Treinen door Egypte

Als ik naar Egypte wil en niet met een georganiseerde reis meega wou ik toch op de een of andere manier zoveel mogelijk van het land te zien krijgen. Een van die mogelijkheden is per trein, nu vroeg ik me af of iemand daar ervaring mee heeft en of het aan of af te raden is.

kan het je aanbevelen.heb het zelf 2x gedaan.van cairo naar aswan,en van cairo naar luxor.
1x met de nachttrein 1x met de dagtrein.duurt alleen erg lang.maar had het niet willen missen.
nefertiti

Hai Neeke en Nefertiti,

Helaas mag je sinds maart 2009 tussen Cairo-Luxor-Aswan (en vice versa) als toerist niet meer met de dagtrein. Heel jammer want het was inderdaad een erg leuke manier om het dagelijkse leven van de Egyptenaren mee te maken, zowel in de trein als buiten de trein.

Je kan nog wel steeds met de nachttrein en dan kun je kiezen uit een 1e of 2e klas stoel of een couchette met een stapelbed (voor 2 personen, maar ook als single te boeken).

Als je hulp nodig hebt bij de aanschaf van treinkaartjes mail me dan even op [EMAIL=ā€œegypt@kingfishertours.comā€]egypt@kingfishertours.com

Groet uit Luxor,
Miriam Kok

www.kingfishertours.com

1 like

hallo dit is hoefyzer hier!We vertrekken op 19 april naar sharm el sheik. We wilden graag naar Cairo en gizeh gaan. Kan dit ook met de trein en hoelang is het met de trein en wat zijn de prijzen ongeveer? Bedankt het hoefyzerke>>>

Voor zover ik pas nog heb gelezen op een site, is er geen treinverbinding naar Sharm el Sheik, dus zou je eerst met de bus naar Luxor ofzo moeten, en vanaf daar met de trein naar Cairo. Of rechtstreeks naar Cairo met de bus, maar ik weet niet of dat ook gewoon mogelijk is. Ik zal nog even zoeken of ik die site kan vinden.

hallo hoefyzer.Ik ben verleden jaar met de nachttrein van luxor naar cairo geweest.Volgens mirjam kok mogen er geen touristen meer met de dagtrein.De nachttrein vindt ik ideaal.Je kan een ligstoel nemen of een couchette.Wij hebben het laatste gedaan.Heerlijk avondeten in je couchette,en ook je ontbijt.de bedden zijn kraakhelder,water en een handdoek.Er is ook een bar.Vanaf luxor was het 10 uur rijden,slapen en dan wakker worden terwijl je bijna in cairo bent.De prijs was voor 2 couchettes 886 pond,enkele reis,wel moet je een paar dagen eerder je tickets bestellen.Als je met 2 personen bent kan je ook 1 couchette nemen,er zit een stapelbed in.Maar mijn vriend snurkt dus ik wou 1 avond rust.Ik ben net terug uit cairo,heb een wolkbreuk meegemaakt,nooit meer in feb.ik hoop dat je hier iets aan hebt,of neem anders contact op met [EMAIL=ā€œEgypt@kingfishertours.com,dieā€]Egypt@kingfishertours.com,die kunnen ook tickets voor je bestellen. Goede reis en doe de groeten aan de pyramides van nefertiti:vak01:

Bedankt nefertiti bedankt voor je reactie wat betreft de treinen in Egypte we zullen dat zeker doen. We zijn in december verleden jaar naar Hurghada geweest dat was ook de moeite! tot de volgende keer , grtjs van het hoefyzerke, nefertiti vind ik een mooie naam :wereld:

Dag neel bedankt voor je reactie wat betreft treinen in Egypte. Als je die site nog eens vind zend je het maar door. Bedankt het hoefyzerke vanuit brugge BelgieĀØ.

er rijden GEEN treinen vanaf Sharm en ook niet vanaf Hurghada. Dus om van Sharm naar Cairo te gaan moet je OF vliegen OF met de bus OF met een taxi.

Wat betreft het vliegen: De reis duurt ongeveer 1 uurtje en het ticket kost rond de €60. Er zijn een 7tal reizen per dag, enkel met Egyptair!>>>

Hoi allemaal!

Ik ga deze zomer een zelfstandige rondreis maken door Egypte (heb er nu al zin in!).
Nu willen wij deze reis graag afsluiten met een paar dagen strand in Hurghada.
Heeft iemand ervaring met het nemen van een bus? Bijvoorbeeld met Superjet of een andere busmaatschappij? Is dat veilig om te doen? En waar kan ik daar meer informatie over vinden naast seat61.com?

Alvast bedankt!!

Groetjes Hilde

Oeps. ik bedoel dan de bus van Luxor naar Hurghada.

Hey,
Ik woon ondertussen in JordaniĆ« en de trip naar Amman heb ik vanuit Cairo gemaakt per bus. Op zich is’t wel veilig… Hangt er vanaf wie je passagiers zijn op de bus, freaks kun je overal tegen komen. Op die van mij zaten voor een groot deel van de reis nog wel enkele toeristen en we zaten allemaal een beetje bij elkaar in de buurt. Ik denk dat 't meest onveilige de Egyptische rij-stijl is :slight_smile:

1 like

Hallo Hilde, wij zijn een paar jaar geleden met de lokale bus van Hurgada naar Luxor gereden. Als je wat mee wil maken moet je dat doen, je zit dan tussen de bevolking zonder erg veel toeristen. Als je geintereseerd bent laat het me weten dan zal ik je uitleggen hoe je dit aan moet pakken om verzekerd te zijn van een plaats, er wordt nl steeds geprobeerd om toeristen in een taxi te krijgen onder het mom van de bus is vol of er mogen geen toeristen op lokale bussen.

Ik heb het ook mogen meemaken we zaten eerste klas keek mijn ogen uit ze kwamen niet door de deur maar via het raam heel apart weet niet of het de normale gang van zaken is om op deze manier van Cairo naar Alexandrie te reizen.
Ben echt wel wat gewend maar ook per trein is er een groot verschil tussen arm en rijk en dat stuitme tegen de borst ben met Egyptenaar getrouwd geweest we hebben drie kinderen zat alleen tussen de rijken hij kwam ook uit een goed nest heel belachelijk maar hij houdt niet van arme mensen en vond dat verschil heel normaal ondanks dat ik zelf ook niet uit een arm gezin kom armoede ken ik helemaal niet maar in Egypte is het verschil bar en boos ik vind het vreselijk dat enorme verschil tussen arm en rijk. kan me er erg over opwinden.
Ook zijn er op lagere afstanden regelmatig brandjes in de trein want op langere trajecten gaan ze gewoon effe koken met alle gevaren vandien bv met ondeugdelijke gasflessen etc etc

Ik denk dat je de sociale klasse moet vergelijken met de zg. Tokkies hier in Nederland. Zwaar asociaal, onopgeleid, onopgevoed, ongemanierd, onbeschaafd, en vaak min of meer crimineel: het oplichten en misleiden van uitkeringsinstanties, belastingen en verzekeringen, maar soms ook betrokken bij diefstallen, mishandelingen, ga maar door.
Er bestaat een universeel type mens dat allemaal onder de noemer ā€˜arm’ geschaard kan worden, en wat dan synoniem is voor wat wij een Tokkie zouden noemen, maar er zitten meer Tokkies in de laagste inkomens dan in de midden en hogere inkomens…

Sorry, maar ik geloof dat jullie discussie weinig meer te maken heeft met mijn vraag!

Hoi Hanske!

Bedankt voor je bericht. Zou je me inderdaad wat meer kunnen vertellen over het veroveren van een plekje in deze bus? Moet je dan reserveren of kun je gewoon in de bus stappen?
En weet jij dan misschien ook wat de meest veilige en goedkope manier is om tussen Aswan en KOm Ombo-Edfu en Esna te reizen? De trein zou ideaal zijn, maar dat zou niet mogelijk zijn voor toeristen? Weet jij daar meer van?
Of is een taxi een betere manier om te reizen?

Alvast ontzettend bedankt!

Hilde