Praktisch: electriciteit, klamboe, (klein)geld, taxi, wifi, was, handdoeken, duiken

Onze reis is geboekt: eerst van 14 sept (vlucht MA via KL) tot 18 sept Sumatra met auto met chauffeur en gids.Dan 3 nachten Jakarta, dan groepsreis met bus over Java (ook trein) en varen naar Bali, 1 nacht Bali, vlucht Lombok. Daar na 2 nachten groep uitzwaaien en nog 2 nachten Lombok extra. Dan vlucht Bali terug, dan 2 nachten Ubud, 1 nacht Elephant Safari Resort en 2 nachten Sanur. EN dan weer via KL naar A’da retour.
Dat zijn 28 dagen.
De vragen:
1.heb je extra en zo ja welke stekkers nodig voor je oplaadapparatuur.
2.moet je zelf een klamboe meenemen? We hebben redelijke hotels die door div reisorganisaties worden aangeboden.
3. wat zijn redelijke kosten van een was :was:met ondergoed, sokken en t-shirts/
4. zijn er altijd voldoende handdoeken of toch zelf meenemen
5. hoe wijd versrpeid iw wifi op: - Sumatra, Java, Bali en Lombok
6. als je geld pint, wat is dan de kleinste eenheid? Krijg je het een beetje handig voor de fooien? En hoe kun je grotere bedragen makkelijk wisselen?
7. dan de taxie:
graag prijs indicatie en voorkeursmaatschappij voor:
Lombok: Senggigi - Mataram Airport
Bali: Denpasar Airport - Ubud
Ubud- Sanur
Sanur - Denpasar Airport.
Dan willen we vanuit Senggigi op Lombok gaan snorkelen en/of duiken (1 dag) op /bij een Gili-eiland. Wie heeft tips voor hoe en bij dat te regelen?En de kosten, wie heeft een indicatie?

Het zijn heel wat vragen, maar ze mogen ook gerust deels :hihi:
beantwoord worden.
Vast weer dank voor elke serieuze reactie!!
:dag:

Indonesie heeft dezelfde stekkers als wij. Er zijn echter soms maar weinig stopcontacten per kamer, dus als je telefoon, laptop en camera tegelijkertijd wil opladen dan kan een verdeelstekker of stekkerdoos handig zijn. Je kan ook gewoon een beetje plannen, en dingen na elkaar opladen :wink:

Hoeft niet.

Vaak betaal je per onderbroek en per T-shirt. Sokken kosten ongeveer 2000 rp, een broek 8000 rp en de rest ligt er zo’n beetje tussen in. Neem geen nieuwe kleren mee, dingen worden vaak te heet gewassen en in de zon gedroogd (slecht voor de kleuren). Veel hotels hebben een wasrek, je kan het dus ook zelf op de hand doen.

Als je niet voldoende handdoeken zijn, dan droog ik me wel af met een sarong (zo’n wikkelrok/doek). Meestal zijn er voldoende handdoeken.

Hangt er van af waar je bent. Steeds meer hotel hebben (gratis) Wifi, maar dat is niet overal. Soms heb je Wifi tegen betaling. Je kan ook een Indonesische SIM-kaart kopen met internet, voor 100,000 rp ben je een maand onbeperkt online (met je telefoon). Op Sumatra is de verbinding soms traag. Eigenlijk is het overal langzamer dan in NL.

Meestal komen er alleen briefjes van 50,000 rp of zelfs 1000,000 rp uit de pinautomaat. Dat is veel als fooi. Wisselen kan makkelijk door gewoon te betalen met het geld, supermarkten en restaurants hebben altijd wel wisselgeld. Op de markt en in de taxi gaat het soms moeilijker.

Ik denk dat het ongeveer 250,000 rp is van het vliegveld naar Ubud. Over de prijs valt niet te onderhandelen, er rijden alleen coupontaxi’s vanaf het vliegveld. Als je naar buiten loopt vind je aan de rechterkant een loket.

Ik zou met een busje van bv Perama van Ubud naar Sanur gaan. Prijzen staan op de website.

Van Sanur naar het vliegveld kost rond de 50,000 rp, probeer de taxi op de meter te laten rijden (bv. Bluebird).

Ik heb zelf verschillende keren gedoken met Dream Divers. Zij zitten in Sengigi, en op Gili Trawangan. Goede duikschool onder Duits management. Zie http://dreamdivers.com/. Prijzen staan op de site.

Bij deze.

Ha Jeeny,

wat snel en wat volledig!
Ik zag ja ook al actief elders op het forum (bij de vraag zelf een reis boeken of niet, waar ik ook op geantwoord heb).
Ik noteer al je opmerkingen en doe er zeker wat mee.

Heerlijk als mensen zo aardig zijn al hun ervaringen te delen.
Nogmaals: heel veel dank.
Mochten me nog meer vragen te binnen schieten, zal ik zeker niet aarzelen ze te posten.

Groeten, Ria

OH ja, ik heb er weer een paar:
kun je schoeiseladvies geven? Sumatra Lake Toba en Gunung Leuser?
En wat aan jas: iets duns voor de regen in combi met een fleece voor de Bromo op Java (zonsopgang)
En dan wel of geen paraplu of liever een dun opfrommelbaar regenponcho?

Ik weet niet of je Gn Leuser wil bezoeken vanuit Bukit Lawang, of dat je off the beaten track wilt in Ketambe? Ik ben van het pad af gegaan, en ik was heel blij met mijn enkelhoge bergschoenen! Het is daar echt stijl en modderig, en er zitten veel bloedzuigers. Bukit Lawang zou evt op sportschoenen of sandalen kunnen.

Ik heb nog nooit in mijn leven een paraplu gebruikt (ook in NL niet)! Een plu in de jungle gaat niet werken, daar zitten takken en bomen in de weg. Sowieso een poncho mee dus. Als je in de stad een paraplu zou willen dan zou dat kunnen, maar heb je echt zin die de hele dag mee te slepen als het droog is??? Veel Indonesier hebben wel een paraplu, anderen hebben weer een jas, maar de meesten mensen gaan gewoon schuilen als het regent.

Fleece voor de Bromo is een must, en ik had ook een muts bij me. Heer-lijk! Mutsen zijn overigens ook ter plekke te koop, maar als het koud is betaal je meer dan wanneer de zon al op is. (Ik had een muts bij me vanuit Nederland, en heb hem ook op Sumatra een paar dagen gedragen.)

Een deel van mijn reis van dit jaar heb ik inmiddels op mijn website staan, heb je dat al gezien? Ik moet wel nog foto’s toevoegen… IkReis - Rondreis Sumatra: de leukste backpackroute door Noord-Sumatra Daar staan meer tips voor Sumatra.