Rondreis Israël - Jordanië

Hoi,

Aankomend jaar willen wij een rondreis maken door Israël en Jordanië … ik zou graag een aantal dingen willen weten, zoals:

-Hoe veilig is Israël (kan niet iets eenduidigs vinden, het nieuws en minbuza zeggen dat het er toch onveilig is, reiswebsites zeggen dat het perfect veilig is, wat is het precies?)

We hadden de volgende reisroute in gedachten:

Jeruzalem - Madaba - Petra - Wadi Rum - Tel Aviv

Is deze route mogelijk?

Alvast dank.

Israël is veilig zover ik kan oordelen ( ben er nu). En die route is goed te doen hoor. Dit laatste is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel tijd je hebt.

1 like

Hoi Robin!

Het nieuws over het Midden-Oosten geeft over het algemeen een vertekend beeld. Israël, de Westerlijke Jordaanoever en Jordanie zijn over het algemeen veilig. In het zuiden van IsraeL is een snelweg die wordt afgeraden te gebruiken en de grens in de Golan Hoogte wordt afgeraden.

Zoals Niels schreef,de route is te doen maar wel afhankelijk hoeveel tijd je hebt. Een vergelijkbare route heb ik dit voorjaar gereisd en het koste mij vijf dagen maar heb erg snel gereisd.

Welke grens ben je van plan te gebruiken? De brug tussen de Westoever en Jordanië is de meest directe verbinding tussen Amman (Amman moet je passeren voor Madaba) maar kan niet gebruikt worden wanneer je geen visum van Jordanië hebt. Op de andere grensposten geven ze deze wel af en kan je als nog naar Amman reizen. De reis van Jerusalem naar Amman kost je ongeveer een dag. De trip van Amman naar Petra kost je een goede zeven uur(plus wachten tot het busje vol zit). Per dag gaat er volgens mij één busje van Petra naar Wadi Rum. De reistijd hier van weet zo niet meer. Helaas geldt het zelfde voor de trip van Wadi Rum naar Aqaba vanwaar je naar Eilat kan reizen. Ik geloof dat de trip van Eilat naar Tel Aviv vijf uur is.

Meer vragen?

Als je zonder reisgezelschap reist, houdt wel rekening met oponthoudt bij de grens wanneer je Israël weer in wilt.

1 like

Beste Robin,

Wat een mooie route heb je in gedachte!

Allereerst wil ik je vraag beantwoorden over de veiligheid mbt Israël. Een zeer logische vraag. Afgelopen jaar was een erg goed reisjaar. De situatie is zeer stabiel. Het Ministeries zal altijd een waarschuwing geven omdat het natuurlijk niet gegarandeerd is dat het de komende maanden rustig zal blijven. Overigens worden officiële negatieve reisadviezen vanuit het Ministerie niet snel gegeven en het calamiteitenfonds zal mede daarom zelden uitkeren. Wees je hier wel van bewust. Wij houden de actuele situatie altijd goed in de gaten en adviseren onze klanten bij het kiezen van de beste route. Daarnaast kan je op wegen waar je wat meer spanning kunt verwachten her en der enkele wachtposten tegenkomen. Zie hier niet tegenop, je kunt juist gebruik maken van deze posten door te vragen wat de situatie is op de route, wel zo veilig.

Dan nog je vraag over de route. Trek voor Petra zeker twee dagen uit en ook in Wadi Rum zou ik minstens één overnachting aanraden. Weet je al hoe je wilt gaan reizen? Met een huurauto of openbaar vervoer? Israël kan je uitstekend ontdekken met een huurauto. Van Eilat kan je ook naar Tel Aviv vliegen met bijvoorbeeld Arkia. Ligt een beetje aan de periode dat je wilt gaan. Corendon vliegt naar Amsterdam vanaf Ovda, maar dan kan je net zo goed met de auto doorrijden naar Tel Aviv en onderweg nog genieten van de prachtige route (Mitzpe Ramon / Ein Avdat / Masada / Ein Gedi etc.).

Mocht je meer vragen hebben blijf ze dan vooral hier stellen. De forummers helpen je graag met je plannen.