Veilig om te gaan?

Aanstaande zaterdag zouden m’n vriend en ik op vakantie gaan naar Israël, twaalf dagen. Het plan was om door het land te rijden (Jeruzalem, Negev, Arad, Tiberias, Nazareth, Haifa en Tel Aviv zijn de plekken waar we een hotel hebben geboekt, we hebben een huurauto om van plek naar plek te gaan en de omgeving te verkennen). Nu is het op het moment erg onrustig, met oorlogsdreiging. Natuurlijk hadden we dit van te voren kunnen verwachten en hebben we deze gok zelf genomen, maar ik vroeg me af of er iemand was die ons van advies kan voorzien omdat je er woont, iemand kent, er nu bent of net bent geweest. Is het verstandig om nog te gaan, moeten we ons reisschema aanpassen of echt niet gaan? We hebben alles zelf geboekt, en niet via een organisatie. Annuleren gaat ons dus veel geld kosten, maar ons leven is ons meer waard natuurlijk.

Hopelijk kan iemand ons verder helpen!

Op 11-07-2014 is de pagina van de Rijksoverheid aangepast. Ze raden aan ‘extra waakzaamheid te betrachten’. Persoonlijk denk ik dat het slim is om navraag te doen bij de luchtvaartmaatschappij. Succes!

Edit; Ik zie nu dat jullie al vertrokken zouden moeten zijn, wat hebben jullie besloten?

Ik zie ook pas nu het bericht hoop dat je een goed besluit voor jezelf hebt genomen

Ik geloof dat ik hetzelfde topic van je op een ander forum heb gevonden, hieruit haal ik dat je niet naar Israël bent gegaan?

Op dit ogenblik zijn er zo’n 80.000 toeristen in Israël. Het advies is om het gebied (zo’n 40km) rondom Gaza te vermijden. Ik zou ook niet de Westbank in gaan, dus ook niet naar Bethlehem. In o.a. Tel Aviv kun je regelmatig sirenes horen wat natuurlijk niet ten goede komt van het vakantiesfeertje. In Israël is de beveiliging uitstekend. Maar het is uiteraard belangrijk om je eigen gevoel te volgen.

Ik ben erg benieuwd of jullie nog zijn gegaan. En wat jullie ervaringen zijn?
Ik vlieg zelf namelijk op 28 augustus naar Israel.
Groetjes

Hallo Gerraldine,
Een van onze klanten vertrekt a.s. maandag naar Israël. Ze komen terug voordat u op vakantie gaat.
Ik zal u laten weten hoe ze het hebben gehad. Ze gaan namelijk ook naar Tel Aviv en tevens naar vrienden die in de conflictzone wonen ten zuiden van Tel Aviv.
In een maand tijd kan er een hoop veranderen. Waar gaan jullie naartoe als ik vragen mag?

Alleen al op principiële gronden zou een ieder Israël dienen te vermijden!

Hallo MadaMaki,

Ik ben van plan een rondreis te gaan maken, tel aviv, jeruzamlem, akko en haifa. Heb nog niet een uitgestippelde route. Denk namelijk dat het handiger is om dat daar ter plekken te bepalen.
Ik ga alleen op reis, en dit maakt het natuurlijk allemaal nog wat spannender. Heb gehoord dat er hostels zijn die je op het vliegveld kunnen ophalen. Ben wel van plan te regelen voor de eerste nacht.
Ben benieuwd naar de ervaringen van jullie klant!
Bedankt voor je reactie.

Beste Gerraldine,

Hoewel ik verontruste berichten krijg van vrienden en familie die nabij de Gazastrook wonen en ook van mensen in de rest van Israël die zie zorgen maken over de toekomst kreeg ik vandaag een goed bericht van onze klant. Hij geeft aan niet heel veel van de spanning te merken. Het valt echter wel op dat het veel minder druk is. Het zou nu hoogseizoen moeten zijn maar het lijkt laagseizoen. Het toeristische leven gaat dus op een laag pitje gewoon door in de steden. Struinen over marktjes, fietsen langs de boulevard. Voor de toeristen lijkt er niets aan de hand. Ook Jeruzalem was voor hun gevoel niet anders dan voorafgaande keren.

Ik kan u niet goed adviseren, het is een persoonlijke gevoelskwestie. De berichten die ik krijg uit het zuiden zijn niet leuk. Mensen zijn bang voor de acties van Hamas en kinderen spelen enkel in de buurt van de schuilkelders. Toch lijkt het erop dat u er niet veel van zult merken zolang u naar het noorden reist (Lijn Tel Aviv / Dode Zee en ten noorden daarvan, muv de Westbank).

Succes met uw keuze.

Beste Coberana,
Wij hebben in ieder deel van Israël/Palestina vrienden en kennen de situatie dan ook goed, alhoewel het erg moeilijk blijft. Het is verdrietig wat er aan de hand is voor iedereen in heel het land.
Onze klanten gaan meestal zowel naar Israël als naar Palestina.
Dit is geen forum om propaganda te maken. Ik heb al eens gevraagd of dit forum Israël/Palestina mag heten om dit soort opmerkingen en berichten te vermijden, maar dit bleek niet mogelijk.
Graag zou ik u dan ook willen vragen op te houden met het schrijven van dit soort berichten (posten van filmpjes).
Dit forum is zowel voor mensen die naar Israël als naar Palestina willen dus wij kiezen hier geen partij.
Ik hoop dat u dit begrijpt.
Alvast bedankt.

Het is inderdaad diep triest wat daar gebeurd, van beide kanten, laat ik dat voorop stellen.
Maar het is toch onmenselijk dat er dagelijks zoveel onschuldige mensen sterven, vrouwen en kinderen!
Daar mag je toch niet zomaar aan voorbij gaan?
Ik weet dat dit een vakantie site is maar soms dient er even pas op de plaats te worden gemaakt en bij de echt belangrijke dingen stil te staan.
Ik hoop niemand persoonlijk te hebben aangevallen, dat is niet mijn bedoeling maar ik begrijp gewoon niet zo goed hoe je op dit moment “vrolijk” over vakantie in Israel kunt schrijven.

Meer berichten zal ik niet plaatsen, wilde alleen bovenstaande nog even kwijt ter verheldering.

2 likes

Bedankt. Ik ben het met u eens.

1 like

As vrijdag 8/8 vliegen wij naar Tel Aviv om Jeruzalem en m’n Jordanie te bezoeken.
Aanvankelijk was het plan de zuidelijke grens eilat-aqaba te nemen . Nu overwegen we de meest noordelijke te nemen. Zijn er recente ervaringen aangaande de veiligheid op de route naar deze grens?
Als uiterste overwegen we evt niet te gaan.
Dank

Beste Maryl,
Hoe was de vakantie en welke grens hebben jullie genomen?
Heb je nog tips voor andere reizigers?