Veiligheid egypte rondreis en visa

Hallo,

Na een stage van 6 weken in Israel en Palestina wil ik graag deze zomer in de regio gaan rondreizen. Ik ben 22 jaar, en zal veelal alleen reizen. Ik dacht in ieder geval om Jordanië en Egypte aan te doen, alleen vind ik het moeilijk in te schatten hoe veilig de situatie in Egypte is. Kan iemand mij vertellen welke plaatsen ik het beste kan vermijden en welke prima te doen zijn als jonge vrouw?
Ik kom uit Israel en zal waarschijnlijk ook daar weer naar teruggaan voor mijn terugvlucht vanuit Tel Aviv. Hoe lastig is het om beide landen in en uit te gaan? Ik begreep dat ik een stempel van Israel op een apart blaadje moet laten zetten? kan je bij de grens van Egypte ook een visum kopen? En kom ik Israel nog binnen als dit visum in mijn paspoort staat?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie antwoorden.

Charlotte

Als je overland naar een van de buurlanden van Israel reist, heeft het geen zin je stempel op een appart blaadje te laten zetten.

Je hebt goed begrepen dat je sommige landen (bv. Syrie, Iran) niet in mag wanneer je in Israel bent geweest. Wanneer je een weekje op en neer naar Israel vliegt, kun je je stempel op een los blaadje laten zetten, en niemand zal iets doorhebben. Maar… Als jij vanuit Eilat in Israel de boot neemt naar Aqaba in Jordanie, dan krijg je een stempel in Jordanie dat je via Aqaba het land in bent gegaan! Een Syrische beambte ziet deze stempel, en trekt daaruit de conclusie dat je in Israel bent geweest. Resultaat: geen stempel van Israel in je paspoort, maar door een stempel van een grensovergang met Israel kom je tóch het land niet in. En ja, dit comtroleert men echt heel streng!

Met een visum van Egypte kom je zonder problemen Israel terug in. Het visum voor Egypte kun je inderdaad aan de grens krijgen.

Ik heb Jordanie en Egypte nooit onveilig gevonden als vrouw alleen. In Jordanie was ik redelijk lang geleden (2003), maar in Egypte was ik met kerst voor het laatst. Demonstraties en grote groepe mensen moet je in ieder land vermijden, als je dat doet hoef je je nergens druk om te maken.

Mogelijk zijn er veel mannen die met je proberen te flirten, maar wanneer je duidelijk nee zegt zullen ze vanzelf stoppen.

Jenny, hartstikke bedankt voor je antwoord!

Begrijp ik het nu goed, dat je in ieder geval tussen de landen Egypte, Jordanië en Israël prima heen en weer kunt reizen met een stempel van één van de landen in je paspoort?

En weet iemand misschien hoe ik het beste naar Egypte kan reizen? Via Jordanië met de boot, of via Israel? Volgens mij kom ik dan in het gebied van de Sinai terecht, is dit wel veilig? Is er een manier om niet door dit gebied te hoeven reizen, aangezien volgens mij ook een Sinai visum niet geldt voor heel Egypte?
Dank jullie wel voor de antwoorden!

Wanneer je bij Taba het land binnenkomt, dan kun je kun je volgens mij niet eens een Sinai-visum krijgen. Dat is alleen voor Dahab en Sharm el Sheikh, en is ten noorden van het Catheribe-klooster niet geldig.

Hoe dan ook, voor 12 euro kun je overal een groot visum kopen wat door heel Egypte geldig is.

Ik was afgelopen december in Dahab, en heb door de Sinai een bus naar Cairo genomen. Geen probleem mee gehad. Wil je niet via de Sinai reizen, dan zul je moeten vliegen.

Je kan per boot van Aqaba naar Eilat, per auto van Eilat naar Taba en vanuit Taba of Nuweiba gaat een boot naar aqaba. Zie de lonely planet of een andere reisgids voor verdere info.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontraad het reizen naar sommige gebieden in Egypte waaronder de Sinai ten noorden van en inclusief de weg Suez-Taba.

Bron:Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl

**Onveilige gebieden
**U wordt geadviseerd extra waakzaamheid te betrachten bij het reizen over land naar en in het gehele binnenland van de Sinaï in verband met een toename van het aantal kortstondige vrijheidsberovingen door Bedouïnen in de Sinaï, bijvoorbeeld in het gebied rond het St. Catherina klooster. Gegijzelden worden gebruikt om druk uit te oefenen op de Egyptische autoriteiten. Tot nu toe zijn deze vrijheidsberovingen van korte duur en zonder geweld verlopen. Ook in de rest van het binnenland van de Sinaï is het onrustig en komen onofficiële wegblokkades, gijzelingen, overvallen en (met geweld gepaard gaande) diefstallen van voertuigen door zwaar gewapende groeperingen voor.
Alle reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden, te weten naar noord-Sinaï (ten noorden van en inclusief de weg Suez-Taba) vanwege eerdergenoemde voorvallen en de aanslagen rond El Arish

je kan echter ook via Sharm reizen.