Zelf Egypte rondrijden

Wij gaan in oktober 2 weken naar Egypte. De bedoeling was om in Cairo, waar we landen, een auto huren en die weer bij de terug reis in te leveren. Nu zijn we in vele landen geweest en hebben daar zelf rondgereden. Z.Afrika, Suriname, Thailand enz. Dus we zijn niet bang uitgevallen om in drukte te manoeuvreren. We wilden in Cairo zelf de auto laten staan om vervolgens de stad met andere vervoersmiddelen te mobiliseren.

Nu lees ik in alle verhalen dat je in Egypte bepaalde trajecten in konvooi moet rijden. Als dat zo is dan verdwijnt natuurlijk je vrijheid die je hebt met de auto.

Nu staan we in dubio of we nou een auto huren of niet. Kan iemand ons een realistisch antwoord geven hoe het in Egypte aan toe gaat. Kan je bijv. als we niet de auto huren goed met de trein of iets dergelijks transporteren.?
We willen de volgende steden aandoen: Cairo, Luxor, Hurghada, Aswan en weer retour.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Roy en Jolanda

Ha Roy en Jolanda,
Ben vandaag voor het eerst op dit forum en lees jullie bericht. Ik heb een beetje kennis van Egypte. Ik ga zelfs eind september met een auto vanuit Nederland naar Egypte rijden. Maar ik heb één advies: Ik heb twee jaar geleden hetzelfde gedaan. Op het vliegveld een auto gehuurd en zelf rondgereden. Het is niet aan te raden om in Cairo zelf te rijden. Taxi’s zijn redelijk goedkoop (mits je vooraf afspreekt) en openbaar vervoer is zelfs heel goedkoop. In Cairo is een prachtig ondergrondse Metro welke zeer efficient, schoon en goedkoop is.
Als ik je mag aanraden: Laat je een paar dagen rondrijden in Cairo door een taxi of neem de metro. Ga met de trein (1 dag) naar Luxor. Zoek daar een leuk klein hotelletje (ik heb wel een adres voor je) en daar kan je een trip nemen naar Aswan en daarna (en dat is echt een avontuur hoor) via de Oases met een gids (4weels) weer naar Cairo kunnen. Hurghada is niet echt boeiend hoor (veel zon en erg veel hotels).

Beste Piet,

Je bent de eerste die reageert. Vreemd op zo’n forum dat niemand een antwoord kan geven. Maar bedankt voor je antwoord. We hebben de autohuur geannuleerd. Dat leek ons toch verstandiger gezien de berichten die ik lees. We gaan dus met de metro, taxi en trein ons vervoeren. Misschien nog wel een autohuur om naar Hurghada te rijden. Als dat verstandig en veilig is? Als je een leuk en goed hotelletje weet in Luxor houden wij ons aanbevolen.

Van Aswan naar Cairo rijden is ongeveer 900 km. Heb je een idee wat dat kost om met een gids incl. 4wheel door de woestijn terug naar Cairo te rijden?

Ik ben ook nog op zoek voor een hotel in Cairo. Heb je nog een tip voor een goed en goedkoop hotelletje. Alvast bedankt en veel plezier in Egypte.

Roy en Jolanda

Ha Roy en Jolanda,
Ik denk dat dit forum niet zo aktief is. Heel verstandig dat je de autohuur laat schieten, ze rijden in Cairo echt als gekken. Van Cairo naar Hurghada met de auto? Wel veilig, maar trein is stukken goedkoper. Hotel in Luxor, maar dat is meer een familie-lodge met verschillende kamers (wél veel leuker als een hotel) is op de Westkant van de Nijl en is genaamd Hakim-Lodge. Vraag ernaar, neem een bootje naar de overkant en laat het drukke en héél touristische Luxor achter je. Met een ezeltje naar de Hatsepsoet-tempel is veel leuker als een airocobus. Hassan van Hakim kan ook een Oasetrip voor jullie regelen. (www.elhakim-lodges.com) Ik weet niet precies wat dat kost, maar dan beleef je wel wat hoor. Slapen onder de sterrenhemel in de Sand-dunes en de Witte Woestijn.
Een aardig hotel in Cairo is bijvoorbeeld Europa-Hotel (vlak bij de piramides) of Delta Piramide-Hotel. Ik weet ook nog wel een aardige, wat oudere en betrouwbare, rustig rijdende taxichauffeur als je dat wilt.
Nou, een heel verhaal en doe er je voordeel mee.
Groeten Piet.

Hallo Vrieweer,

Ik zou je absoluut niet aanrader om zelf met de auto te rijden, Cairo is een stad met ongeveer 20.000.000 miljoen inwoners en dus ookzovele auto’s. Het is een drukte van jewelste en over één km kan je gemakkellijk in piekuur 1 à 2 uur overdoen en iedereen rijd als gekken bumper aan bumper je hebt werkelijk 50 paar ogen nodig en dat is nog niet genoeg!
Hetgeen ik je zou aanrader is een taxi chauffeur te zoeken waarmee je een deal sluit en die je de hele reis vergezeld zo heb je ook altijd iemand bij je die de taal spreekt in geval van moeilijkheden.

Indien je toch zelf gaat rijden wens ik je enorm veel succes en een leuke vakantie!

Grtjes

Hallo PietP en Leeuwtje72,

Bedankt voor jullie tips en waarschuwingen. Wij gaan niet zelf rijden in Egypte. Lijkt ons verstandiger. We gaan de trein, taxi en andere hulpmiddelen gebruiken. En PietP, we nemen je tips mee in onze beslissingen. Bedankt.

Roy en Jolanda

Hallo,

Als ervaren Egypte ganger, moet ik dit jullie sterk afraden.
Neem de taxi of de metro, en voor verdere afstanden de trein.
Maar als het zover is, geniet van de trip.

Horemheb

Ha Horemheb,
Dank voor je goede zorgen. Maar intussen ben ik ook een ervaren Egyptenaar en ga over twee weken de trip van mijn leven maken. Met auto (Jeep) via Italie naar Tunis. Vandaar via Libie naar Egypte.
Gr.PietP