Hoi Allemaal,
Over precies een maand vertrek ik voor 7 weken naar Indonesie. Ik verblijf daar van 22 juni t/m 15 augustus.
Ben inmiddels druk bezig met de voorbereidingen en probeer ook een globale reisplanning te maken.
Naast Java, Lombok & Bali wil ik eigenlijk ook erg graag naar Sumatra. Ik land op Jakarta, dus ik zou 1 of 2 dagen later een binnenlandse vlucht kunnen pakken naar Medan.
Ik beschouw het Toba Meer, de Jungle en het Orang Oetang reservaat als hoofd-doel voor Sumatra. Heb ik hiervoor aan 7 dagen in Noord Sumatra voldoende? Of loop ik dan echt hele bijzondere plekken mis?
Voor Java, Lombok & Bali zou ik dan nog ongeveer 6 weken over houden.
Daarnaast heb ik nog 2 algemene vragen:
-
Wat is jullie ervaring met klamboe’s? Op Lombok & Sumatra zijn Malaria muggen en mij is geadviseerd een klamboe mee te nemen. Maar is er in hostels wel een mogelijkheid om deze boven je bed op te hangen?
-
Wat voor schoenen zijn aan te bevelen? Ik wil de Jungle in, wandelen/klimmen op vulkanen etc. Nu kan ik hele dure goede berg schoenen gaan kopen. Maar eigenlijk ben ik gewoon een arme student en denk ik dat dit toch anders op te lossen valt… Wat voor schoenen nemen jullie mee voor dit soort trips?
Alvast heel erg bedankt voor jullie info!
Groetjes,
Rick
Uiteraard zul je lekkerder en langer kunnen lopen op goede bergschoenen en zijn je voeten ook beter beschermd.
Maar als geld inderdaad een rol speelt, moet je er aan denken dat de lokale gidsen met slippers dezelfde tochten doen als jij…
Ik zal nooit vergeten dat toen ik tien jaar geleden naar Peru ging en de Inca Trail liep, ik hiervoor speciaal hele dure bergschoenen had aangeschaft (was indertijd ook een arme student). Mijn bergschoenen waren net zo duur als een maandsalaris voor de 5 porters die we bij ons hadden en die drie keer zo snel liepen als wij op slippers gemaakt van autobanden.
Maar goed, dit is natuurlijk ook overdreven, maar met gympen, basketbalschoenen, Timberlands, Palladiums, enz, kom je ook een heel eind en die heb je al voor onder de 100E.
Wij gaan dit jaar ook naar Indonesië en je vraag over klamboe en malaria ben ik ook wel benieuwd naar. Vorig jaar zijn we in Thailand en Maleisië geweest en daar had je overal hotels met airco. Ik begrijp dat deze in Indonesië veel minder voorkomen. Iemand ervaring?
Maar een klamboe neem ik altijd mee en je kunt 'm overal aan ophangen. Desnoods aan de muur. Over het algemeen zijn de muren niet van beton en schroef je een hangertje zo in de muur.
Helaas kan ik je over sumatra niet veel vertellen maar ik zou je verder zeker aanraden om een klamboe mee te nemen. Die hebben ze lang niet altijd hangen en het is zo veel fijner als je wat nachtrust hebt. Ik ga er vanuit dat je als arme student niet in een hotel met airco gaat slapen en in hostels heb je gewoon meer muggenlast dan in een luxe hotel!
Wandelschoenen zou ik ook niet te gek mee doen, bij de decathlon (belgie, ik woon zelf in de grensstreek) of bijvoorbeeld makro kun je voor honderd euro wel iets redelijks halen en als je geen echt bergbeklimmer bent dan gaat dat echt wel hoor. Houdt er ook rekening mee dat je die schoenen na je vakantie vaak lang niet meer draagt en ze staan echt letterlijk te desintegreren in je kast, die schoenen moet je dragen of ze vergaan!
Een paar weken bali/lombok met erna java is zeker goed te doen, je kunt altijd ergens langer blijven hangen als je wilt en vluchten/boten/bussen zijn vaak goed last minute te regelen is mijn ervaring.
Groetjes!