Nijlcruise in de Zomer!

Ik weet het nog niet zeker! Ik denk Holland International, maar de opties liggen nog open :wink: Qua periode heb ik de mogelijkheid voor 8dagen vanaf 27 mei, of voor 15dagen vanaf 28 juli.

In Costa Rica & Panama heb ik gereisd met internationale gezelschappen (maar dat wisselde weer per dag). Dan kwam je op dag 8 bijv mensen tegen die je op dag 2 had ontmoet! Dat vond ik echt leuk, maar ik heb een dergelijke reis nog niet gevonden in Egypte. Nu lijkt me dat ook niet zo logisch als je voor een nijlcruise gaat :P:P

Anyways, via wie reis jij?

Op 11 augustus start de Ramadan. Je zou beter vóór die periode kunnen reizen. Hoewel men natuurlijk wél gasten ontvangt, is het geen ideale periode. De mensen moeten vasten, het is bloedheet, en dat maakt het zwaar. De maatschappij ligt gedeeltelijk stil en het humeur kan lijden onder het vasten.

Bedankt voor je antwoord Petry, maar wel appart, wat jij nu zegt hoor ik voor het eerst.
Ik heb vele mensen gesproken en zij hebben allemaal euro munten, zo hoef je niets om te wisselen, en zijn zijn er blij mee.
Ze kunnen briefjes van euro’s omwisselen in briefjes van ponden. Dus wij geven ze 50 cent en 1 euro en dat wisselen zij dan een keer bij een reiziger voor een briefje… Zo wisselen zij het weer om, dit hoor ik eigenlijk van iedereen…

Denk dat het ook wel makkelijker is, jij zegt dat je anders briefjes hebt, maar dan is het veel zoeken en hebben ze het al uit je handen gepakt voordat je iets kan doen :wink: En bij munten die kun je zo geven :slight_smile:
Maar kijk dan nog wel even :slight_smile:

Ik ga zelf met OAD reizen, daar ga ik met een groep, naja bij 6 mensen gaat de reis door, maar hoop wel dat het doorgaat. Wij vertrekken 22 juli :slight_smile:

Natuurlijk, er is voor hen geen andere mogelijkheid dan het omwisselen van munten tegen briefjes en daarna omwisselen tegen Egyptische ponden. Om te beginnen geven toeristen vaak veel te hoge fooien. Je moet eigenlijk geven wat de Egyptenaren geven, en dat is lang niet zoveel. Nu is het zo dat men eigenlijk een te hoge fooi verwacht en soms zelfs probeert te eisen, vooral in de toeristengebieden en op luchthavens.
Alle eigen gewoontes en beleefdheden worden aan de kant geschoven omdat men weet dat er bij de toerist veel te halen valt. Men zegt zelfs vlot dat de fooi niet hoog genoeg is!
Dat zullen ze bij een Egyptenaar nooit proberen! Ten eerste omdat het gewoon onbeschoft is, en ten tweede omdat de fooi in geen verhouding meer staat tot de geboden dienst en de gemiddelde salariëring. De toeristen hebben deze situatie zelf in de hand gewerkt…

Meestal is LE1-LE2 meer dan genoeg fooi! Ik denk dat de meeste Egyptenaren maximaal LE0.5-LE1 geven. 1 Euro is iets meer dan LE7!
Ik geef eigenlijk nooit wat aan bedelaars. Overdag zijn ze op die plaats en 's avonds ergens anders. Waarom ze niet gewoon werken? Omdat bedelen op plaatsen waar toeristen komen veel meer oplevert!
Sommige bedelaars zie je elke dag in dezelfde sjofele kleren, ik geloof toch echt niet dat dat bedelen zo weinig oplevert dat ze geen nieuwe kleren kunnen kopen! Die sjofele kleren brengen meer geld op!
Als iemand echt iets voor je doet bv iets wat je ook graag wil of waar je voor gevraagd hebt (zoals bv je koffers dragen) dan kan je die persoon LE5 geven en dat is meer dan genoeg!
Arbeiders die per dag werken (dagloners) verdienen LE50 per dag, maar daarvoor moeten ze ook zwaar werk doen (bv hele dag met cementzakken sjouwen), dat is een behoorlijk salaris als ze elke dag kunnen werken (LE1200 bij 6 dagen werken per week). Het is meer dan een heleboel Egyptenaren verdienen. Een gewoon salaris is iets van LE500 per maand.

Ok bedankt voor de reacties.
Het is niet voor de bedelaars, ik zie daar juist tegenop, al die opdringerige mensen… Maar het is voor op de boot, en de schoonmakers, dan doen ze net wat meer voor je :wink: Das niet alleen in Egypte, das in elk land :wink:

En op straat ben ik niet van plan om iets te geven. Maar geef alleen als mensen iets voor mij hebben gedaan, of anders nuttigs…

En hebben jullie geld in NL gewisseld, of in Egypte uit de muur, want denk dat je daar geen klein geld krijgt…

Ik wissel in een wisselkantoor, maar heb eigenlijk altijd wel wat Egyptisch geld hier. Als ik wat tekort kom voordat ik vertrek, vraag ik het hier aan een Egyptenaar, zodat ik A. Mijn visum kontant kan betalen (EP80) en eventueel wat 1 pond biljetten heb als fooi.

Een wisselkantoor in Cairo, v.a.d.