Tips 11 dagen Jerusalem/Israel

Hoi!

Ik ga in oktober 11 dagen naar Israel/Jordanie. Backpack, afhankelijk van OV/taxi/liften :slight_smile:

We vliegen op Tel Aviv (we komen in de nacht aan, is dit erg? Van daar willen we direct door of even ergens dichtbij vliegveld slapen en dan in de ochtend door naar Jeruzalem (hoe lang is dit?) en vanuit daar door naar Jordaniƫ. Daar wil ik Petra zien en de Dode zee en een woestijntocht + nacht. En dan weer terug naar Tel Aviv.
Gaat dit lukken? Tips voor een route?

En ik lees van alles over wel/geen Israelische stempel in je paspoort. Met stempel; welke landen kom je dan niet meer in?

Bedankt!

Hallo!

Ik ga ervanuit dat je dit ook gepost hebt in het Israel forum, want ik heb zelf geen ervaring met in/naar Israel reizen, dus ik kan niet antwoorden op je vragen mbt dat onderwerp.

Ook tegen mij is altijd gezegd om geen stempel van Israel in je paspoort te laten zetten, vraag gerust een apart document waarop ze deze stempel kunnen zetten. Met zoā€™n stempel kan je eventueel problemen krijgen bij het bezoeken van (andere) landen in het Midden-Oosten zoals bijv. Oman. Ik weet niet of je echt problemen zal krijgen om Jordanie in/uit te gaan, wat ik wel begrepen heb van andere reizigers is dat het lang kan duren voordat je uit Jordanie de grens over mag naar Israel, dus reken op eventueel lange wachttijden aan de grenspost. Als je stempels van andere landen in het Midden-Oosten in je paspoort hebt staan en je komt aan op Tel Aviv kan het zijn dat je lang ondervraagd wordt en/of tenslotte het land niet in mag.

Petra is prachtig, vooral 's ochtends en in de namiddag, dan schijnt de zon op de rotsen en zie je de meest prachtige tinten rood/roze. Er zijn een paar strandjes aan de Dode Zee, neem niet degene waar alle luxe hotels zijn, maar ga wat verderop, je betaald een paar dirhams en ja, er zijn wat buizen/pijpen die op het strand liggen, maar het is er wel rustig en er zijn kleedruimtes en douches. Tip: wrijf niet in je ogen met natte handen, daar kan je lang last van hebben, het water is echt heel erg zout!

Veel plezier!

Dankjewel voor je reactie!

Ik vlieg op Tel Aviv, wil dan door naar Jordanie, daar even blijven, en ik moet dan weer terug naar Tel Aviv om terug te vliegen. Kan dit?

Ik lees van alles over moeilijkheden grensovergang met verschillende stempels.

Probeer in ieder geval een stempel van Israel in je paspoort te vermijden, vraag of ze de stempel/visum op een apart document voor je maken, zodat je dat los in je koffer, zakken of tas kan meenemen. Wat je zeker kan doen: neem contact op met de Nederlandse Ambassade in Tel Aviv. Kijk even op hun site, want ze zijn zeer beperkt telefonisch bereikbaar, maar dan krijg je eventueel wel een antwoord. Je kan ook mailen, maar reken dan op zoā€™n 2 weken voordat je een antwoord krijgt (ervaring mee).
Succes!