Camper reis naar Egypte

hallo allemaal, wij zijn kees en sabina en hebben ons aangemeld op dit forum voor het volgende,we zijn de vlieg vakanie,s eigenlijk een beetje beu en hebbeb daarom een camper aan geschaft een mercedes sprinter, graag willen we daarmee naar egypte rijden (ons favoriet vakantie land).

en we hopen op dit forum goede tips voor wat betreft de route en formaliteiten te krijgen voor deze reis

alvast bedankt Kees /Sabina>>>

Hallo Kees en Sabine,

Wat betreft de paperassenwinkel niet vergeten een Carnet de Passage aan te vragen, kan evt via de ANWB * [EMAIL=“grensdocumenten@anwb.nl”]grensdocumenten@anwb.nl*

Weet niet hoe de tarieven inmiddels geworden zijn, tot voor een paar jaar geleden moest je een borg achterlaten (of bankgarantie kunnen overleggen) van 150% van de waarde van je camper als Egypte in je route voorkwam.
Ik ben zelf in 94 en 97 met de motor via het Midden Oosten gegaan en via Israel de Sinai ingegaan. Wat ik toen wel hoorde is dat er geen dieselvoertuigen tot Sinai van die kant toegelaten werden!Enkel voertuigen met benzinemotor. Zou je wel uit moeten zoeken of die regel nog geldt!
Kunt misschien eens spitten op www.horizonsunlimited.com , veelal voor motorrijders maar er is ook een rubriek voor autoreizigers met veel informatie.
Groet,

Marcel

1 like

Hoe wil je rijden?

Ik voorzie problemen als je via het middenoosten gaat. Het is niet mogelijk Syrie in te komen, als men denkt dat je in Israel bent geweest. Op de heenweg geen probleem. Op de terug weg wel… Het is weliswaar mogelijk om Israel te mijden als je overland naar Egypte gaat, maar ook met een stempel van Taba (Egypte) of Aqaba (Jordanie) in je paspoort kan men moeilijk doen! Mijn paspoort is grondig gecontroleerd toen ik naar Syrie ging, ELKE stempel werd zorgvuldig bestudeerd.

Entry Requirements - Visas
You require a visa for Syria. Whether or not you have a visa you should be aware that if your passport contains an Israeli stamp or stamps from other countries’ border crossing points with Israel, you will be refused entry to Syria.

1 like

Dat Syrie gedoe klopt. Ook al laat je het israelische stempel op een los papiertje zetten ipv in je paspoort kunnen ze het zien aan de plaats van binnenkomst in Egypte. Als je ook weer terug wilt gaan via het Midden Oosten zou je met de ferry van Aqaba naar Sinai en v.v. kunnen gaan.

Zat even te spitten en las hier http://home.kpn.nl/derksen_1/camperreis%20naar%20jordanie%20en%20egypte.html dat de borg in 2006 nog ´maar´ 60% bedraagt. Op duitse sites hebben ze het over € 5000, dus misschien via de ADAC een betere optie.
Schijnbaar is het niet toelaten van diesels in de Sinai niet meer aan de orde.

1 like

Volgens de Lonely Planet kom je met stempels van Aqaba en Taba (=Sinai) Syrie niet in. Dit omdat deze twee steden ook een grens vormen met Eilat, wat in Israel ligt.

1 like

Ja inderdaad met een stempel van Aqaba en daarbij Taba is er geen andere mogelijkheid dan dat je via Israel bent gegaan.
De veerboot gaat niet naar Taba maar naar Nuweiba. Als je naast Aqaba een in- en uitreisstempel van Nuweiba hebt is er niks aan de hand want dan weten ze dat je met de veerboot bent gegaan en dus niet via Israel.

1 like

Weet je dat zeker? De Syrische consulent heeft me verteld dat zelfs mensen met stempels van Sharm el Sheikh in Syrie geweigerd worden! En dus ook stempels van Nuweiba.

Dit staat ook zo in de Lonely Planet van Syrie (2008).

Hallo,

Wij denken er ook over om met ons busje daar heen te gaan. Wij kiezen dan voor de ferry Venetie / Alexandrië. Wij vinden de kosten best wel meevallen als je bedenkt dat het vv 8 vaardagen zijn. In totaal incl de hut komt dat op 1800Euro. Heen met de boot en terug over land kan ook een optie zijn.

Volgens mij kom je via Syrie, Jordanie te rijden Egypte via (ferry) Aqaba wel in… je moet voor deze route wel de tijd hebben…

1 like

Je komt Aqaba altijd in, je komt alleen met een stempel van Aqaba Syrie niet meer in :wink:

1 like

Heej Jenny,

Je kan toch met de ferry Aqaba(J) - Nuweiba(E) heen en weer??

1 like

Je kan inderdaad met de Ferry heen en weer. Maar… Je krijgt dan stempels van Aqaba en Nuweiba in je paspoort. En volgens de consulant in den Haag kom je met die stempels Syrie niet meer in! En dat land kun je niet omzeilen als je via het middenoosten naar Europa wilt, kijk maar op de kaart.

Je kan dus beter de Ferry van Italie naar Egypte nemen zoals hierboven gesuggereerd wordt.

P.S. Ik heb nooit uitgeprobeerd of je stiekem toch binnen gelaten wordt. Ik weet wel dat mijn paspoort vorig jaar in Syrie HEEL grondig gecontroleerd is, en dat men zeer geinteresseerd was in mn stempels van Egypte en Jordanie.

1 like

Ok, ik had hier nog niet van gehoord of gelezen. Toch wel fijn zo’n forum…

1 like

met de stempels van Nuweiba en Aqaba ligt t er dik bovenop dat je niet in Israel geweest bent, want daar gaat t de syriers om.Dat van Taba geeft zoals vermeld wel problemen want om in Taba te komen móet je via Israel gekomen zijn. Ik weet van tenminste 4 verschillende reizigers dat t gelukt is, al stamt de laatste uit 2007, maar t lijkt me sterk dat het veranderd is want kan niet zien dat iemand via Israel gaat en dan ineens in Nuweiba belandt. De ferrytickets bewaren zou misschien een goed idee zijn.
Nou ja en een andere en eigenlijk leukere optie is om via Libie en Tunesie verder te rijden en vandaar de veerboot naar Italie

1 like

Om de auto in te klaren in Alexandria moet je ook de tijd hebben en vooral ook heel veel geduld. Rare jongens die egyptische douaneambtenaren… Ik heb toch meer dan 100 landen bereisd met motor en auto maar de egyptische ambtenaren staan bij mij op nr 1 als t om etterbakken gaat, en in havens zijn ze altijd nog een graadje erger dan aan landsgrenzen.

1 like

Landcruiser, dank voor je info. Ik denk ook dat het stempelverhaal is zoals jij schrijft.

Wij volgen deze mensen op hun reis en zij hebben de grens op 17/11 met Jordanie en Egypte in twee uurtjes gedaan. Ik heb inderdaad ook andere verhalen gehoord maar het kan blijkbaar ook snel en met begeleiding.

1 like

Hallo Kees, welkom op Wereldwijzer!

Ben je al op Egypte Forum geweest? Daar kun je tips lezen en vragen stellen over jullie reis. Al hebben jullie nu al hier veel tips gekregen. Veel plezier met de voorbereingen en jullie reis.

Groetjes, Leontien

1 like