Rondreis midden-oosten ervaringen?

Hallo,

Deze zomer ga ik stage lopen in Israel en Palestina, voor 6 weken. Hierna wil ik graag gaan rondreizen. Ik ben 22 en zal veelal alleen reizen. Ik vroeg me af, zeker rond deze onrustige tijden in de Arabische landen, wat veilig is. Misschien heeft iemand ervaring hiermee?

In ieder geval wilde ik naar Jordanië. Als er mensen hier zijn geweest, hoe lang zal ik voor dit land uittrekken? Een week?

Ik dacht ook nog aan Egypte. Hoe veilig is dit land momenteel? En als het veilig genoeg is, welke gebieden zou ik dan het beste kunnen bezoeken?

Zijn er nog andere landen in deze regio die ook een bezoek waard zijn en veilig genoeg zijn om alleen rond te reizen?

En het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of ik nu met een Israelische stempel Arabische landen niet binnen kan komen of andersom? Ik denk dat ik een rondreis ga maken en zowel een heen als terugvlucht vanaf Tel Aviv boek, is dit slim als ik Jordanië en evt. Egypte in ben geweest?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Charlotte

Hallo!

Wat leuk dat je gaat rondreizen in het Midden-Oosten. Zelf ben ik in 2010 twee maanden alleen in Jordanie geweest en heb me er geen enkele minuut onveilig gevoeld. Natuurlijk word je wel eens aangestaard of naar je gewezen en ik ben wel eens uitgelachen, maar dat is het enige. Wil je zowel naar het noorden van Jordanie als het zuiden? Trek dan minimaal 10 dagen uit. Het noorden van Jordanie is echt wel de moeite, maar veel toeristen gaan er niet heen. Bezoek het drie-landenpunt, waarbij je op Jordanese grond staat en recht voor je Syrie ziet en links van je het meer van Galilea (ofwel Tiberiasmeer) en Israel. De stad Irbid is een universiteitsstad en levendig. Bezoek het kasteel van Ajlun, het interieur is echt mooi en je hebt een prachtig uitzicht over de omgeving. Natuurlijk sla je de ruines van Jerash niet over. In Amman heb je aan 2 dagen genoeg als je de belangrijkste bezienswaardigheden wilt zien (citadel en het Romeinse amfitheater), maar natuurlijk mag je rondstruinen in downtown niet overslaan. Vanuit Amman kan je de bus nemen naar Madaba, de mozaikstad bij uitstek en veel (katholieke) bezienswaardigheden zoals de Sint Joriskerk met het grootste mozaik van hoe Palestina er vroeger uitzag. Het is een leuk stadje om rond te lopen. Ook kan je naar Salt met de bus, niet toeristisch en niet al te groot, maar er loopt een walk-trail door het stadje dat erg leuk is om te doen. Richting het zuiden mag je Mount Nebo (waar Mozes laatste rustplaats is, wordt gezegd) en Bethanie niet overslaan. Dit laatste is de plaats waar Jezus is gedoopt en je kan de plaats zien waar dat is gebeurt. Natuurlijk kan je zelf wat water van de Jordaan over je heen sprenkelen. De rivier is daar slechts 5m breed en aan de overkant is Israel. Er is een prachtige burcht in Kerak en het is heerlijk drijven op de Dode Zee. Vergeet niet het info-centrum te bezoeken daar, want de Dode Zee zal niet meer zo lang blijven bestaan. Helemaal in het zuiden is een bezoek aan de stad Petra echt een aanrader! Trek hier echt een hele dag voor uit en begin vroeg in de ochtend. Er is zoveel te zien en klim helemaal naar boven naar het klooster. Je waant je aan het einde van de wereld en is de klim meer dan waard. Je kan afsluiten in de badplaats Aqaba aan de Rode Zee. Aan de overkant is Egypte en Israel (Eilat). Let op: zoek goed uit waar je hier gaat overnachten, want er staan vooral dure hotels zoals bijv Movenpick. Je kan zeker van Jordanie naar Israel, maar zoek even uit welke toegang open is. Er zijn meerdere toegangen, maar die zijn soms gesloten, anders sta je daar voor niets te wachten. Laat nooit een stempel van Israel in je paspoort zetten, maar vraag een visa op papier aan. Je kan met een stempel van Israel in je paspoort niet naar Syrie, maar dat is momenteel ook niet echt een plaats om heen te gaan.
Egypte is ook zeker de moeite waard om naartoe te gaan, maar ik heb uit diverse bronnen vernomen dat het niet echt leuk is voor vrouwen om daar alleen te reizen, maar goed, dat is voor iedereen een andere ervaring. Egypte is wel een stuk conservatiever dan Jordanie.

Heel veel plezier met je rondreis! Super dat je dit gaat doen.

Misschien toch een georganiseerde rondreis overwegen? Zie hier om rondreizen in het Midden-Oosten te vergelijken of anders om inspiratie op te doen.

Hallo,
Vanuit Jordanie zijn Dubai en Abu Dhabi ook een goede optie en zeker veilig en de moeite waard.
Ook voor deze Emiraten geldt : Geen Israel-stempel want je komt er niet in!
Veel succes…Groeten, Bettina