Ik ben Marleen en ik wil graag deze zomer een aantal weken naar Tel-Aviv. Ik heb in Nederland een jongen ontmoet die hier via een uitwisseling programma was. In de zomer zou ik hem graag willen opzoeken. Een accommodatie heb ik dus. Mijn plan is om er naar toe te gaan ergens in juli en om daar mijn ticket terug te kopen wanneer ik terug wil. Ik kan maximaal tot eind augustus blijven. Twee maanden dus.
Mijn vriend moet daar wel naar school dus ik zal vooral overdag alleen de dag doorbrengen. Nu sprak ik met Joodse vrienden uit Rusland die regelmatig naar Israel gaan. Zei brachten mij op het idee om vanuit Israel (dag)reisjes te boeken met een bus naar plaatsen zoals Petra (stad in Jordanië), de Dode zee etcetera. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nog geen rijbewijs en ik zou liever met een gezelschap reizen.
Naast het bezoeken van veel plaatsen zou ik misschien ook een beetje Hebreeuws willen leren of vrijwilligerswerk doen.
Ik ben zelf nog nooit alleen op vakantie geweest en heb ook nog nooit gevlogen. Ik heb tot nu toe alleen nog met ouders rondgereisd en vorig jaar met een vriend een rondreis gemaakt door Europa met de auto. Wel ben ik regelmatig alleen naar steden gereisd maar dit lijkt mij toch compleet iets anders.
Misschien zijn er mensen die ook in Juli/Augustus in Israel zijn, om misschien eens wat af te spreken?
Hebben jullie tips qua bezienswaardigheden, ervaringen of activiteiten. Alle informatie is welkom!
Weet je wel zeker dat je Israel binnen kunt komen, zonder dat je aan kunt tonen met een retourticket dat je Israel t.z.t. weer gaat verlaten?
Ik heb zelf ook alleen rondgereisd in Israel. Ik heb toen een auto gehuurd. Israel heeft echter een uitgebreid busnetwerk, waarmee je goed kunt reizen.
Voor zover ik weet, kun je Petra alleen bereiken vanuit Eilat (vanwege de grensovergang). Van Tel Aviv naar Eilat en vervolgens naar Petra en weer terug is echt te veel voor een dag. Dan zul je ergens anders moeten overnachten.
Bedankt voor je reactie! Ik zit ondertussen ook het forum door te spitten voor informatie. En ik las inderdaad dat het misschien wel eens lastig kan worden als je niet kunt aantonen dat je een retourticket hebt. Misschien dat ik daar maar eens over bel met de vliegmaatschappij of ambassade? Even uitzoeken. Het probleem is alleen dat ik echt geen idee heb hoe lang ik wil blijven. Ik kan er elk moment vanaf 1 juli naar toe en kan maximaal tot 1 september blijven. Maar omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets doe heb ik geen idee hoe het voor mij gaat zijn. Ik vraag me ook af of ze er niet genoegen mee nemen als je zegt dat je 1 september gewoon weer naar school moet en voor die tijd teruggaat.
Op de dagen dat mijn vriend naar school gaat neem ik gewoon de bus maar misschien voor plaatsen zoals Petra, dat wat verder weg is, dat ik dat in weekend bezoek met hem met de auto.
Dankjewel voor de tips, ik zie dat ze in Tiberias een kruisvaarderskasteel hebben, dat wil ik zeker zien! Is het trouwens veilig om de Golan hoogten te bezoeken? Ik zou dat gebied graag willen zien maar ik weet niet of het daar veilig is aangezien de demonstraties nu ook?
Bet She’an lijkt mij ook erg interessant, ik hou erg veel van geschiedenis en ze hebben daar een Romeins theater en het natuurgebied ziet er mooi uit!
De Dode Zee, is dat leuk voor een dagje of voor meerdere dagen?
Je komt Israel niet binnen als je niet kunt aantonen dat je weer vertrekt. Zeggen dat je voor 1 september weer terug moet zijn, is dan niet genoeg (‘Dat kunnen ze allemaal wel zeggen’).
Je kunt wel informeren of er open tickets of flexibele tickets naar Israel beschikbaar zijn. Bij open tickets hoef je de datum van terugkeer niet vooraf vast te leggen (maar heb je wel een retourticket), bij een flexibele ticket moet je de datum van terugkeer wel vooraf vastleggen, maar deze kun je tijdens jouw reis tegen lage kosten wijzigen. Het is overigens twijfelachtig of je deze tickets voor Israel van toepassing zijn, maar vragen staan vrij.
Als je dan toch de einddatum vooraf onherroepelijk moet vastleggen, dan kun je als volgt te werk gaan voor het bepalen van het aantal dagen van jouw verblijf:
zet een op een rij wat je allemaal in Israel wilt gaan zien
maak een schatting van het aantal dagen dat je wil besteden per stad
zet dit in een planning (vergeet niet een paar rustdagen tussendoor in te plannen)
Dan krijg je ook een aardig idee hoeveel dagen je in Israel wil verblijven.
Ik heb zelf ook de Golan Hoogte bezocht. erg bezienswaardig inderdaad. Banias NP en Nimrod Fortress zijn aanraders. Ik kon er veilig rondrijden. Dat was geen probleem. Omdat de situatie in Israel veranderlijk kan zijn, kun je het beste in Israel zelf informeren of een bepaald gebied veilig is, vlak voordat je naar dat gebied toe wilt. Waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen.
Je kunt gemakkelijk een dag of twee bij de Dode Zee vertoeven, ook al ben je (zoals ik) geen strandfiguur. Je kunt o.a. bezoeken:
Masada (als je van geschiedenis houdt een must)
Ein Gedi Natural resort
bezoek eens een van de vele spa’s waar je kunt genieten van de modder- en mineraalbaden, zwembaden en de Dode Zee.
Heel erg voor bedankt de tips! Ik heb alles even opgezocht en ik ben echt helemaal enthousiast. Ik ga deze week alles even op een rijtje zetten en informeren over de tickets.
Ook over het openbaar vervoer en hoe lang alles reizen is en hoeveel het kost. Ik weet niet of ik wel alles kan gaan bezoeken, als het openbaar vervoer erg duur is.