Eind juni ga ik 4 weken in mn uppie naar India. Er zijn (nu, moet nog verder inlezen ;-)) in ieder geval enkele dingen die ik héél graag zou willen zien/ doen, maar, hoe combineer ik ze het beste?
–> Ik start en eindig in Delhi
Agra
Varanashi
Een mooi natuurpark (tijgers/olifanten)
Leh, in Ladakh (via Manali of Dharamsala?)
Eén of meerdere steden in Rajasthan (welke?)
I know, Varanashi gaat best uit de richting… maar is het combineerbaar? In Leh zelf zou ik graag ca 4 dagen hebben om rustig aan kloosters te kunnen bekijken en indien mogelijk een paardrijtochtje te maken.
Wat me ge-wel-dig lijkt is de reis naar Leh toe met trein gevolgd door bus af te leggen en dan terug te vliegen op Delhi. De reis zelf lijkt me namelijk onwijs mooi, over die hoge passen (en ik kan alvast aan de hoogte wennen) Maar, hoe kan ik dan het beste reizen en hoelang moet ik hiervoor uittrekken?
Dan nog een vraag; hoe moeilijk/ makkelijk is het om in je uppie in India ‘de weg’ te vinden (naar het treinstation, naar een hostel, een busticket bemachtigen, dat soort dingen?)
Hoi!
Ik heb een beetje dezelfde vraag, ik ga vanaf ongeveer 10 juni 5 weken alleen reizen in India. Ik ga denk ik van Delhi naar Agra, naar Jaipur, en dan via Pushkar naar Udaipur…verder weet ik het nog niet, maar wil graag ook nog naar een mooi park en naar Varanasi!
Ben benieuwd hoe het is in mijn eentje! Misschien kunnen we nog wel ergens samen naar toe reizen.
Groetjes Anne-Marie
De volgende dingen zijn gemakkelijk combineerbaar:
Agra
Varanashi
Een mooi natuurpark (tijgers/olifanten)
Eén of meerdere steden in Rajasthan (welke?)
Aangezien je 4 weken hebt kan je anderhalve week Rajasthan doen en combineer dit dan meteen met Ranthambore. Als je geluk hebt zie je dan meteen een tijger. Olifanten zal je in Jaipur genoeg zien, alhoewel het hier wel niet om wilde olifanten gaat. Ik zelf heb bijvoorbeeld Jaipur-Rhantambore-Jaipur-Bikaner-Pushkar-Jaipur in 5 dagen gedaan en dat was meer dan genoeg. De meesten zullen zeggen dat het niet genoeg tijd is, maar als je veel wilt zien is dit zeker haalbaar en misschien kan je een paar extra dagen spenderen hier.
Vanuit Jaipur kan je dan naar Agra en van daaruit kan je in bijvoorbeeld een week naar Varanasi rijden via Khajuraho en Chittrakoot. Ik heb dezelfde route afgelegd in een 9 dagen tijd en had op het einde nog 4 dagen in Varanasi over.
Van daaruit zou je dan terug naar Delhi kunnen reizen met de trein en je reis naar Leh aanvatten. Je hebt absoluut gelijk als je zegt dat je de reis over de weg wilt maken. Met de auto doe je dit best in 3 dagen via Manali en Shimla bijvoorbeeld. De landschappen onderweg zijn echt adembenemend. 4-5 dagen in Leh is perfect en als je dan nog tijd hebt kan je misschien nog verder rijden naar Srinagar. Je kan daar op een houseboat verblijven en van daaruit terug naar Delhi vliegen. Zelfs de vlucht is meer dan de moeite omdat je over het himalayagebergte vliegt. Zorg dus zeker voor een zitje naast het raam.
Dit is mijn idee in het heeeeel kort. Als je nog specifieke vragen hebt, mail je me maar. En misschien nog 1 tip, alhoewel ook weer wel een eindje vanuit Delhi, maar Amritser met de Golden Temple is echt ongelofelijk indrukwekkend! En van daaruit kan je verder rijden naar Shimla en misschien zo je reis naar Leh beginnen.
Ik ga mezelf geen ervaringsdeskundige noemen, maar ik ben vorig jaar zelf 4 weken in India geweest.
Varanasi vond ik zeker de moeite. Het is er iets rustiger dan in de drukke steden en je kan er op de ganges varen en ceremonies volgen.
Rajastanis ook zeker een bezoekje waard. Je kan er leuke kamelentochten maken en er hangt weer een hele andere sfeer dan bijvoorbeeld in Mumbai.
Als je beperkt bent tot 4 weken, hou er goed rekening mee dat je niet te veel wil zien omdat de afstanden ginder erg groot zijn. Wij hadden ons hier in echt mispakt met als gevolg dat het niet echt een ontspannende reis was.
Idd lang leve Lonely Planet!! Boek wel je treintickets goed op voorhand, want anders heb je gegarandeerd geen plaats.
Hadden jullie je tickets dan al in Nederland geboekt, of toen jullie al in India waren via het Internet?
Ik ga 3 weken, en dan twee weken met een vriendin en een week alleen. Ik vlieg heen samen, en dan gaat ze in de 2e week naar huis.
En is het dan mogelijk om 1.5 week Rajasthan te doen, dan vanuit Jaipur naar Agra… = 2 wk? Dan terug naar delhi om vriendin op het vliegtuig te zetten, en dan met de trein naar Leh? Is dat ook te doen met het openbaar vervoer (trein?) Maar daar zou ik dan nog maar één week voor hebben (naja 8 dagen) (ga 14 okt en 5 nov terug naar huis) is dat dan genoeg? Of is dat te kort?
Lastig als je maar 3 weken hebt zeg! Zoveel moois te zien!
Ik ben ook vooral heen benieuwd naar de treintickets; hoe lang van te voren (en waar) heb je die gereserveerd/ gekocht en hoe werkt dat dan? Aan de ene kant vervelend om mezelf vast te leggen, maar een paar belangrijke ritten vastleggen is wel een goed idee, zeker als het anders gewoon vol is.
Ook nog een vraag, ik wil met een rugzak gaan (niet te grote backpack) maar ik lees steeds in de boekjes dat je die niet altijd in een bagagedepot kunt achterlaten (dat ze rugzakken weigeren). Hoe zit dit?? Heb ook weinig zin om dat ding continu mee te slepen.
Misschien dat er trouwens al wat mensen kunnen reageren op de route die ik nu zo’n beetje in mijn hoofd heb (voor 4 weken bedoeld dus). Tussendoor zou ik graag ook nog wat landelijke plaatsjes meepakken om te relaxen en omdat ik van het platteland houd.
Kan er nog wat bij, moet er wat af, kan er iets beter, tips?
AnneLC, ben jij nog ergens ‘in de buurt van mijn route’ tijdens jouw reis?
New Delhi (aankomst 26 juni)
Jaipur
Varanashi
Agra
Jim Corbet N.P/ Chidderwala/ Dehadrun
Chandigargh
Dharamsala
Manali
Leh (terugvliegen op 22 juli)
New Delhi (vlucht NL 24 juli)
Ik zal ff kort vermelden waar wij overal geweest zijn. Misschien helpt dit jullie bij het plannen van je reis.
Mumbai
Udaipur (Rajasthan)
BIkaner (Rajasthan)
Jaipur (Rajasthan)
Agra
Varanasi
Calcutta
Bangalore (zuid India)
Cochin (zuid India)
Allepey ( Zuid India)
Mumbai
Ik wil er wel graag bij zeggen dat we onszelf overschat hebben en de reis onderschat. We wilden gewoon te veel zien in 1 maand tijd. De afstanden tussen de verschillende plaatsen in India zijn echt immens ver, waardoor je soms een ganse dag en nacht in een bus of trein zit. Na 1 week waren we doodop, want in een bus of trein is het niet echt comfortabel.
Als je je beperkt tot plaatsen in noord India denk ik dat 4 weken goed haalbaar is.
Wij hebben onze treintickets geboekt in Bikaner of Jaipur (weet ik niet meer). Jammer genoeg konden we niet meer reizen zoals we zelf wilden omdat heel veel plaatsen al bezet waren. Soms moesten we ook genoegen nemen met 3de klasse. Vooral in de weekends gaan heel veel Indiers op familie bezoek etc… en nemen ze ook de trein. Je kan je terinkaartjes ginder bij een lokaal reisbureautje regelen en je krijgt dan een elektronisch ticket. Ga eerst wel bij een paar bureautjes langs want soms vragen ze ergens anders veel minder geld voor hetzelfde.
Ivm backpack: wij hadden een gewone backpack bij en dit ging prima. Het is niet altijd handig om dat ding in de kleine taxis of tuk tuk’s te krijgen, maar Indiers zijn heel inventief. Met depots heb ik geen ervaring. Wij lieten onze backpack meestal achter bij de hostel waar we sliepen.
Indiers willen je ook altijd heel graag helpen hoor… let wel op, ze verwachten hiervoor ook altijd een vergoeding.
Wat wij soms deden om een namiddagje te ontspannen was gaan zwemmen bij een een heel chique hotel. Om er te slapen kost veel te veel geld, maar voor een 200 rupees mag je wel gebruik maken van hun zwembad. Dit paste niet echt in onze alternatieve reis, maar was wel ideaal om een dagje te ontsnappen aan de drukte en te relaxen.
Hoi!
@ Elise: Ik ga bijna dezelfde route als jij doen (dat is in ieder geval wel mijn plan) maar ik ben al 11 juni in delhi, dus ik loop steeds voor op je denk ik! Maar misschien als mijn plannen iets meer vorm hebben gekregen, kan het best zijn dat we ergens tegelijk zijn.
Ik ben wel heel benieuwd naar de warmte, het is op dit moment 45 graden in delhi…misschien wordt het wel direct de bergen in
Ik snapte eerst helemaal niks van het reserveren van treintickets, maar na wat hulp gevraagd te hebben gaat het nu wel lukken geloof ik!
Op http://www.irctc.co.in/ kun je reserveren. als je je registreert kun je gelijk zoeken op stations en krijg je alle mogelijkheden. Ik moet alleen even achterhalen of dat alleen met creditcard kan, want die heb ik niet…
Op deze site http://www.indianrail.gov.in/ kun je een spoorwegkaart vinden en ook alle stations en vertrektijden enzo.
Ik vond zelf deze site wel grappig, http://www.seat61.com/India.htm#routes, gemaakt door mensen die overal op de wereld in de trein hebben gezeten en uitleggen hoe alles werkt.
Ik ga eind juni met mijn gezin ook naar Indie. Wij gaan in Mumbai landen, daarna rondreizen per trein. Ik ga treinpas voor drie weken bestellen voor ons allemaal. Ondanks wij een treinpassen, moeten wij dus ook vooraf reserveren voor zitplaatsen in treinen ?
Ja je kunt het beste altijd reserveren volgens mij. Het kan ook op de stations, maar via internet is wel handig, omdat je dan niet in de rij hoeft te staan.
Ik vertrek 8 juni voor 4 weken naar Noord-India. Voor mij is het de eerste keer India en de eerste keer alleen reizen. Leuk om te lezen dat andere vrouwen een zelfde reis gaan maken!
Ik heb al veel gehad aan wat jullie tot nu toe hebben besproken.
@ Anne-Marie: jij bent er 2 dagen eerder dan ik, maar misschien komen we elkaar nog ergens tegen?
Ook ik zit te puzzelen op mijn route.
Heb nu het volgende plan, een soort achtje met een zuidelijke en een noordelijke lus:
Delhi
Varanasi
Khajuraho
Jaipur
Agra
Delhi
(Rishikesh, Haridwar)
Amritsar
Dharamsala of Shimla
Manali
Leh
terugvlucht naar Delhi 3 juli
vlucht naar Nederland 5 juli
Weet niet of het haalbaar is?
Ook vanwege warmte en aankomende moesson.
Zal ook daar moeten blijken denk ik.
Leek me goed om eerst het zuidelijke stuk te doen voordat moesson losbarst. Of is het met moesson juist beter te doen vanwege verkoeling?
En over wat mee te nemen.
Nemen jullie een klamboe en first aid kit incl steriele naaldenset mee?
Heb gister nog het reisadvies van buitenlandse zaken gelezen. Daar noemen ze Amritsar als uitzondering. “Alle reizen in Noord en West India binnen een afstand van tien kilometer van de Pakistaanse grens worden ontraden. Uitzonderingen hierop vormen de officiële internationale grensovergang Wagah Border (nabij Amritsar) en reizen naar voor toeristen interessante steden in de buurt van de grens (zoals Amritsar, Bikaner en Jaisalmer).”
Tja, misschien toch beter om uit de buurt te blijven?
Maak je geen zorgen om Amritser. Toen ik er in Januari naartoe ben gegaan was hetzelfde advies van kracht, maar er was helemaal niets van te merken. Het advies is enkel nog een gevolg van de aanslagen eind vorig jaar. Als ik eerlijk moet zijn voel ik mij na de aanslagen veel veiliger dan voorheen, gewoon door het feit dat het veiligheidsniveau enorm is opgedreven.
Amritser is echt een must en mag je ZEKER niet overslaan. De gouden tempel heeft zelfs meer indruk op me gemaakt dan de Taj Mahal! Bovendien is het ook eens leuk om niet constant lastig gevallen te worden door bedelaars en andere mensen die met je op de foto willen. Sikh’s zijn echt ongelofelijk vriendelijke mensen en de gouden tempel is 1 van de mooiste monumenten die ik al ooit gezien heb. Alhoewel het vooral de gezangen zijn die de sfeer zo speciaal maken.