Veiligheid Banda Aceh

Beste forumbezoekers,

Eind augustus vertrek ik samen met een vriendin naar Indonesië. Ons plan was om 3 weken naar Sumatra te gaan en ook Pulau Weh te bezoeken (en ook rond te reizen in de provincie Atjeh). Nu de datum van ons vertrek steeds dichter bij komt, beginnen we steeds meer te twijfelen over de veiligheid in Banda Aceh. Het zit ons toch niet lekker dat daar als enige regio in Indonesie de Sharia wordt gehanteerd. We zijn erg bang ons nogal beperkt te voelen daar, temeer omdat ik verhalen heb gehoord dat meisjes die een broek aan hadden en een lange mouwen t-shirt werden uitgejouwd omdat ze er te bloot uit zouden zien.

Is er iemand van jullie die onlangs naar Banda Aceh is geweest en iets meer kan vertellen over de situatie aldaar?

Groet,
Lena.

Ik was in 2011 in Aceh.

Als je naar Pulau Weh gaat, hoef je natuurlijk niet (lang) in Bandah Aceh te blijven. Ik houd niet zo van Indonesische steden, dus ik ben vanuit het vliegveld meteen naar de haven gegaan. Op de terugweg ben ik vanuit de haven naar het bustation gegaan. Over de stad kan ik dus niks zeggen.

Ik heb wel rondgereisd door Aceh, en daarbij overnacht in Bireue en Takengon (ik was op weg naar Ketambe). Ik draag in Indonesië meestal een 3/4 broek of een rok tot net over de knie, en een wijder shirt. Nooit problemen mee gehad, ook niet in Aceh.

Enige nadeel is dat je in Aceh bijna geen alcohol kan krijgen. (Wel bij lumba-lumba op Pulau Weh.) Ik drink nooit alcohol, dus dat vond ik geen probleem :wink:

Ha Jenny,

Bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen dat het bij jou allemaal goed is verlopen. Ik heb gezien dat je ook naar (zuid) Sulawesi bent geweest. Wat vond je ‘leuker’: Sulawesi of Sumatra?

Groet,
Lena

Sulawesi en Sumatra zijn niet echt te vergelijken. Naar Sulawesi ga je meer voor de cultuur, terwijl je Sumatra meer voor de natuur bezoekt (al zijn er ook interessante dorpen bij Berastagi en Lake Toba, uitgaande van noord Sumatra).

Ikzelf vond Sumatra gevarieerder. Ook vond ik het makkelijker te bereizen.

Mocht je graag andere backpackers ontmoeten, dan kan dat makkelijker in bepaalde steden/dorpen van Sumatra dan op Sulawesi.

Mijn vrouw en ik zijn 2012 in oktober-november op Sumatra geweest en hebben na Pulau Weh een paar dagen in Banda Aceh doorgebracht. Wij hebben de bevolking als bijzonder vriendelijk ervaren, alleen rondom de moskee waren ze alert dat je niet de moskee in liep en gepaste kleding droeg, maar zeker niet onbeleefd behandelt.
In Banda Aceh zijn indrukwekkende herinneringen aan de tsunami te zien zoals schepen die midden in de stad terecht gekomen zijn of op een huis liggen, ook een Tsunamimuseum waar je stil van word. Terwijl wij daar rondkeken wou men regelmatig met ons op de foto.

Bedankt voor jullie reacties! Ondanks dat het daar vast veilig is, hebben mijn reisgenoot en ik besloten niet naar deze provincie af te reizen. Het plan is om eerst naar Padang te gaan en daarna door te vliegen naar Medan en daar naar Bukit Lawang en het Toba meer te gaan.