Kleding Sumatra

Hallo!

Ik ga over een paar weken o.a. naar Sumatra en weet niet goed wat voor kleding ik daarvoor mee moet nemen. We zullen gaan reizen van Bukit Lawang naar Padang (daarna verder vliegen naar Java). Kan ik daar in een korte broek rondlopen met een hempje of moet je als vrouw echt een (langere) rok aan en iets wat je schouders bedekt?

Ik hoor het graag!
Maaike

Via Wereldwijzer app

In Aceh hield ik mijn ellebogen en knieën bedekt. Elders op Sumatra en Java is men minder conservatief, maar ook daar hield ik knieën en schouders bedekt.

Op Bali kun je in een hemdje lopen, op andere Indonesische eilanden (met uitzondering van het strand) getuigd dat niet echt van veel respect voor de locale bevolking.

Bedankt voor je reactie Jenny. Helaas staat een wat langere rok mij echt helemaal niet, maar denk je dat ik daar iets kan kopen?

Via Wereldwijzer app

Ik zou het wel doen ja. op veel plekken kom je er wel mee weg denk ik, vooral de toeristishe plekken en stranden, maar verwacht dan wel een hoop aandacht en foto’s. en ja uiteraard kun je inderdaad daar ook genoeg kopen, op toeristische plekken zoals toba of bukitthinggi zijn altijd grote markten met genoeg keuze.

Een sarong staat elke vrouw/man mooi dat ga je aldaar wel zien.

Via Wereldwijzer app

Ik vind respect en sociaal gedrag belangrijker dan of iets staat of niet.

Leuk uitzien doe ik thuis wel. Indonesiers vinden je toch wel mooi en bijzonder :wink:

Zoals jij het interpreteert is het ook niet bedoeld was meer een reactie opde opmerking van appelwang dat een lange rok haar niet staat. En ik ben van mening dat een sarong zowat iedereen wel staat. En wat je thuis doet,vooral doen waar je blij van word groetjes

Via Wereldwijzer app

Dag Appelwang,

Misschien heb je hier nog iets aan. Vorige week schreef ik een blog over wat mensen zoal dragen in Indonesie.

Per gebied kan het strenger zijn (Aceh echt heel streng, maar daar kom jij niet, je begint in Bukit Lawang schrijf je). Je bent bepaalt niet de enige toerist die orang-oetans gaat spotten in de jungle van Bukit Lawang. Zorg gewoon dat je er normaal bedekt uitziet, niet uitdagend of strak ofzo. Zelf loop ik in Indonesie nergens met een heel korte broek of hemdje met spagetti bandjes, dan zou ik me opgelaten voelen. Over het algemeen kom je in de meeste gebieden met een kniebroek en een t-shirt een heel eind. Maar neem ook een lange broek en iets met lange mouwen mee voor allerhande gelegenheden.

Lees in het blog bijvoorbeeld ook het stukje over zwemmen met t-shirt en short. Kans is groot dat je wel ergens in een jungle gebied met lokale kinderen in de rivier gaat zwemmen.

En nog een inpaklijstje, misschien ook handig voor je.

Heel veel reisplezier!

Ik ben het met je eens. Ook als het je niet staat kun je je aanpassen voor die paar weken.

Ik zie regelmatig nog meiden in een zeer uitdagende kleding en voor mijn gevoel is dat gewoon geen respect hebben voor de bevolking.
Ik denk zelfs dat dat soort touristen totaal niet nadenken waar ze zijn, en zeker niet nadenken over de cultuur van het land. Zij denken alleen maar aan zichzelf en that’s it. Voor de rest denken ze dat ze maar alles kunnen doen wat hen goed lijkt voor hen alleen. Ik erger me erg aan aan dit soort ‘toeristen’'. Ga naar de Cote d’Azur of zo of naar Spanje, daar geeft het allemaal niet, maar in je super korte broek en borsten die er half uithangen in een hindu of moslim eiland is gewoon heel respectloos gedrag. De indonesiers zeggen niets, maar ik weet wel beter!!