Shariawetgeving in Aceh/Banda Aceh, wat betekent dit voor de toerist?

Beste allemaal,

Ik zag laatst op het journaal (eenvandaag) dat vanaf 1 mei 2015 de Sharia wetgeving wordt ingevoerd in Aceh/Banda Aceh (Sumatra). Nu is dit precies het periode waarin ik Aceh wilde bezoeken. Nu is het mij heel onduidelijk wat dit voor toeristen betekent? Moet er nu compleet bedekkende kleding gedragen worden inclusief hoofddoek (voor vrouwen) of vallen toeristen hier nu buiten? Mag je nog wel hand in hand lopen en/of moet je getrouwd zijn? Etc, etc. Nu hebben veel westerlingen een schrikbeeld van de Sharia wetgeving (zelf persoonlijk niet) maar lijkt duidelijkheid hierover wel handig.

Alvast bedankt!

Ik was een paar jaar geleden in Aceh, en toen leefde men al volgens de Sharia.

Wat ik zelf deed:

• Knieën en ellebogen bedekt. Ik had meestal een rokje aan tot net op de knie, of een 3/4 broek. Daarnaast een luchtige bloes
  • Ik reisde alleen, maar genegenheid tonen in het openbaar is sowieso not-done in Indonesie. Dus niet hand in hand, niet zoenen op straat e.d.
  • Voor een hotel: gewoon zeggen dat je getrouwd bent. Dat kan niet controleren. Draad evt. beide een gladde ring
  • Hoofddoek droeg ik alleen in een moskee

In Aceh woont ook een aantal Christenen, die liepen er soms ‘naakter’ bij dan ik.

Dat bespraken ze nu ook tijdens het Journaal. De Sharia wetgeving gold toentertijd niet voor toeristen en Christenen (schijnbaar) maar vanaf 1 mei 2015 geldt het dus voor iedereen! Dus ook mensen die niet islamitisch zijn, inclusief toeristen! Vandaar dat ik me afvraag hoe streng ze zullen zijn met alles en of ik wellicht Aceh toch maar moet overslaan vanwege dit.

Ik kan er weinig over terugvinden in de media.

Persoonlijk zou ik een doekje voor om hoofd inpakken (just in case) en gewoon gaan.

Dit is een stukje:

Het was Nieuwsuur en geen Eenvandaag!

Wij zijn in 2012 op Sumatra geweest, zoals andere forumleden beschrijven gewoon bedekkende kleding dragen, zeker rondom religieuze plaatsen zoals de moskee.
We hebben daar ook mensen ontmoet van de shariapolitie, ook vriendelijk en zeker niet belerend als je je tenminste niet buitensporig gedraagt.
De bewoners van Banda Aceh vinden toeristen ook een leuke onderbreking van hun dagelijkse doen en willen voortdurend met je op de foto.
Mijn vrouw had zeker in de stad meestal een hoofddoek op, kunnen ze zeker waarderen, werd hier regelmatig op aangesproken omdat ze graag wilden weten waarom ze dat deed, antwoord vanuit respect voor de cultuur en dan scoor je in positieve zin. Als haar hoofddoek soms niet ophad dan werd ze daar ook nooit negatief op benadert.

Hoi allemaal,

Nagevraagd bij onze contactpersoon in Sumatra. Hij zegt:

Er is een uitzondering op deze wet.
Niet geimplementeerd voor toeristen en ook niet geimplementeerd voor toeristenplaatsen zoals Weh eiland, Ketambe (NP, orang-oetans), en andere plaatsen.
Desalniettemin wordt toeristen aangeraden respect te tonen door schouders en knieën te bedekken, zeker in Banda Aceh, niet zozeer in Pulau Weh (vb op de stranden, wel verstandig om rekening te houden als je naar dorpen gaat)
Deze aangepaste sharia wet is een voorstel van de lokale overheid van Banda Aceh (hoofdstad van Aceh provincie), dit is geen voorstel van de Aceh provincie overheid. Ook niet voorgesteld door overheid van andere regios zoals Weh etc. Deze aangepaste wet is nog niet goedgekeurd door de Ulama (theoloog).
Er wordt gezegd dat de Ulama dit ook niet gaat goedkeuren. In dat geval is er geen wijziging in de bestaande situatie.

Het lijkt iets minder heftig dan het filmfragment uitstraalt. Desalniettemin geeft het wel aan dat er een zeer religieuze stroming is. Minimaal schouders en knieën bedekt dus. Ik denk dat het er van af hangt wat je gaat doen. Vlieg je op Banda Aceh en ga je regelrecht naar de boot voor Weh om hier bijvoorbeeld te duiken, dan valt het allemaal wel mee. Wil je echt een tijd in Banda Aceh doorbrengen, dan is het verstandig een luchtige katoenen bloes met lange mouwen en een dunne katoenen broek of lange rok in te pakken en een sjaaltje is altijd handig. Wil je een moskee bezoeken, dan heb je dat ook nodig. Bij grote moskees kun je het ook huren/lenen tegen een donatie.

Ook iets om rekening mee te houden, het vrijdag gebed. Het is niet de bedoeling dat je dan iets bezoekt. Ga bijvoorbeeld naar een toeristen restaurant, en breng daar de gebedstijd door.

O ja en verder zeggen wij altijd dat we getrouwd zijn. Voorkomt een heleboel vragen.

1 like