Op 18 april vertrek ik voor 4 weken, Caïro > Istanbul.
in mijn overstreek van egypte naar Jordanië wil ik Israel vermijden. Eén optie is de ferry tussen Nuweiba en Aqaba. Maar deze vind ik er duur (naar verluid 50 euro, slechts 1 uur) en de wachttijden zijn soms erg lang wegens de gebrekkige organisatie.
Wie heeft hier ervaring? En wie heeft er andere opties.
Het is zo dat het een hele trip wordt en wegens tijdsgebrek is enkel Caïro een must in Egypte. Het schijnt dat er ook bussen zijn vanuit Caïro naar Aqaba (voor eenzelfde prijs als de ferry). Daar ik geen tussenstoppen plan tussen Caïro en Jordanië is dit voor mij zeker een voordelige en snelle optie. ik vraag me echter af of in deze route (over land) israel vermeden wordt.
Ik zou heel erg goed uitkijken met het plannen van je route. Je MOET Israel namelijk vermijden omdat je anders Syrie niet in mag. Je visum voor Israel op een los blaadje laten zetten (en dus niet in het paspoort) is niet voldoende, omdat er ook naar de stempels van buurlanden in je paspoort wordt gekeken.
Offieel kan een stempel van bv vliegveld Sharm el Sheik in Egypte al voldoende zijn om Syrie niet in te komen, terwijl dit nog een paar uur rijden van de Israelische grens af ligt! Bewaar dus hoe dan ook je al je tickets, wat je ook voor een route kiest.
(Persoonlijk vind ik 4 weken overigens erg weinig voor het traject Cairo -> Istanbul…)
Dank je wel voor je reactie jenny. israel vermijden is idd een must.
Ik weet dat 4 weken niet erg lang is, maar plan het rustig aan te doen. In geval van tijdsgebrek kunnen we nog steeds het traject vb. Aleppo Istanbul zonder tussenstoppen doen. En dan is turkije voor een andere keer Ik zie wel, en verlof krijgen is niet steeds even makkelijk. Het was ook zo dat de vliegtickets erg goedkoop waren (als je van/op damascus, amman,… vliegt wordt het direct een stuk duurder. 230 euro nu.
Iemand ervaring met de oversteek Egypte / Jordanië; Nuweiba > Aqaba met de ferry (duur, niet vlot?). Met de bus Caïro > Aqaba (voordeling, maar kan ik Israel zo vermijden??)
Wij volgen tot Turkije hetzelfde traject. Wij hebben “overland” i.v.m. Israel al laten varen. Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat bij gebruik van de ferry je visum gratis is. Is er iemand die dat kan bevestigen?
Groeten Ria.
(wij gaan pas in november, dus hebben nog even tijd)
Ik heb twee jaar geleden een rondreis gemaakt door Egypte en Jordanie waarbij ik per boot vanuit Nuweiba naar Aqaba ben gereisd. De boottocht was een avontuur. Ik ben niet bang aangelegd en heb al veel van de wereld gezien maar deze boottocht was alles behalve relaxed. We waren met 4 nederlanders. Verder zagen we nog een paar duitsers en de rest van de honderden passagiers waren Egyptenaren of Jordaniers. De meeste vrouwen waren compleet gesluierd. De wachtruimte was in een vieze hangaar. Voornamelijk mannen wachten op de overtocht. De vertrektijd van de boot bleef telkens ’ in one hour miss’. Ik denk dat wij zo’n vier uur hebben moeten wachten en dat schijnt kort te zijn. Toen de boot arriveerde brak de pleuris uit. De douane kwamen de hangaar in om paspoorten te controleren. Er werd geschreeuwd, gehuild en gevochten. Men was duidelijk wanhopig naar een plaats aan boord. Van meerdere mensen werd het paspoort na controle de menigte in gesmeten welke vervolgens door niemand opgeraapt durfde te worden. Wij kregen het steeds benauwder aangezien je als reiziger nooit je paspoort wilt verliezen. Toen de douane naar veel geschreeuw en gevecht bij ons uit kwamen lachtte ze vriendelijk en werden we uiterst correct geholpen. Een moment van ongemakkelijk voelen t.o.v. de locals die als grofvuil werden behandeld.
We mochten door naar de bus welke ons naar de boot bracht. Bij de boot aangekomen moesten we onze tassen op een platte kar in het ruim gooien. Dit voelde voor ons niet goed wat werd opgemerkt door iemand aan boord. Hij knipoogde naar ons en smokkelde ons mee naar een ruimte waar we onze spullen apart konden leggen van de rest. Toen in de rij om naar boven te gaan. Al snel werden wij door de bemanning uit de lange rij gehaald en naar voren gebracht. Fijn om niet zo lang te hoeven wachten maar wel vervelend t.o.v. de overige passagiers. Eenmaal op onze plaats moesten we naar de douane aan boord. Zij beveelde ons de paspoorten in te leveren maar dit wilde we in eerste instantie niet. Misselijk wat er mee zou gebeuren. Maar na een goede uitleg van de douanebeambte en het verhaal dat we 24 uur zouden moeten wachten bij immigratie als we de paspoorten niet in zouden leveren hebben we ze afgegeven. Na anderhalf uur kwamen we aan in Aqaba. Aan boord brak nog een vechtpartij uit. Ik was blij dat ik een lange broek aan had en een shawl bij me had die ik om mijn hoofd kon slaan waardoor ik me even iets minder ‘nieuwsgierige toerist’ voelde en op deze manier respect probeerde te tonen. Ik was blij toen we van boord mochten. Onze tassen konden we gelijk meenemen terwijl alle overige bagage op een grote hoop op de kade werd gegooid. Na een uur bij immigratie konden we Jordanie in.
Het was een avontuurlijk boottochtje waarbij ik me op meerdere momenten niet op mijn gemak heb gevoeld maar zodra je in Jordanie aan wal stapt vergeet je veel en voel je je gelijk welkom. Jordaniers zijn echt super vriendelijk. Ik heb geen idee wat de overtocht kost aangezien ik een pakketreis had geboekt.
Ik heb je bijdrage met belangstelling gelezen; maar is dat niet juist wat reizen boeiend maakt. Ik heb tenminste al vaak meegemaakt dat ik dacht:“Dit nooit meer” maar ook dat ik het, ondanks alles, voor geen goud had willen missen. Dingen die niet zo soepel verlopen blijven je in ieder geval voor altijd bij. Wij wilden die ferry trouwens heen en terug nemen, maar n.a.v. jouw verhaal ga ik ook maar eens kijken hoe het zit met vliegen, maar dat beslissen we ter plaatse. Ik verheug me in ieder geval op de reis. We hebben zo`n 20 jaar geleden al eens een rondreis door Syrie en Jordanie gemaakt en zijn benieuwd of het erg is veranderd. Maar Petra en het museum in Damascus zullen nog wel even indrukwekkend zijn.
egypte is jordanie niet(op elk vlak)
laat je in ieder geval je paspoort niet opeisen- ja vliegen is ook n,optie, maar dan zie je tuurlijk wel minder avontuur(haha)mr spaar je jezelf vast n,hoop ellende-:dag:
Wat bedoel je met niet het paspoort op te laten eisen. Op de ferry? Dat vond ik ook het meest vervelende van Kathrien d`r verhaal. Geloof maar als we aan iemand ons paspoort moeten afgeven, dat mijn man hem op de voet zal volgen. Zou jij nog eens die ferry nemen? Ik wil het in ieder geval één keer meemaken.
Dank je wel voor je verhaal Cathrien, ik heb het met veel euh… spanning gelezen. Nu weet ik waaraan ik me wellicht kan verwachten. Want het klinkt inderdaad allemaal heel gezellig.
Wat mij betreft is vliegen wellicht geen optie, lijkt me te duur, en dan wordt het wellicht op Amman. Wadi Rum & Petra wil ik zeker zien, en ik moet nog tot in Istanbulm
Een andere optie dan de ferry is er dan niet. Een portie avontuur kan ik wel hebben, maar op reis ben ik ook graag relaxt, 't is dus dubbel. En 6 uur staan wachten in een broeierige hangar lijkt me trouwens niet echt avontuurlijk Andere ideeën zijn nog steefds welkom ha!
Ik deel graag mijn ervaringen met jullie eens ik terug ben!
Groetjes,
Harmen
Djoser (biedt dezelfde reis aan) gaat ook met de ferry, maar gaat behalve naar cairo ook nog naar St. Catherine-klooster en Dahab. Jan Leijers maakte deze trip gedeeltelijk ( want die kwam in veel meer landen) voor zijn programma De weg naar Mekka. Ook hij pakte die ferry.De enige andere mogelijkheid die ik nog ken is gewoon per vliegtuig.
nee hoor -ik bedoel hiermee, ook al zeuren ze nog zo hard (aan niemand je paspoort afgeven) en niet iedereen heeft een man , er zijn mensen die alleen reizen- ik bedoel maar met landen als egypte is het op te letten, en hun volgen op de voet(denk dat je machteloos staat) ook als man- ja Jan leyers maakte ook die overtocht (gezien hoelang hij moest wachtten)haha,- trouwes leyers bevestigt dat gij van al de moslimlanden die gij bezocht in Egypte het meest onveilige gevoel had…:dag:
Ik denk dat het reizen als journalist mét een camerateam voor ietwat andere ervaringen zorgt dan de doorsnee toerist zal krijgen. Er bleek direct dat Egypte niet het meest open land is, en dat men niet vrij is een mening te hebben. Zoals in meer landen. In Algerije deden ze moeilijk over die acteurs, in Marokko over Joden, etc. etc. Het viel op dat de meeste landen een bepaald beeld wilden schetsen dat duidelijk niet klopte.
inderdaad petry niet het meest open land(vooral als je een mening hebt
ag ze doen maar verder, ht zijn de mensen die er wonen die het slachtoffer zijn-
als hun niet vooruit willen, blijve ze maar stilstaan tot de nieuwe presidentsverkiezingen eraan komen (met alle gevolgen vandien) …