Wij zijn van plan om in Oktober dit jaar, met de auto, naar Egypte te reizen. Hetzij via Turkije, hetzij via Spanje -Marokko. Zijn er liefhebbers die mee willen? Of óók zo;n idee hebben, of misschien dit al eens gedaan hebben??
Ik sta open voor alle tips, raadgevingen enz.cheer.
groetjes T.
Hallo!!
Wat een leuk idee!!!
Ik ben zelf ook zot van Egypte, ben in maart al geweest en ga eind volgende maand terug. En nog een droomreis van mij is via Andalusië naar Marokko reizen…Dus jullie doen gewoon de perfecte combinatie!! Hoelang gaan jullie?
Groetjes
Het is vrij lastig om per auto van Marokko naar Egypte te gaan - of misschien zelfs onmogelijk. Je moet door landen als Algerije en Libie, en het zal niet makkelijk zijn je auto daar te klaren en het land in te krijgen. Bovendien (als het al kan) zijn daar hoge kosten aan verbonden.
Je kan dus beter via het oosten. Van Nederland naar Bulgarije (via Romenie gaat makkelijker dan via Servie, maar is wel om), en dan via Turkije, Syrie, Jordanie en daar met de boot naar Egypte. Duur, maar te doen. Rijd NIET via Israel, wanneer je in dat land geweest bent kom je op de terugweg Syrie niet meer in. En dan wordt het lastig je auto terug in NL te krijgen
Super idee,
Kan je wat uitgebreider zijn in je beschrijving, misschien heb ik wel interesse.
Hoeveel personen, wie zijn deze personen, wat zijn ongeveer de kosten enz.
Groeten
:kus:. Wouw lieve mensen, alvast bedankt voor jullie reaktie’s. Ik dacht dat ik de énigste “gek” was met zo’n plan,(maar dat ben je natuurlijk nooit).
Het is de bedoeling dat wij (mijn Egyptische man en ik én de hond) half oktober dit jaar willen vertrekken. Denken er ongeveer 1 week over te doen. Terug willen we vliegen. We blijven ongeveer 5/6 weken daar. (als het goed is; is ons huisje dan klaar wat gebouwd word aan de Nijl bij Luxor. Zodoende. (mede reizigers kunnen natuurlijk bij ons te gast zijn).
Kosten-Ik zou het niet weten;ligt ook aan de route die we nemen.Door Israel is zeker geen optie.Een overtocht kan alleen (voor zover ik nu weet) van Jordanie naar Tunis en dan via Lybie naar Egypte.Het is dus een enkele (moeilijke) reis, maar een UITDAGING. Vr.gr.T.
Er is een boot die van Aqaba (Jordanie) naar Taba/Nuweiba (Egypte) gaat. Neemt die geen auto’s mee?
Verder is een planning van een week nogal krap voor dit traject denk ik. Ik ben afgelopen week van Sofia in Bulgarije naar Utrecht getreind (er gingen geen vliegtuigen ;)), en dat was een treinreis van 48 uur. En dan ben je niet eens halverwege!
Nu ben je met de auto vaak iets sneller dan met de trein, maar bij de douane zul je juist extra tijd kwijt zijn. Bovendien wil je wss niet dag en nacht rijden, toch? Maar goed, aangezien je langere tijd in Egype wilt blijven hoef je je daar niet druk om te maken, je hebt voldoende uitloop
Jenny, dank je wel voor je reaktie, wereldreizigster. Ja-ik ben maar een groentje wat dat betreft. Ik ben welliswaar al 33 jaar beroepschauffeur.(jaren met de touringcar naar Spanje/Oostenrijk/Polen-wintersp.) enz. gependeld, nu ov-chauffeur bij Hermes-Eindhvn.maar dat is tóch ff weer wat anders.Mijn komplimenten trouwens voor jou super mooie foto’s/verslagen.Ik zal er achter moeten komen ofdat die ferry naar Egypte auto’s meeneemt,ik ga op zoek. gr.T.
Beste T,
Ik zie helaas nu pas je bericht; wij gaan in september/oktober door noord Afrika rijden met een vrachtwagen/camper; de trip van marokko door algerije en Tunesie is een zeer lastige; wij gaan dan ook van Sicilie naar Tunesie (zeer betaalbare overtocht buiten het seizoen, ook met een vrachtwagen) en rijden dan naar Lybie. In Lybie hebben we een gids gehuurd, waarmee we een lange tocht door het zuiden van Lybie maken, om uiteindelijk in noord Lybie Egypte binnen te rijden. Een fantastische tocht is ons verzekerd, maar met de gids loopt een en ander natuurlijk wel iets in de papieren. wij zijn dan ook op zoek naar liefhebbers met een eigen (4-wiel aangedreven) wagen die dit deel door Noord afrika mee willen reizen; gezelschap, ondersteuning, kostendelen (diesel kost overigens ongeveer 10 cent! per liter). Wij (gezin met3 kinderen) gaan uiteindelijk van Egypte door oost Afrika naar het zuidelijk deel van het continent.
voor nader contact evt [EMAIL=“paulafrika999@gmail.com”]paulafrika999@gmail.com
Hoi T,
wie weet heb je deze info al maar toch…
Via Jordanië is geen enkel probleem Egypte in te gaan. Er is een dagelijkse ferry van Aqabah naar Nuweiba die autos meeneemt. Zoals al eerder hier gesteld is kan je ook vanaf Italië naar Tunesië gaan. Ben vrij zeker dat dit goedkoper is dan via Jordanië, Libië is echt zo slecht niet om doorheen te komen. Veel gehoord over gidsen mee moeten nemen enz, maar geloof niet dat dit helemaal waar is. Ken iemand die het niet hoefde in ieder geval. Vanaf Marokko is (schier)onmogelijk, de grenzen met Algarije daar zijn niet open.
Misschien ten overvloede: Zonder je carnet de passage kom je Egypte niet in. Begin maar vast met sparen