Deze zomer ga ik stage lopen in Israel en Palestina, voor 6 weken. Hierna wil ik graag gaan rondreizen. Ik ben een vrouw van 22 en zal veelal alleen reizen. Ik vroeg me af, zeker rond deze onrustige tijden in de Arabische landen, wat veilig is. Misschien heeft iemand ervaring hiermee?
In ieder geval wilde ik naar Jordanië. Als er mensen hier zijn geweest, hoe lang zal ik voor dit land uittrekken? Een week?
Ik dacht ook nog aan Egypte. Hoe veilig is dit land momenteel? En als het veilig genoeg is, welke gebieden zou ik dan het beste kunnen bezoeken?
Zijn er nog andere landen in deze regio die ook een bezoek waard zijn en veilig genoeg zijn om alleen rond te reizen?
En het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of ik nu met een Israelische stempel Arabische landen niet binnen kan komen of andersom? Ik denk dat ik een rondreis ga maken en zowel een heen als terugvlucht vanaf Tel Aviv boek, is dit slim als ik Jordanië en evt. Egypte in ben geweest?
net voordat het onrustig werd in midden oosten ben ik in Syrië, Libanon, Jordanië en Israël geweest. Mijn ervaring is dus niet helemaal up to date. Maar wellicht kan ik je verder helpen.
Je kunt met een stempel van Israël enkele landen niet meer inkomen. Dit zijn oa. Syrië, Libanon, Iran, Saoedi arabie , Libië en Jemen. (als ik er ben vergeten graag aanvullen!)
Je wordt dus gewoon niet binnen gelaten met een stempel van Israël.
Jordanie en Egypte is dus geen probleem.
Jordanie is een prachtig land wat ik zeker zou toevoegen. Een week zou voldoende moeten zijn. Zo kun je van Amman een taxi nemen naar Petra om je onderweg bij bezienswaardigheden te laten stoppen. Hierbij zou ik stoppen bij Wadi Mujib, dode zee, kasteel Karak en er zijn nog meer keuzes, maar deze vond ik het mooist.
Voor petra zou ik minstens 1 dag uittrekken. Op 1 dag kun je al heel veel zien. Als je nog niet in een woestijn hebt geslapen dan is Wadi rum een goede plek. De omgeving is daar ook heel mooi!
Egypte heeft ook zeker veel mooie bezienswaardigheden. Maar over de veiligheid kan ik niks zeggen. Dit zou je goed moeten uitzoeken!
Indien je hier heen wilt zou ik zeker Luxor en Cairo kunnen aanraden. Cairo zelf is een heel interessante stad!
Snorkelen of duiken in de rode zee is echt heel mooi en ook een aanrader!
Vier jaar geleden ben ik in jordanie geweest, een dikke week is genoeg om het meeste te zien. Zeker als je al weet wat je wilt doen. Kijk eens bij nederlandse reisorganisatie’s welke route ze doen voor wat ideeën
Hoe het is om als vrouw alleen rond te reizen weet ik niet, maar als je daar tegenop ziet is het misschien een idee om je aan te sluiten bij een rondreis veel bieden ook een landarrangement, dus zonder de vlucht.
Als je tijd hebt zou ik zeker meer dan een week voor Jordanië uittrekken. Er is in het land veel meer te zien en doen dan alleen wat mensen in een weekje doen. Het land is erg veilig, mensen zijn vriendelijk, vooral veel jonge vrouwen spreken engels en komen gezellig met je kletsen. Met het het openbaar vervoer kan je goed budget en zelfstandig reizen.
Wanneer je vanuit Jeruzalem komt kan je de grensovergang bij de west-bank nemen maar dan heb je wel een visum nodig voor Jordanië van te voren. Bij de andere grensposten kan je die wel ter plekke krijgen. Je zou ook eerst naar egypte kunnen gaan voor 2 a 3 weken en dan naar Jordanië en dan terug via die grenspost heb je dat probleem niet. Voordeel is dat je dan ook door de west-bank komt. Op dit moment ook veilig en de moeite waar een paar dagen te besteden.
Ben zelf net terug van 3 weken jeruzalem, palestijnse gebieden en jordanie. zie eventueel: marceltikva.blogspot.com