Nijlcruise in de Zomer!

Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen over de Nijlcruise en vakantie. Ik zie er meerdere vragen over, maar die gaan meestal over de winter… Wij gaan in de zomer… >>>(zijn schoolvakantie gebonden) Ik ga met een vriend van me.
We hebben voor de Nijlcruise bij OAD reizen gekozen, deze is 15 dagen, we beginnen in Luxor, daar zitten we 6 dagen op de boot (op basis van half pension), en gaan dan van Luxor naar Aswan, onderweg zien we van alles.
Vanuit daar gaan we met de nachttrein naar Cairo, daar verblijven we 4 dagen (op basis van logies en ontbijt), daarna door de woestijn naar Hurghada en verblijven we 5 dagen… (niets doen :wink: en op basis van all inclusive)

We hebben deze reis van 22 juli – 5 augustus. Nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee, ik weet dat het warm is, maar is het nog wel goed te doen? :zon02:
Begreep ook dat we veel in ochtend en avonduren gingen bezichtigen klopt dat?

Op de boot zitten wij met een half pension, dus zelf de drankjes betalen, ik hoorde al wel dat het verstandig is om gelijk af te rekenen en met Euro’s betalen is het makkelijkste.
Heeft misschien iemand nog verdere ervaring met de boten?
In Cairo zijn we op basis van logies en ontbijt, kun je daar goed eten? Ik hoor dat veel mensen ziek worden, maar omdat wij daar moeten eten, is het daar wel goed? Zal niet zo snel iets van de markt eten, wel een restaurantje…

En heeft verder iemand tips over wat het beste kwa kleding is, en hoe de mensen zijn (erg opdringerig?)
Wij zijn vorig jaar naar Turkije geweest, heb toen euro’s omgewisseld, maar eigenlijk was dat totaal niet nodig. Dus nu ben ik het ook niet van plan, neem wel veel klein geld mee (1 euro’s en 50 cent) om overal gepast te kunnen betalen…

Alvast bedankt, dit is onze eerste keer naar Egypte, en ken de geschiedenis, daarom lijkt het mee erg mooi. Maar geen idee wat daarbuiten allemaal gaat krijgen…

Groetjes Ilona

Het is warm maar ik vind het goed te doen, ik ben 3 x in de zomer geweest maar ga nu voor de eerste keer in maart. Half pension op de boot zal volpension zijn. De excursies worden in de vroege ochtend gepland. Ga netjes gekleed, bedek de schouders en minimaal een 3/4 broek.
Goede reis en een Fijn verblijf

1 like

In Egypte zijn ze over het algemeen nog wel wat opdringeriger dan in Turkije.

1 like

Ik denk dat je er vooral op moet letten dat je niet ziek wordt. Het is heel erg warm in de zomer, ik had in augustus 's nachts nog 37° in Cairo, en Luxor schijnt nog warmer te zijn.
Omdat men vaak eet van buffetten, is eten dat warm gehouden wordt, sowieso al een bron van infectie, dus daar zou ik zeker op letten. Verder niet te koud drinken, geen ijsblokjes, geen vers ijs, geen sla, en enkel flessenwater drinken (niet uit de kraan).
Mocht je toch ziek worden, dan kun je in elke apotheek Antinil kopen, dat is een kuur die altijd helpt.
Het lijkt me dat het op de Nijl ietwat koeler is doordat er wind staat, maar dat merk je vanzelf.
En goed insmeren, als je op excursie gaat, vooral de kinderen!

1 like

In de periode dat jij gaat is het in Luxor gemiddeld overdag zo’n 40 graden en in de nacht 25 graden. Iets warmer dan in Cairo inderdaard.

Ben zelf nog nooit in die periode geweest, maar volgens mij is het wel uit te houden. Zeker tijdens een nijlcruise.

1 like

Heel erg bedankt voor het antwoorden allemaal!

Ik ben erg benieuwd, heb er super veel zin in! :zon02:

Ik hoor van iedereen dat het super warm is en niet te doen, maar denk dat als ik rustig aan doe, dat het dan goed moet komen…
We nemen veel zonnebrand mee, dus ook dat moet goed komen.

Verder ben ik nog wel een beetje bang voor het eten.
In Cairo hebben we geen eten inclusief, maar moeten we in de stad eten, weten jullie misschien of het goed te doen is? En waar je juist op moet letten?

Nogmaals super bedankt voor het antwoorden :thumbsup:

ik hen geen ervaring met restaurants in Cairo maar ik hou me zelf altijd aan de gouden regel dat daar waar de meeste locals gaan eten het eten wel goed moet zijn dus als je de locals “volgt” naar een restaurant dan zal het allemaal wel goed komen
en ja het kan heel warm worden maar aan boord heb je airco dus je kan altijd even “vluchten” om af te koelen tijdens excursies inderdaad knieén en shouder bedekken en een pet of hoed is ook verstandig

groet dirk :chin:

1 like

Cairo is een hele grote stad, en er zijn legio mogelijkheden om te eten, variëerend van fastfood tot luxe restaurants. Het ligt er een beetje aan waar je precies zit, maar áls je in de buurt van de pyramides zit, zou ik een hapje gaan eten in het Mena-House Hotel. Het is het oudste hotel van Egypte, gedeeltelijk in een oud Arabisch paleis. Erg mooi, en je kunt er vanalles eten.

1 like

Eten in gerenomeerde hotels geeft geen enkel probleem, je kan uitstekend eten in het Shereton, Marriot, Hilton, Hotel President, en inderdaad Mena-House ook. Dit is natuurlijk afhankelijk van je Butget. Waar je wel ziek van kan worden is het geld, probeer je handen te reinigen na betaling met EP.

1 like

We hadden idd die tip al eerder gehad, we hebben nu veel van dat ontsmettingsspul gekocht waar je geen water hoeft te gebruiken. Van die kleine flesjes.

En in Cairo is het daar goed te betalen?

Vorig jaar was ik in Turkije en toen had ik Euro’s omgewisseld, maar dat bleek niet nodig, nu is mijn vraag, is dat wel nodig in Egypte? Volgens mij kun je daar ook overal terrecht met je euro’s…

Groetjes Ilona

Nee, je moet geld wisselen in Egyptische ponden. Egypte is niet duur (goedkoper dan Turkije), maar de grote hotels natuurlijk wel. Afdingen doe je op de markten, of in de souvernirshops, maar niet in de restaurants.
Weet je al wat je allemaal wil gaan bezichtigen tijdens die 4 dagen Cairo? Buiten de standaard attracties zoals de pyramides, het Nationaal Museum, de citadel van Muhamed Ali en Khan-el-Khalili, zijn er best wel leuke dingen te doen.

1 like

Ik heb een hele cruise, dit is wat ik de dagen in Caïro ga doen.
DAG 6

*Caïro
Indien u per trein bent gereisd komt u deze ochtend aan en ontmoet degenen die reeds per vliegtuig zijn aangekomen. Vandaag staat een stadstour op het programma. Eerst bezoekt u het Egyptisch museum (ca. € 1,50), waar u een van de rijkste verzamelingen pronkstukken uit de koningsgraven kunt bewonderen. Vervolgens een bezoek aan de citadel van Saladin, de Mohammed Ali moskee en de moskee van Sultan Hassan. Tenslotte mag u het afdingen uitproberen in de Khan el Khalili bazaar. Drie overnachtingen in Caïro.
*

DAG 7

*Caïro
U bezoekt de beroemdste bezienswaardigheden van Egypte: de piramides van Gizeh. Op korte afstand vindt u de Sfinx van farao Cheops. Vervolgens gaan we naar Sakkara waar we de trappenpiramide van Djoser bekijken en brengen we een bezoek aan Memphis. Deze oude hoofdstad van Egypte staat bekend om de alabasteren sfinx.
*

DAG 8

Caïro
U kunt vandaag een optionele excursie naar Alexandrië boeken (optioneel, kosten ca. € 90,- bij min. 6 personen). Tijdens deze fascinerende excursie bezoekt u het nieuwe Beschavingsmuseum, Pombey’s Pillar en de Romeinse catacomben. Lunch bij een lokaal restaurant is niet inbegrepen.

Maar het is dus wel verstandig om geld om te wisselen, of kun je daar ook met euro’s overweg?
Ik ben nu al allemaal klein geld aan het verzamelen. 50 cent en 1 euro’s… Daarnaast neem ik briefgeld mee, maar klein.

Nee, er worden geen Euro’s gebruikt. Veel toeristen geven Euro muntgeld als fooi, maar die moeten allemaal door de mansen zélf geruild worden tegen biljetten, want die zijn inwisselbaar bij de bank. De Egyptische pond is dan een veel betere optie.
Dus je wordt bezig gehouden tijdens die dagen Cairo. Die optionele dag Alexandrië is wellicht wél de moeite waard, want dat is ook wel een stad waar het een en ander te zien is. Maar het zal vermoeiend zijn. Het is ruim 200 km heen en weer terug, natuurlijk!
Ik ben zelf een paar keer op een boot geweest, die heette destijds de Sunset, waar Arabieren uit allerlei landen uit hun dak gingen onder het genot van alcoholische versnaperingen en optredens van zangers en zangeressen. Géén toeristenattractie, maar je kijkt je ogen uit.
Als je wil, kan ik navragen of die boot nu in Zamalek of Mohandesseen lag, want dat weet ik niet meer…

1 like

Ok bedankt! Dan gaan we nog even kijken met het geld :smiley:
Ik ben nu al euro’s en 50 centen aan het verzamelen haha :wink:

Bedankt voor de info :smiley:

De laatste paar dagen dat wij in Hurgada verblijven willen wij graag snorkelen?
Ik dat daar goed te doen? Want ik hoorde dat het daar niet zo heel erg mooi zou zijn.

Of waar we zo’n tocht kunnen maken :slight_smile:

waarom zou je (Euro) muntgeld willen meenemen??
die kan je namelijk NIET bij een bank inwisselen!
gewoon biljetten en die inwisselen bij een bank, ook kan je op veel plaatsen pinnen.
in Hurghada kan je bij de grotere supermarkten ook met Euro-biljetten betalen, maar of de wisselkoers nu zo goed is??

Ook ik ga rond die periode waarschijnlijk een Nijlcruise doen! Ik vermoed dat ik de temperatuur wel kan uithouden, maar we gaan het zien :stuck_out_tongue: Mijn reisbuddy vroeg zich af: die 40 graden, is dat een max of eerder een standaard?
En met betrekking tot het eten: zijn de waarschuwende berichten de standaard waarschuwingen als je naar landen gaat met een dergelijke hygiene? Of is Egypte een extreme waar je echt op moet passen met wat je eet?

Ik ben nét terug (Luxor), en het is nu al 40 graden…Erg warm, benauwd, en het stikt van de muggen. Het is wel erg mooi, de moeite waard. Bedekkende linnen kleding was het fijnst. En iets op je hoofd!!!

De euro’s neem ik mee omdat de egyptenaren dat als fooi willen hebben… En in Turkije was het zo dat je daar juist niet met Lire moest betalen maar met Euro’s… Hier dus niet, vandaar alleen het muntgeld :slight_smile: Begreep wel alleen 50 cent of een euro :stuck_out_tongue:

En verder heb ik veel zin, ik begreep wel dat de hitte normaal is… Ben nu al aan het winkelen voor kleding, heb zoveel verhalen nu gelezen hoop zeer dat het door gaat :smiley: En Iceman, wanneer ga jij en bij welke touroperator heb jij geboekt?

Er zijn biljetten van 25 piaster, dus wat dat betreft kun je elke gewenste euro-munt in een tegenwaarde van euro-munten gewoon in de eigen munteenhied uitbetalen. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die een voorkeur had voor euromunten in plaats van Egyptische ponden. Muntgeld kan bij geen enkele bank omgewisseld worden, daarom vraag ik me af waarom men de voorkeur zou geven aan iets wat ze niet kunnen omwisselen… Weet je zeker dat je je niet vergist?