Ik heb nog een vraagje: als je de Wat’s bezoekt en alle andere religieuze of andere publieke gebouwen, moet je dan aan de schouders (en/of armen) en knieën (en/of volledige benen) bedekt zijn?
Ik ga volgende week wat kleren shoppen voor onze reis en vraag me dan af of ik dan best ook iets langer koop dan alleen topjes en t-shirts.
Topjes zijn zelfs buiten de toeristische gebieden not-done. Weinig mensen weten dit.
Maar… Waarom hier shoppen als het veel beter en goedkoper daar kan ?
Over tempels e.a : De regel is eigenlijk dat hoe meer er bedekt is, hoe meer respect je toont. Minimum is schouders en tot de knieen bedekt.
En… vergeet vooral niet je schoenen uit te doen ! Ook in een gewoon Thais huis is dit belangrijk !
Op Phuket zie je bijvoorbeeld bij de Big Buddha veel onwetende toeristen, dametjes reiken dan doeken aan, om het teveel aan bloot te bedekken.
Deze dametjes vind je alleen op plekken waar heel veel toeristen zijn, dus dat is meer uitzondering dan regel.
Toon respect,en je krijgt het terug.
Ik heb in Thailand regelmatig shirtjes aan met hele korte mouwen. Wanneer ik een tempel in ga doe ik daar snel een dunne katoenen bloes omheen. In Azie heb ik altijd een broek of rokje aan tot net boven de knie (of langer), maar voor het bezoek aan sommige tempels (of moskeeen) neem ik nog een sarong/omslagdoek mee om ook de rest van mijn benen te bedekken. Het is inderdaad een kleine moeite, en je toont zo wel respect voor andermans cultuur.
(Je gaat toch ook niet in hotpants en een hemdje de kerk in???)
Super, bedankt voor de tips!
Die sarong is dan wel een goed idee en evt een sjaaltje voor rond de schouders.
Ik veronderstel dat je dat meteen de eerste dag in BKK wel ergens kan kopen?
Ik zou een shirtje aandoen en geen sjaaltje omslaan. Dat staat een stuk gekleder!
Deze zaken kopen in BKK is geen enkel probleem. Ik weet niet waar je verblijft, maar bv. in de toeristenregio Koh Sarn Road word je bij wijze van spreken doodgegooid met deze items.
Wat Jenny zegt, klopt. Het sjaaltje is echt alleen voor noodgevallen…
Wanneer toeristen zich totaal niet verdiepen in de plaatselijke gebruiken,
en Thai zien dat het fout zal gaan, dan wordt er ff snel iets ondernomen, hup sjaaltje erover, Thaise glimlach en gaan…
Alles doet men uit respect voor het geloof en voor de monniken.
Voor de Thai is een tempel een belangrijke en heilige plek. Daarom is het belangrijk dat je respect toont en je aan de volgende regels houdt !
Wees stil in de tempel.
Raak als je een vrouw bent geen monnik aan.
Beschadig de tempel niet; daar staan hoge boetes op.
Draag een broek of rok tot over je knieen
Bedek je schouders.
Trek je schoenen uit
Nou toen we het koninklijk paleis gingen bezichten in Chiangmai (Doi Suthep) was ik niet in orde met mijn kledij.
Men heeft me aan de inkomstpoort enkele klederen gegeven die ik moest aantrekken (dacht dat ik 50bath moest ophoesten???)
Foto hieronder.
Ik vergat er nog een paar… Er is er nog eentje: Geef als vrouw nooit iets direct aan een monnik, leg het ergens neer (bijv. op tafel) voor de monnik, en hij zal het pakken.
Kijk de monnik niet in de ogen als je met hem in contact bent.
Omgekeerd geldt dit ook voor mannen die boeddhistische nonnen ontmoeten.