Hallo,wij ngaan in september naar egypte,waar kun je het beste je visum aanvragen? Groet Ron Enschede
Hoe lang wil je gaan?
Voor een korte vakantie kun je gewoon op het vliegveld een visum on arrival krijgen. Vraag dat vooral niet vantevoren aan, laat het door niemand regelen, nergens voor nodig. Als je het vliegtuig uitkomt (maakt niet uit welk vliegveld) dan kun je voordat je door de douane gaat je visum kopen aan een loket. Officieel van de bank. De kosten bedragen US$15, als je ze 15 euro geeft krijg je een aantal ponden terug. Het visum plak je in je paspoort, en dan ga je door de douane. Je krijgt een aantal stempels.
Laat je deze handelingen door een reisbureau doen, dan betaal je al snel 25 euro.
Hey Jenny,
En als je langer in Egypte wil blijven? Ik zou graag 3 maanden gaan, maar vind nergens iets van een toeristenvisum voor langer verblijf…
Voor een vakantie in Egypte heb je geen visum nodig. Veel reisbureaus, vooral Sky is daar berucht om, zeggen in de bus dat het verplicht is en vragen daar € 25 voor. Pure diefstal! Als je naar Sharm gaat en je bezoekt het Catharinaklooster heb je geen visum nodig. Ga je verder weg in de Sinai, waar Sharm ligt, is dat wel vereist. Maar blijf je veelal in het hotel en ga je snorkelen, niet doen, onnodig. Bovendien, koop je het visum op het vliegveld, dan kost het 15 dollar en geen cent meer.
Dat geldt alleen voor Sharm dat je misschien geen visum nodig hebt! (Sinai-only wordt dat genoemd) Voor alle andere plaatsen in Egypte heb je WEL een visum nodig, gewoon te koop op het vliegveld. Ik weet niet wat reisorganisaties het verplicht kunnen stellen dat je het visum bij hen moet kopen, misschien heb je daar wel voor getekend en/of hoort het vervoer naar en van het hotel erbij?
Ik vind het geen diefstal. Zoals GM40 zegt, staat het in de reisvoorwaarden, bovendien bespaart het je een van de twee wachtrijen. Nu hoef je enkel nog maar door de douane. Het risico van geen visum nemen is dat er tijdens je vakantie iets kan gebeuren waardoor je buiten het gebied moet komen. Paspoort kwijt, ongeval, dat soort zaken. Als je dan geen visum hebt, kun je er niet alsnog een op het vliegveld gaan halen. Je hebt geen toestemming om buiten Sharm-gebied te komen, dus heb je een probleem…
Ik ben inmiddels 5 keer in Egypte geweest, en ik heb nog nooit lang hoeven te wachten bij m’n visumaanvraag. Ik spreek dan over Sharm el Sheik, Caïro en Marsa Alam.
Prima als reisbureaus service bieden en extra winst willen maken, maar zaken moeten niet ingewikkelder voorgespiegeld worden dan ze zijn. Daarbij is het netjes om mensen de keus te laten.
He Jenny,
Een vraagje wij vliegen 22/2/13 naar egypte voor een gecombineerde reis ( ook sinai en Jordanie) ik heb gehoord dat ze in egypte ook euro’s aanpakken. Is dat zo?
Ik heb een aardige verzameling euro vijfjes en 2 euro munten voor het geval dat ze euro’s aanpakken, of geeft betalen met euro’s moeilijkheden.
groet travboy
Hoi travboy,
Je kan in Egypte veel met euro’s betalen, geen probleem. Neem voor fooien wat 50 ct munten mee. Munten kunnen egyptenaren bij hun bank niet inwisselen. Briefgeld wel. Ze zijn dan ook blij, als je af en toe wat munten wil wisselen. Je kan trouwens in de toeristengebieden bij de banken pinnen.
Fijne reis