Hallo allemaal,
ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil op korte termijn graag op vakantie naar Israel. Ik ben er vorig jaar ook een dag geweest en ben toen tijdens een trip ook op palestijns gebied geweest en dat verliep zonder enige problemen. Nu zou ik graag 10 dagen naar Gaza willen. Ik weet dat er een paar mooie hotels zitten en ik heb een paar goede recensies gelezen. Het ministerie van BuZa raadt het echter streng af. Wat is jullie advies? Weet iemand iets meer over het toerisme in Gaza, kun je bijv. makkelijk uitstapjes maken naar bijvoorbeel Jeruzalem? Of zijn er andere Palestijnse gebieden waar het wellicht beter is om te verblijven?
De grenzen van Gaza zijn gesloten, het is vrijwel onmogelijk dat je daar vakantie kunt “vieren”. De enige mogelijkheid is om via de grens met Egypte naar Gaza te gaan, al kan die ook elk moment sluiten, zonder opgaaf van reden.
Indien het je wel lukt om naar Gaza te gaan via Egypte is het uitgesloten dat je dagtochtjes kunt gaan maken naar Israël. Je zult wel de enige toerist zijn, niemand gaat daar op vakantie naartoe.
Je kunt als je in Israël zit ook niet een dagtocht maken naar Beiroet of Damascus omdat Libanon en Syrië hun grenzen dicht houden bij Israël.
Als je zo nodig naar de Palestijnse gebieden wilt gaan, raad ik je aan om Bethlehem of Jericho te gaan. Dat kan je makkelijk combineren met uitstapjes naar Israël. Succes.
Nog afgezien van gesloten grenzen, waarom zou je daar überhaupt heen willen?? Als je tripjes door Israël wilt maken, kun je overal in Israël verblijven. Een zeer negatief reisadvies wordt niet zomaar gegeven, en naar wat ik begrepen heb is de streek ook toeristisch gezien niet heel interessant (sowieso lijkt het mij dat er momenteel geen sprake is van toerisme daar).