Eind november ga ik samen met een vriendin naar Israel.
We gaan met zijn tweetjes israel doortrekken en we willen ook nog naar Petra, Jordanie.
We beginnen in Tel aviv voor 2 dagen, daarna 3 dagen Jerusalem, misschien naar Betlehem maar het schijnt daar niet zo veilig te zijn?
Dan door met de bus, trein of taxi naar Eilat, iemand enig idee wat het beste en het veiligste is om te doen? vanuit daar naar Petra, en dan 3 dagen Eilat.
Waar ik een beetje mee zit is of het wel veilig genoeg is (2 meiden) en hebben jullie misschien tips wat we absoluut niet moeten doen, en absoluut wel moeten doen. Ik wordt namelijk een beetje onzeker van al het ‘‘nieuws’’
Ik verneem graag jullie tips, adviezen en opmerkingen!
De veiligheidssituatie in Israel is altijd onvoorspelbaar. Als jullie in Jeruzalem zijn, kun je het beste ter plaatse informeren naar de situatie in Bethlehem.
Ik ben zelf ook in Bethlehem geweest vorig jaar. Als toerist ben je daar veilig, omdat de lokale mensen afhankelijk zijn van het toerisme. Zorg er wel voor dat je er uit ziet als toerist (voor de verandering:)).
weten jullie zeker dat je vanuit Jeruzalem naar Petra kunnen??? Vorig jaar kon je alleen vanuit Eilat met een excursie naar Petra. Dan kun je dus beter vanuit Jeruzalem direct naar Eilat en van daaruit een dag naar Petra.
Qua veiligheid merk ik op dat je te maken kunt krijgen met opdringerige mensen (mn in Jeruzalem is mijn ervaring). Meestal met het doel om iets te verkopen. Voor het overige valt het mee. Ik heb in 2010 alleen in Israel gereisd (man alleen), ook Bethlehem bezocht, en ik heb mij niet onveilig gevoeld.
Zoals ik al zei, als je naar Palestijns gebied gaat, vooraf goed informeren naar de veiligheidssituatie. Overigens, als het echt onveilig wordt daar, dan sluit het Israelische leger de Palestijnse gebieden zelf af.
wat leuk dat je naar Israel gaat. Hoewel het maar een klein land is, is het heel erg divers. Ik begrijp uit je bericht dat je niet naar het Noorden gaat, wat als je het mij vraagt erg jammer is, aangezien het Noorden supermooi is.
Israel is niet zo eng als je waarschijnlijk denkt. Natuurlijk is het er nu en dan onrustig, maar daar merk je meestal niet zo erg veel van in het centrum van Israel en in Jeruzalem. Ik raad je aan om zo nu en dan het nieuws te checken of er iets bijzonders aan de hand is en verder kun je het natuurlijk gewoon aan mensen vragen. Hoewel het misschien niet altijd 100 % grammaticaal correct is, spreken de meeste Israeli’s redelijk Engels. Een voorbeeld van een Engelstalige nieuwssite is: http://www.jpost.com/
Ik heb geen verstand van de Palestijnse gebieden en Petra, aangezien ik daar nooit geweest ben. Wel raad ik je aan om, als je van Jeruzalem naar Eilat reist, gewoon een bus te nemen. De bus vetrekt vanaf het centrale busstation. Je kunt hier kaartjes voor de bus bestellen: http://www.egged.co.il/Eng/main.asp?lngCategoryID=2771
Over Israeli’s kan ik je zeggen dat de meeste van het type “ruwe bolster, blanke pit” zijn. Israeli’s kunnen soms luidructig en een beetje onbeschoft zijn, maar ze zijn meestal ook heel erg gastvrij en gezellig.
Bedankt voor jullie reacties op mijn bericht. Ik heb er veel aan!!
Ik neem jullie berichten zeker mee op mijn reis:)
Helaas lukt het niet om naar het noorden te gaan, hier is gewoon echt te weinig tijd voor, helaas!! ik heb namelijk ook vernomen dat het er prachtig is.
Petra doen we aan via Eilat en niet via Jeruzalem, het schijnt dat dat het makkelijkste is!!
Weten jullie toevallig ook hoeveel dagen je in Jeruzalem nodig hebt?Ik heb nogal een lijstje, maar heb echt geen idee hoever alles bij elkaar vandaan ligt.
Ook zitten we eraan te denken om naar Hiafa en Netanya te gaan, weten jullie of dit de moeite waard is??
In Jeruzalem liggen de bezienswaardigheden dicht bij elkaar. In de oude stad kun je o.a. Via Dolorosa, de klaagmuur en de Al Aqsa moskee vinden. De oude stad zelf is compact en kan allemaal op loopafstand gedaan worden. De Olijfberg ligt pal naast de oude stad. Daar kun je ook van alles zien.
Ik heb 3 volle dagen in Jeruzalem doorgebracht (met een uitstapje naar Bethlehem). Ik vond dit wel voldoende.
Hoeveel dagen willen jullie in Netanya en Haifa doorbrengen? (Gezien jouw mededeling dat je geen tijd had voor het noorden).
Bedankt voor u reactie!!! ik neem het mee:)
Het noorden willen we misschien toch inderdaad wel gaan bekijken, we hebben nu nl een auto ipv openbaar vervoer, dus dat scheelt.
We dachten aan 1 dag Netanya en 1 dag Haifa, is dit te doen??
Ja hoor, met de auto is dat goed te doen. De afstanden in Israel zijn niet groot en de wegen zijn goed.
Ik ben zelf niet in Haifa en Netanya geweest, dus ik weet niet wat er te zien is. Maar met de auto is dit goed te doen.
Waarschijnlijk is dit bericht al te laat, maar misschien helpt het andere reizigers.
Ik vond Isreal niet onveilig aanvoelen. Er is veel controle bij de bus- en treinstations. ook in Betlehem heb ik me niet onveilig gevoeld.
3 dagen Jerusalem vond ik voldoende.
Vanuit eilat kun je makkelijk naar Petra. Maar Wadi rum ligt redelijk op de route. Je kunt misschien een taxi nemen die je naar Wadi rum brengt, en daar op je wacht terwijl je een jeeptocht van een paar uur boekt, daarna rijd hij je door naar Petra. dit vond ik wel de moeite waard. als je meer tijd hebt is misschien een nacht doorbrengen onder de sterren ook wel leuk.
Veel plezier!
Ik heb ook een aantal vragen over het afreizen naar Israel…
Allereerst zou ik graag willen weten of het aan te raden is om als vrouw alleen te reizen?
Ik ben namelijk 22 jaar en denk eraan om alleen 2 weken rond te reizen.
Tips zijn welkom omdat ik nog geen idee heb waar ik allemaal heen wil/kan.
ik denk dat het goed mogelijk is om als vrouw alleen te reizen. maar je moet wel wat voorzichtig zijn. ik wil niet stigmatiseren, maar vooral Arabische mannen kunnen opdringerig zijn. die moet je negeren. Let ok op de kleding, aangezien veel mensen daar streng religieus zijn.
Jeruzalem is natuurlijk een aanrader. Als je de Via Dolorosa wil lopen, dan kun je het beste met een processie meelopen (gewoon aansluiten bij de 2e statie, de 1e statie is op een palestijnse school waar je waarschijnlijk niet kan komen).
Tel Aviv is ook mooi, een westers ogende stad met veel stranden.
als je nog niet goed weet waar je naar toe wilt gaan,bedenk dan eerst wat je uit je vakantie wil halen (strand, (bijbelse) geschiedenis, natuur, stad, ruines).Dan kun kun je vervolgens de plaatsen erbij zoeken.
Hoi Loes,
Het is prima te doen maar inderdaad een jonge dame smkiek alleen trekt wel aandacht Het is wel heel westers hoor en je moet gewoon wel je verstand gebruiken. Een vriendin van mij heeft ook jouw leeftijd en wilt eigenlijk zo snel mogelijk terug ze heeft nieuwe vrienden en vriendinnen voor het leven. Ik kan je wel met haar in contact brengen als je dat wilt. Bijvoorbeeld via Facebook.
Ken je de Hop On Hop Off bus van Abraham Hostel al? Voor +/- € 90 euro kun je 10 dagen reizen met de bus langs leuke plaatsen en hostels: Abraham Tours - Tours in Israel, West Bank, Jordan, Egypt Ik heb anders ook nog wel leuke adresjes voor je.
Groetjes en pls houdt ons op de hoogte! Veel plezier alvast!