiermee bedoelde is dat vrijheidsbeperking e.d. een groter probleem lijkt te zijn wanneer deze opgelegd wordt door een zich aan de islam verbindende groepering. uit de reactie van sumbar blijkt het gelijk; hij wilt geen radicale moslims tegenkomen; de beweegreden is dus iets anders dan morele bezwaren tegen vrijheidsbeperking. een land als bijv. bhutan dat keihard een monoculturele samenleving opdringt en niet vies is van grootschalige etnische zuiveringen wordt niet gemeden. zou dit hetzelfde zijn als het geen ‘lieve’ kleurrijke boeddhisten betrof maar ‘enge’ bebaarde moslims?

met je opmerkingen m.b.t. toeristen en hun negatieve invloeden ben ik het roerend met je eens. als ik me ergens aan kan storen zijn het wel toeristen die met hun westerse ideeën denken dat ze het allemaal beter weten…dat hun democratische gedachtegoed van grenzeloos consumeren en seksuele losbandigheid o zo superieur is…

je opmerking in het indonesisch snap ik niet helemaal…ik moet toegeven dat sinds ik Lao geleerd heb mijn indo erg achteruit gegaan is. of is dit achenees? mijn indo (maluku) collega’s snappen het namelijk ook niet…iets over het liedje van de blanken ofzo??

Het was een opmerking in het Atjeehs (dialect in het midden gelaten), een beetje een belediging voor de atjehers om het te verwarren voor Indonesisch. :crybaby:
(lijkt er niet eens op)

maar goed het is je vergeven. :chin:

Vraag is wil deze vrouw Athehse genoemd worden of indonesische?

dus tip 1 leer te zeggen:
Ma’af, lon han jeut bahasa aceh = Sorry, ik spreek geen Atjeehs.

tip 2 kenbaar maken dat je dorst of honger hebt:
Ma’af lon grah, awak lon jeut jip ié illé? = Sorry ik heb dorst, kunnen we even water drinken.

Dûh (tussen du en doe klank in), is honger en pajoh is eten :slight_smile:
vervang grah en ié en je vraagt om eten :cheer:…

Als men hard begint te lachen als je vraagt om water, ben je waarschijnlijk verkouden lol2 en vroeg je om pis.
Daarna spreken waarschijnlijk meerdere mensen Indonesisch en leer je nog eens een woordje over de grens.
(dan is het immers gedegradeerd tot een middel van communicatie)

Tip 3 bij problemen zeg sorry en ga gewoon weg !!!

Er is een lange oorlog vooraf gegaan aan de Tsunami van 26 december 2004.

en vandaag de dag verdwijnen er nog steeds mensen.

Voor mensen die de lokale taal willen horen:
Bungong Jeumpa - YouTube

iets wat mensen raakt zonder het te kunnen volgen;
Kyo doda idi - YouTube

En voor wie bekend is met muziek uit india hier een parodie erop lol2;
Hana Sep-Sep Hana Sep-Sep - YouTube

Wat is jullie website?
Want dan kun je dus daarheen verwijzen als informatiebron.

Ik haak af, waar het mij om ging is dat ik niet bereid ben mij aan te passen aan die extreem radicale sharia “wetten” die ook aan toeristen in Aceh worden opgelegd.
Mijn eerste kennismaking met zo’n bebaarde witjurk(nou jou bebaard - het waren meer een paar lange baardsliertjes -) was in Bukittinggi. Deze figuur was het er niet eens dat ik een biertje dronk (het was niet in de Ramadan). Hij trachtte op allerlei manieren mij het glas te ontfutselen nadat hij de fles had stuk gegooid. :disgust: Behalve drankmisbruik was dit ook een inbreuk op mijn privacy en een aanslag op mijn veiligheid. Het liep goed af, de witjurk werd met harde hand uit het etablissement gezet door moslims die ook die radicalen verafschuwen. :slapen: In Indonesië is het overgrote deel mosim en slechts een klein deel behoort tot de radicale tak, gelukkig maar. Ik heb daarna nooit meer zoiets meegemaakt maar je begrijpt wel dat ik weiger om het op te zoeken. Helaas voor de inwoners van Aceh. :crybaby:

Bungong Atjeh schreef: Sumbar daarentegen heeft als avatar die pilaar van de rotonde Sigli - Banda W - Banda N en Blang Bintang. Of het is voor Pantai Perak (kan ook, gezien de lantaarnpaal).

Het is de Jam Gadang in het centrum van Bukittinggi West Sumatra, een stad waar het goed toeven is samen met vriendelijke (moslim)inwoners en een aangenaam klimaat.:zon02:

Ik zou willen dat ik een talenknobbel zou hebben en alle Indonesische talen zou spreken… Helaas heb ik dat niet…

Ik heb vorige zomer door Aceh gereisd. Ik heb onder andere Pulau Weh bezocht, en ben daarna via Bireuen en Takegon naar Ketambe gereisd. Alcohol drink ik nooit, en als buitenstaander heb ik geen last van de sharia gehad (wel heb ik uiteraard m’n kleding aangepast).

Ik heb verschillende landen en gebieden bezocht waarvan het regime me niet aanstaat. Misschien hypocriet. Ik denk echter dat wegblijven en negeren ook geen oplossing is. En ik waardeer de ontmoetingen en gesprekken die ik heb met de lokale mensen.

Hoi Jenny, ik zoek ook geen oplossing voor hun problemen maar ik verafschuw dat soort mensen die anderen kost wat kost hun wil opdringen en ik denk haast zeker te weten dat de overgrote meerderheid van de bevolking van Aceh het niet eens is met dat onderdrukken van hun vrijheid door de sharia politie.

Sumbar, ik ben er van overtuigd dat het grootste deel van de mensen goed is. Overigens hebben meerdere mensen (moslims) me op het hart gedrukt dat mijn religie (als toerist) niet belangrijk is.

Ik ben net terug uit Egypte, eerder deze week was ik nog op Tahrir Square in Cairo. Ook daar zijn het maar een paar rotte appels die het verpesten voor de rest.

Het is alleen zo jammer dat die kleine minderheid het voor het zeggen lijkt te hebben en zo de goede mensen het leven zuur maken… Helaas worden die rotte (hoofd)appels niet verwijderd en gaat het rottingsproces maar door.:angry:

Is dat niet overal zo? Ik ben het ook niet (altijd) eens met de Nederlandse politiek. Natuurlijk is dat niet de vergelijken met de situatie in Aceh of in Egypte, maar mijn motto is dat je er overal maar het beste van moet maken omdat je als individu bepaalde zaken helaas toch niet kan veranderen…

waarom lijkt een kleine groep het voor het zeggen te hebben?

Laten we een voorbeeld nemen :cheer:

Een gekko heeft geen hekel aan muggen, maar laten we er even vanuitgaan dat gekko’s muggen haten. Gekko’s vanuit verschillende landen komen naar een bepaald gebied en stoken elkaar op.

Nu is er een mug zo stom om in dat gebied te gaan zoemen !!!

Lijkt me logisch dat de gekko’s je snel weten te vinden, ik ben zelf in 3 verschillende dorpen geweest waar ze nog NOOIT een blanke hadden gezien. Om die zelfde rede houden radicale groeperingen zich schuil in dit gebied het is erg makkelijk om je te verstoppen tussen mensen die afgesloten zijn van nieuws / kranten etc… etc…

Nu lijkt het of de lokale bevolking naif is, maar zeer zeker NIET een abang becak zal eerder doorhebben dat je geschaduwt wordt dan jij als tourist, kortom als deze ineens een onmogelijke straat in duikt en een ander een deel van zijn geld geeft om jou verder te helpen was hier een rede voor.

Hij kan daarna als ze hem aanhouden vertellen dat ie je heel ergens anders heen heeft gebracht.

Nu is dit nog geen ramp als je veel wegen hebt, maar zoveel zijn er niet.
Check zelf maar :wereld:

Kortom LUISTER naar de lokale bevolking en spreekt er iemand vloeiend engels ? begin maar met wantrouwen.

Over dat biertje trouwens, ken de situatie niet en het heeft niks met Aceh te maken, maar misschien wilde die man je behoeden om beroofd te worden. In Aceh loop je dat gevaar trouwens niet, maar het bedwelmen en beroven word in asië gedaan.