Indonesie -> Klamboe nodig?

Hi Indonesie forumers:),

Ik vertrek binnen 2 maanden naar Indonesie, waar ik Sumatra (noord), Java, Bali, Lombok en de Gili eilanden ga bezoeken. Ik hoor en lees nogal tegenstrijdige verhalen over het meenemen van een (geimpregneerde)klamboe.

Is het nu wel of niet overbodig om een geimpregneerde (met DEET) klamboe mee te nemen? Ik neem hem liever niet mee, maar veiligheid staat bij mij voorop.

Groetjes
Jeannette

Wij hebben er geen meegenomen. In de meeste hotels/slaapplekken hebben ze klamboe’s
Wij hadden er geen spijt van dat we hem niet bijhadden. we hebben amper muggen gezien.

een klamboe is nooit geinpregeneerd met DEET, DEET is dat spul wat je op je smeert tegen muggen. Klamboe’s impregneer je bv met permithrine, een stofje wat in Nederland niet vrij te krijgen is, aangezien het volgens de Nederlandse wet een landbouwgif is. In Belgie kun je het wel kopen.

Op plekken waar redelijk veel muggen zitten en een klamboe handig is, hangt er meestal wel eentje. Bedenkt wel dat dat ding niet geimpregneerd zal zijn, en in slechte staat is. Wanneer je er voor zorgt dat je niet tegen het net aan ligt, en met een rol tape de gaten plakt, dan zal deze voldoende bescherming bieden. Zeker wanneer je zelf ingeDEET bent.

De hoeveelheid muggen die je tegenkomt hangt overigens sterk af van het eiland waar je bent, en de tijd van het jaar. Zeggen dat er geen muggen zijn, is dus een beetje kort door de bocht. Zo ben ik bv twee keer op de Gili’s geweest, de eerste keer was ik blij met mijn kalmboe, en de tweede keer waren er geen muggen.

Hi Jenny,

Thanks voor je info/ tip! Bij mijn vaccinatiepost, waar ik reeds mn vaccinaties heb gehaald verkopen ze weldegelijk een met DEET geimpregneerde Klamboe. Daar werd het ook geadviseerd. Je hebt gelijk, in veel hostels/ hotels zullen ze in gebieden waar het nodig is vast een Klamboe hebben hangen, maar if ze in goede staat zijn…Dus eigenlijk adviseer je mij om een flinke rol (Duck)tape mee te nemen hihi.

Hmm, ik ben er nog niet over uit:(.

Thanks anyways:)

groetjes
Jeannette

Het simpelste om mee te nemen is een gel of spray van Care Plus, respectievelijk 50 en 40 % deet. Voor zonsondergang insmeren en tot aan het slapen gaan beschermd. Trek 's avonds altijd een lange broek en een hemd met lange mouwen aan. Logeer je bijvoorbeeld in een losmen of hotel in het regenwoud (Bukit Lawang b.v.) is er altijd een klamboe al dan niet behandeld. Zorg dat het goed gesloten is.

Mocht je toch zijn gestoken smeer dan CALADINE lotion op de plek. Overal in Indonesié in een apotik te verkrijgen. Spotgoedkoop en werkt uitstekend. :tongue:

Hi Sumbar,

Deet heb ik, bedankt! En voor de tip met lange broeken en mouwen. Moet dan nog wel even gaan shoppen:). Kan niet teveel meenemen in mn Backpack, moet dun en licht zijn:(

Keep the Caladine in mind!

Thanks
gr
Jeannette

Indonesische muggen zijn meestal zeer bloeddorstig, met z’n triljoenen vliegen ze daaro rond op zoek naar voedsel, uitgehongerd als ze kunnen wezen prikken ze dwars door dunne stofjes heen. :smiley:

:nod::biggrin:

Haha, is het echt? Met zn triljoenen, door het dunne stofje heen? En dan nog te bedenken dat ik die bloedzuigers ook moet facen in de Jungle…

Ze zijn echt niet zo stom als gemiddelde Nederlandse mug die eerst een uurtje keihard zoemt, hé hier ben ik zzzzzzzz, verder zijn ze alle je zus klein. Ze ruiken een blanke op kilometers afstand, duiken er op af alsof het een kamikazeaanval voorstelt. Voor je het weet heb je al een lek, ben je aan het krabben en vraag je jezelf af “Wat was dat?”

haha, mss vinden ze jou wel lekkerder dan mij. Dat hoop ik dan maar! Maar het is waar, die Hollandse muggen maken een klereherrie. Ik geef dan toch de voorkeur aan de stille Indonesische mug ipv een zoekactie midden in de nacht:D

Ze ruiken een blanke op kilometers afstand
**
PS: Wie zegt dat ik een Blanke ben…

Uit ervaring weet ik dat een blanke eerder aan de beurt is om gestoken te worden dan iemand met de huid van coclat…:kus:. Dus… trek je conclusie. :dag:

Oh een muggenzifter, die vaardigheid zal je in de “jungle” goed van pas komen :smiley:

Owkey:D THanks for sharing

hihi, leuke woordkeuze. Just for the record, ben een blanke vrouw:D

Aangenaam, ik ben een blanke man, al behoorlijk oud en daarom zuur, maar verder wel goed geconserveerd. :smiley: Met als aangenaam gevolg dat muggen mij links laten leggen.

Te koop in elke toko in Indonesia

BAYGON KILLS

[URL=“http://i231.photobucket.com/albums/ee320/masmaryono/insects.jpg”]

Eens per week even het hele huis spuiten, deuren dicht en dan pleitte, als je terug komt alles wat er doodgevallen is op een hoop vegen. Telt uw bedreigingen :smiley:

Overigens gebruikte ik altijd HIT !!