:INDONESIA We zijn een gezin van 4 personen en gaan voor het eerst een rondreis van 21 dagen maken door Sumatra en Bali.
Het is daar warm en vochtig (zweten!) en aangezien we onmogelijk kunnen rondreizen met 21 setjes kleding X 4 pers. ,vragen we ons af hoe we toch schoon en fris de reis kunnen maken met niet zo heel veel kilo’s bagage en steeds wisselende overnachtings plaatsen.
Wie heeft ervaring en tips?? :INDONESIA
Vaak is het zo warm dat als je het 's avonds hebt gewassen het 's morgens al weer droog is. Hang het in de zon of voor je airco te drogen. Zelf nemen wij bijv. op rondreizen waarbij we veel verschillende hotels hebben, oud ondergoed mee, wat we niet wassen, maar gewoon weggooien. Zo ook met oude shirtjes etc. Verder is het handig om kleding mee te nemen, die snel droogt.
Ik ben op dit moment aan het rondreizen door Zuidoost Azie en ik heb weinig kleren bij me (aan te raden als je rondtrekt), zodat ik iedere paar dagen moet wassen.
Ik geef het ALTIJD af (doe het nooit zelf). Dit kan in bijna ieder hotel of guest house. Als je het voor een uur of twee 's middags afgeeft is het eigenlijk altijd wel de volgende morgen droog.
In veel gevallen kan er in Indonesie was afgegeven worden bij een ‘laundry service’ op straat met was- en droogmachines: dan is er al helemaal geen probleem natuurlijk. Als het buiten opgehangen wordt - vaak het geval in kleinere plaatsjes of afgelegen goedkope hotels -, is er trouwens wel een kans, dat het de volgende morgen niet helemaal droog is, ook als het niet regent, namelijk bij buitengewoon hoge luchtvochtigheid (dit heb ik een paar keer meegemaakt), gecombineerd met het feit dat na afgifte niet altijd meteen begonnen wordt met wassen. Als de lucht droog is, is alle was binnen 5 uur droog, ook als het buiten opgehangen wordt, maar over het algemeen kent Indonesie niet de droogste lucht, zeker niet in Sumatra.
Nog 1 tip: als je ergens bent en je ziet op straat een laundry service, dan is dit meestal goedkoper en beter dan afgeven in het hotel. In sommige hotels rekenen ze belachelijke prijzen voor de was doen (maar meestal niet). Wil je geen was afgeven in het hotel en zie je geen laundry service, ga dan naar de dagmarkt, waar de lokale bevolking ook heen gaat (dus geen toeristenmarkt) en houd in de buurt van kleding(reparatie)stalletjes een zak met vuile kleren omhoog en maak in gebarentaal duidelijk dat het gewassen moet worden: grote kans dat het dan niet lang duurt voordat je iemand gevonden hebt die je kleren gaat wassen.
Hou er ook rekening mee dat sommige “laundry services” langs de straat geen wasmachine hebben maar gewoon alles op de oude manier wassen: op een steen in de rivier. Je kleren slijten hierdoor vlugger, je ziet soms nog wel een vlekje, maar ze zijn toch proper hoor. Als je dus oude kleren hebt, is dat geen probleem.
Zelf was ik mijn kleren meestal zelf in de douche. Enkel als ik geen tijd heb vanwege een trekking of zo, dan laat ik ze wassen en haal ik ze op als ik terug ben.
Ik vraag me alleen af wat voor soort reis jullie gaan maken: georganiseerd of individueel. Mijn ervaring is dat je op een individuele, meer avontuurlijke en low budget manier, ook sneller je kleren vuil maakt omdat je vaak achter in een pick up of op een stoffige bus zit.
Ach wat … maak je er maar niet te veel zorgen over. Met vuile kleren kan je ook genieten ![]()
Je kunt ook natuurlijk bij lokale winkels gewoon een waspoeder van verschillende merk bv.Attack (ca.1000 rp.per sachet) kopen en zelf wassen als niet zonde van je vakantie tijd is. Anders ik ben mee eens met de anderen om je was te laten doen door de hotel laundry service of vraag je aan de hotel personeel om je was tegen (kleine redelijke)vergoeding te laten wassen.
Neem niet te veel kleding. Neem een paar van de juiste stoff zoals katoen en linnen. ‘S ochtend wassen, s’ Middag droog:). Trekt een lichtere kleur kleding (geen donkere kleding) aan als je 's avond uit eten gaat. Want muggen komen liever op donkere kleuren af.
Hoog bij de bergen zoals Brastagi (in Sumatra) kan 's avond koud zijn. Als je een dunne fleece trui (in de vliegtuig of lokale VIP/Executieve bussen kan erg koud zijn) meeneemt. Is dit misschien handig.
Tip: in de hitte zeker geen lichte shirts aandoen, of je moet houden van gele randjes in je kraag. Die gaan er met zo’n handwasje niet/nauwelijks uit…