We zijn nieuw hier. Volgende week donderdag 2 juni vliegen we met zijn 2en voor 3 weken richting indonesie (als alles mee zit, met die aswolk)!
Nu gaan we 5 dagen naar Sumatra (met privegids), 11 dagen Java(groepsreis) en 5 dagen Bali (luieren in Bali Hyatt resort). Ik heb al wat rond gekeken en gezocht op het Forum, maar telkens vage antwoorden gekregen, misschien hebben jullie hier snel antwoord op mijn vragen!
Is een klamboe nodig om mee te nemen?
Moeten we lange broeken dragen? Overdag en 's avonds?
50 amerikaanse dollars meenemen alleen voor het visum?
Kunnen we de rest op Medan (vliegveld) pinnen?
Als ik kijk naar het weer, is het nu veelal bewolkt, kloppen die vooruitzichten?
Voor Java en Bali heb je niet echt een klamboe nodig, zeker niet als je in een ruimte zit waar AC is. Ik ga deze zomer voor het eerst naar Sumatra, en ik neem een klamboe mee.
Lange broeken zul je waarschijnlijk niet nodig hebben vanwege de koude, al kan het bv bij de Bromo op Java goed koud zijn. Lange broeken beschermen je echter tegen muggen en ander ongedierte, en zijn daarom zeker handig. Bovendien is Indonesie een Islamitisch land, en korte broeken en rokjes worden nu eenmaal niet overal op prijs gesteld. Zelf draag ik meestal 3/4 broeken, of rokjes tot op de knie. Ook draag ik T-shirts met mouwtjes, en vaak heb ik ook mijn ellebogen bedekt. Kwestie van respect voor de lokale bevolking!
Ik betaal mijn visum in euro’s. De koers is misschien iets slechter, maar als ik euro’s naar dollars moet wisselen kost dat ook geld.
Meestal is er een werkende pin op een vliegveld. Maar ik neem voor de zekerhied altijd wat cash euro’s mee voor noodgevallen.
In Nederland weet ik niet hoe warm het over twee weken is, en in Indonesie weet ik ook niet wat het weer doet. Rare vraag dus! In de tropen is het zeer zelden 100% zonnig (eigenlijk alleen na een fikse regenbui), want de luchtvochtigheid is hoger dan bij ons.
[quote=roelvandew;729540)Nu gaan we 5 dagen naar Sumatra (met privegids),
Is een klamboe nodig om mee te nemen? In Bukit Lawang (Orang Utans) is het niet nodig als je in het Eco Lodge bungalows verblijft. Daar slaap je in een riant kingsize bed met een grote klamboe. - Moeten we lange broeken dragen? Overdag en 's avonds? 's Avonds een lange broek is een must vanwege de muggen, sandalen met blote voeten wordt afgestraft.
50 amerikaanse dollars meenemen alleen voor het visum? Niet nodig, je kunt betalen met euro’s. Overigens is het altijd nuttig om een bedrag in euro’s op zak te hebben. Ik neem altijd voor de zekerheid €300 mee.
Kunnen we de rest op Medan (vliegveld) pinnen? Ja net buiten de aankomsthal staan ATM’s (pinautomaten), aan te raden is voldoende te pinnen omdat in het dorpje Bohorok geen ATM aanwezig is. Pin alleen bij BCA, BII of BNI.
Als ik kijk naar het weer, is het nu veelal bewolkt, kloppen die vooruitzichten? Het is altijd bewolkt maar niet zoals in Nederland het zijn vaak van die hoge stapelwolken, de zon schijnt de hele dag.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden![/quote]
Graag gedaan, ik weet niet waar jullie die 5 dagen Sumatra gaan doorbrengen, misschien heb ik meer informatie. :chin:
In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden! Hier kunnen we veel mee…
Ik merk dat het verstandig is om zeker 's avonds een lange broek aan te doen, met dichte schoenen.
Enne… Sumbar, dit is onze dagindeling op Sumatra:
Dag 1: Medan - Bukit Lawang
Dag 2: Bukit Lawang - Tobameer/Samosir Island
Dag 3: Samosir Island
Dag 4: Samosir Island - Berastagi
Dag 5: Berastagi - Medan