Israël vakantieland

Beste lezers,

Gisteren besteedde het programma RTL-travel aandacht aan Israël als vakantieland. Uit de rapportage blijkt meteen de grote gevarieerdheid in het land, op allerlei gebieden. Zo hebben zes verschillende kloosterordes elk hun eigen plekje in de Heilige Grafkerk in Jeruzalem, en lopen oud en nieuw overal in elkaar over. De drukte in het moderne Tel Aviv, waar je naar hartelust kan shoppen en uitgaan, en de rust in de woestijn rondom de Dode Zee. Drijvend in het water je krantje lezen, en niet vergeten om een foto laten nemen natuurlijk.
Het is een bijzonder land met een eigen karakter, wat je pas echt ontdekt als je er zelf geweest bent. Dat toeristen worden afgeschrikt door de beelden op het nieuws, is niet verwonderlijk maar onterecht volgens mensen die er wonen. In het programma worden een aantal tips gegeven m.b.t. de veiligheid. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om te gaan eten in een restaurant zonder bewaking bij de ingang, en hetzelfde geldt voor bars en clubs. Ook grote winkels, warenhuizen, bioscopen enz. hebben bewakers die de tassen controleren van iedereen die naar binnen gaat. Bovendien hebben ze tegenwoordig ook vaak scan-apparatuur. En verder, volg de raad op van de Israëliërs zelf en doe wat zij doen: genieten van alles wat het land te bieden heeft.

Heb je het programma gemist? Klik dan op de link hieronder:
http://www.rtl.nl/(vm=/reizen/rtltravel/home/)/system/video/html/components/reizen/rtltravel/miMedia/2008/week09/zo23.RTL_Travel_Adrenaline_2-3-2008.xml

Een duidelijk overzicht van praktische informatie over toerisme in Israël kan je vinden op www.goisrael.nl

:vak01:Veel plezier! Judith

Ter info; Afgelopen zondag besteedde Nederland 3 Linkk ook aandacht aan Israël, Floortje ging de oude stad van Jeruzalem verkennen en probeerde met een gids Betlehem binnen te gaan.
A.s. zondag is het vervolg en gaat ze richting het noorden, naar de Golan Hoogte. (19.50 uur).
Uitzending afgelopen zondag gemist? Kijk alles van NPO op NPO Start

Hoi Hanna,
Welkom op het forum en bedankt voor de goeie tip! Ik heb de uitzending net zitten bekijken, want ik had 'm afgelopen zondag gemist. Niet goed in de gids gekeken blijkbaar. Het verslag geeft een realistisch beeld van wat je tegenwoordig onderweg van Jeruzalem naar Betlehem voor obstakels tegenkomt. Toen ik er de eerste keer was, pakten we gewoon een bus en was er nog geen sprake van checkpoints. Wanneer was jouw laatste vakantie in Israel? En ben je van plan om nog eens terug te gaan?
A.s. zondag kijk ik zeker naar het vervolg!
Groetjes,
Judith

Hai Judith,
Mijn eerste vakantie was zo’n 10 jaar geleden, helemaal geweldig, mijn laatste vakantie in Israel was in mei dit jaar en met een weekje vlieg ik weer naar Tel Aviv, hoezo verslaafd?
Groeten, Hanna

Hanna,
Begin februari ga ik naar israel voor rondreisje tel aviv,jeruz, eilat,ik zoek kaart voor gps,tips,Hoe reis jij , hoe vindt jij je weg??
Groeten,
Nick

Hoi Nick,

Normaal huur ik een auto, alle borden zijn in het Engels, Ivriet en (soms) Arabisch aangegeven. Ik heb een (touring atlas & easy guide) van A Carta Atlas, A5 formaat en in ringband. Deze vindt ik erg handig. Te bestellen via www.carta.co.il. Als je het informatie pakket van Go Israel.nl aanvraagt, krijg je gratis een kleine kaart van Israel. Hoewel ik die van de vorige editie fijner vond, is deze ook goed te hanteren. Verder kreeg ik bij de autohuur ook een handige kaart. (Soms staat op de een net een plaats wat anders geschreven dan de ander).

GPS is te huur, zo rond de USD 12 per dag geloof ik. Voor de drukke steden zoals Jeruzalem of Tel Aviv kan dit wel handig zijn. Maar vindt dit zelf niet nodig. Je zou eens op het Israel forum van tripadvisor.com kunnen vragen waar men kaarten voor GPS kan bestellen of waar deze zijn te downloaden?

In Jeruzalem (begin of einde reis) verblijf ik meestal op een centraal gelegen locatie, zodat ik geen auto nodig heb, mocht ik wat verder weg willen in Jeruzalem, neem ik de bus!

Groeten, Hanna

hANNA?
hARTELIJK DANK VOOR UW INFO !!!
Groeten,
Nick

Hanna,
Nog een vraagje , hoeveel uur moet ik rekenen voor de autotrip van eilat naar tel aviv
groetjes
nick

Hoi,
Hoeveel uur moet ik rekenen voor een autotrip eilat-tel aviv
greets
nick

Hai Nick,

Hoeveel tijd heb je? :wink:

Van Tel Aviv naar Eilat is ongeveer 350 km, en de reis duurt ongeveer 4 uur.

Je kan vanaf Beersheba of route 90 rijden, (Sdom en de Arava route) of
Vanaf Beersheba via Mitzpe Ramon, langs route 40, en hierna (zo’n 50 km voor Eilat) route 90.

Persoonlijk zou ik gaan voor route 40. De omgeving is prachtig. Je kunt onderweg stoppen voor een bezoek aan een van de nationale parken in de Negev www.parks.org.il
Of breng een bezoek aan het graf van Ben en Paula Gurion met een prachtig panorama uitzicht over de Negev. Of bezichtig het woestijn verblijf van Ben Gurion’s in kibbutz Sde Boker.
Je kan verder doorrijden naar Mitzpe Ramon, om de enorme krater te bewonderen, de route vervolgd door deze enorme krater richting het zuiden. Bij elke bocht een nieuw en vaak prachtig uitzicht gegarandeerd!

Via de eerste route, zou je nog een stop kunnen maken bij Mamshit, een nabatese stad.

Beide routes komen uit op route 90, waarbij je nog een bezoek zou kunnen brengen aan Timna Park of Yotveta Hai Bar Park.

Hoewel je op doorreis bent naar Eilat, zou je kunnen overdenken om een nachtje mee te pikken. Er zijn leuke overnachtingen, uiteenlopend van een overnachting in een bedouinen tent bij Mitzpe Ramon (ongeveer 10-15 euro per nacht). (http://www.silentarrow.co.il/index_eng.htm (ze hebben daar ook drie kleinere, romantische, tenten voor twee personen, er is geen elektriciteit, maar de douches zijn lekker warm (gas)), Andere optie is een huisje op een wijnboerderij, zo’n 450/500 NIS per nacht (rond de 72-80 euro voor twee personen). http://www.hnbw.net/english/index.htm

Voordat je de route bepaalt, kun je nog even kijken naar www.eyeonisrael.com, Handige tool met meer toeristische informatie over de gebieden. (overigens ook over heel Israël).

Hoe dan ook, er is veel te zien onderweg en het is zonde om niet te stoppen onderweg. Al duurt de reis dan wel langer dan vier uur!

Als ik je verder nog kan helpen, kun je me ook een mailtje sturen: [EMAIL=“handeck@raketnet.nl”]handeck@raketnet.nl.

Fijne trip!

1 like