In april 2009 ga we na deelname aan de Red Sea Challenge (barreltocht naar Jodanië vanuit NL) met de auto verder richting Egypte. Het plan is om vanuit Aqaba de Rode Zee over te steken naar Nuweiba/Dahab om vervolgens naar Caïro door te rijden en terug naar NL te vliegen.
Heeft iemand enige ervaring hiermee? Hoe is die ferry overtocht? Hoe lang duurt deze? Hoe lang is het pakweg nog rijden vanaf Nuweiba/Dahab naar Caïro? Hoe zijn de wegen?
Iemand ervaring met het reizen per auto door Egypte? Zijn er nog bepaalde formalliteiten waar we als NLse bestuurder aan moeten voldoen?
Hopelijk kunnen jullie me helpen met jullie ervaringen!
Ik wil hetzelfde in 2010 met de motor doen, ook met de ferry.
ik hoop toch op een antwoord op dit forum aangezien ik me voor dat wonen in egypte forum ook weer moet aanmelden, zit al op diverse fora en het wordt allemaal een beetje veel om bij te houden…
hoi pvdven, ik heb geen ervaring met de auto in egypte maar ben er al wel een aantal keer geweest. google is met dit soort vragen vaak je vriend. je zou deze website eens kunnen bekijken : Egypt: Travel Tips - Getting Around
succes!
Hi Paco!
Wij gaan in 2009 ook de Red Sea Challenge rijden,en ook wij gaan proberen om Egypte in te komen om via Cairo langs de Nijl naar Luxor te rijden en weer terug…
Maar ja kan gewoon over de weg in Cairo aankomen zonder een ferry te gebruiken.
Vooralsnog is het grootste probleem om via Israel terug in Jordanie te komen,maar dat is voor jou dus niet van toepassing, en er schijnt een Egytisch kenteken voor je auto aangevraagd te moeten worden…
Gaaf dat jullie ook deelnemen aan de Challenge en richting Egypte gaan. :wereld:Wij hebben er iig erg veel zin in! Kunnen wellicht wel samen met twee auto’s die kant op gaan?
Waarom willen jullie naar Luxor? Als het puur voor het duiken is, dan kan dat zeker ook elders aan de Rode zee!
Stel voor via de mail verder contact te houden en eventuele tips/info uit te wisselen omtrent de Egypte doorreis.
Duiken in de Nijl (Luxor) lijkt me niet aan te bevelen vanwege de parasieten waar je veel last van kan krijgen.
Als ik het zo bekijk lijkt me het mooist om via de ferry van Jordanie naar Hurghada te gaan en dan de rit door de woestijn naar Luxor, van daaruit kun je langs de nijl naar Cairo (twee keer die rit lijkt me onzinnig).
Waarom Luxor?
tja een belangrijk stuk ancient Egypt! Thebe (dal der koningen) tempel Hapshetsjut (als ik het goed schrijf) en Karnak (een gigantisch tempelcomplex!). Onderweg naar boven vooral ook even langs Abidos en dan natuurlijk Cairo (pyramides-sphinx), vergeet ook Sakkara niet.
@Mike
volgens mij is Egypte binnenkomen via Israel ook een probleem, daarom de Ferry
Wij gaan in ieder geval niet om te duiken naar de Rode zee,maar zuiver voor de reis op zichzelf.
We gaan dus ook niet 2 x hetzelfde rijden maar via Cairo/Nijl naar Luxor, en langs de Rode zee weer terug naar Suez toe…
Ik ben er intussen ook achter gekomen dat je via de ADAC het juiste formulier kan bemachtigen om zonder relatief veel problemen via Jordanie/Israel in Egypte te komen + retour.
Als eindpunt kiezen wij voor Luxor vanwege het tijdbestek van 4 weken dat we hebben en zoals Biker al zei,het is een stuk authentiek Egypte.
Zo kan het ook inderdaad, ik vond het trouwens een schitterende weg met zijn woeste rots formaties. Het moet in twee dagen te doen zijn om van Luxor via die weg naar Cairo te rijden, ik heb begrepen dat de konvooien zijn afgeschaft.
Het is niet zo’n probleem om via Israël Egypte binnen te gaan, het is eerder omgekeerd, als je vanuit Egypte naar Israël wilt, dan is het aan te raden veel geduld uit te oefenen, want ze spitten alles uit ! Je wordt aan een kruisverhoor onderworpen, de bagage wordt ondersteboven gekeerd en gecontroleerd.
Hapsetchut!
Spreek je uit ervaring wat dat aangaat? op meerdere forums heb ik gelezen dat het grootste probleen KAN zijn om met Israelische stempels in je paspoort weer Jordanie in te komen…
En is dit ook als je de ferry zou nemen of als je via Eilat rijdend de grens wilt passeren?
Groet, Mike.
ik heb ditzelf meegemaakt ! Toen ik een paar jaar geleden van Eilat naar egypte ging. In de egyptische ambassade in brussel hadden ze me wijsgemaakt dat ik gerust in Taba een visum kon aankopen, maar dat was niet het geval. Omdat je voor de Sinai tot aan Sharm, niet echt een visum nodig hebt. Aangezien ik verder wou doorreizen naar Luxor moest ik mijn visum terug halen naar Eilat. Ik was tien dagen in Eilat zonder te weten dat ik daar mijn visum kon aankopen. Had ik dit geweten, had ik dit zeker gedaan. Ik was bijna de grens over in egypte toen ze mij dit vertelden. Dus maar terugkeren de grens over van Egypte naar Israel, dat was een ander paar mouwen. Ze hebben alles ondersteboven gehaald. Ik maakte mij verdacht omdat in mijn reispas al verschillende visumstempels van egypte stonden en was als vrouw alleen op reis. Ik was totaal van de kaart, gelukkig heb ik een vriendelijke taxichauffeur getroffen die mij gekalmeerd en geholpen heeft, opgelucht was ik pas toen ik weer op egyptische bodem stond. Mijn raad is dan ook aan reizigers, indien mogelijk, laat zo weinig mogelijk zien dat je reeds in egypte op reis bent geweest, want dat schept gegarandeerd problemen daar.
Hoe het zit van Israel naar Jordanie weet ik uiteraard niet. Misschien kunnen andere forumleden je hierbij helpen.
Bedankt voor je reactie, ik zal het zeker onthouden wat je meegemaakt heb.
Uit andere forums ben ik reeds ook al te weten gekomen dat het niet raadzaam is om als vrouw alleen te reizen in Egypte dus wellicht dat dat je ook tegezat.
Mijn ervaring uit weliswaar oost Afrika is dat het soms mazzel hebben is…ik heb ook uren voor de grens van de Westekije sahara met Mauretanie gestaan, en evengoed andere keren zo doorgelaten zonder enige controle of wat dan ook…
Maar ik ben met je eens,niemand zit op deze ongein te wachten natuurlijk!
Maar ik ben nog druk aan het zoeken naar meer info over de gang van zaken,dus ik hou jullie op de hoogte!
fijne feestdagen allemaal!
Groet, Mike.
graag gedaan hoor ! Na 13 keer egypte ben ik het al een beetje gewoon daar ! Het was trouwens niet egypte die moeilijk deed maar Israel. Ben al tweemaal naar israel geweest en altijd gelijkaardige problemen. Voor mij hoeft israel niet meer. Over de mensen daar geen kritiek, die zijn vriendelijk maar afstandelijk, totaal anders dan egyptenaren. Als vrouw alleen reizen schrikt mij niet echt af, ook niet naar deze landen. Kan daar goed mijn mannetje staan, en vooral als je de taal een beetje kent.
Egypte via Israel, tja wij wagen de rompslomp aan de grens er niet op. Ook de huidige ontwikkelingen zullen niet bevordelijk zijn. Ik denk zelf dat de ferry met de Rode Zee oversteek het makkelijkst is. Willen jullie daarna weer via Jordanië terug naar NL rijden?