Klamboe

Onze reisorganisatie heeft aangegeven, dat het verstandig is om een klamboe mee te nemen op de reis, die wij geboekt hebben.
Maar als ik het net afzoek, dan zie al gauw de bomen door het bos niet meer.
Dus vraag ik maar hier eens om een advies. Ik ben van plan om een geimpregneerde twee persoons klamboe te kopen, maar welke? Je kunt er volgens mij niet van uit gaan, dat er boven alle bedden een oogje in het plafond zit . . .
Ben benieuwd naar reacties.

Ik neem geen klamboe (meer) mee naar Indonesie.

En inderdaad, er zit niet altijd een oogje boven het bed. Bij de meeste klamboes zit echter een haakje, wat je zelf ergens in de muur kan hangen. Soms kan het echter handig zijn om niet alleen je klamboe mee te nemen, maar ook een stuk extra touw (voorals het oogje niet boven het bed te bevestigen is) en een rol ducktape.

Hoezo neem jij geen klamboe meer mee? Ik was voor het laatst in Indonesie in 1991 en toe had ik ook geen klaboe bij mij. Maar soms denk je ouder en wijzer te worden.

Ik neem hem niet meer mee omdat ik hem in de praktijk toch nooit ophang…

Vorig jaar op Sumatra waren klamboes nodig, maar daar hingen ze op. Op oost Java en Bali niet echt last gehad van muggen, al hingen daar soms ook klamboes op. Misschien onverstandig, maar in de praktijk laten muggen mij links liggen als ik slaap. Zeker wanneer ik aan het begin van de avond mijn armen en benen insmeer met DEET. Ik slaap sowieso altijd onder een laken, dat vind ik fijner.

Toen ik in 2001 in Indonesie woonde had ik ook een klamboe. Toen ik er in 2006 woonde niet meer. :wink:

Wij hebben te horen gekregen dat een klamboe niet nodig is, de airco zorgt ervoor dat er geen muggen zijn.
Wij gaan naar Java, Sulawesie en Bali.:slapen:

Wij zullen ook in eenvoudiger accommodaties overnachten, dus zal daar wel geen airco zijn.

1 like

In kamers met AC zijn vaak minder muggen, maar je mag er niet vanuit gaan dat er geen muggen zijn. Je kan overwegen om wierook tegen muggen te kopen, of een spuitbus. Ook heb je van die dingetjes voor in het stopcontact.

1 like

Op de kamers met airco zijn wel degelijk muggen! En op bali hadden wij geen last van muggen, gili’s wel…