Hoi,
ik ga deze zomer vier weken door India en Nepal reizen en ik heb min of meer een route uitgekozen om te volgen. Nu vroeg ik mij af of het haalbaar is in vier weken aangezien ik niet goed kan inschatten hoe lang alles duurt.
Ik land in Delhi en zou van daaruit richting Varanasi reizen. Daarna omhoog naar Nepal (Kathmandu en nog wat andere plaatsen) en daarna zou ik graag richting Leh reizen. Er is een weg die lang westen van Nepal gaat en dan nog een beetje omhoog en je bereikt de buurt van Leh. Daarna zou ik terugkeren naar Delhi (misschien met een vliegtuig als er niet voldoende tijd meer is?)
Heeft er iemand een idee of dit zou lukken?
Alvast bedankt!
Nathalie
ps als ik met een vliegtuig van Leh naar Delhi zou terugkeren, moet dit op voorhand geboekt worden? Of kun je dit ook nog ter plaatse?
Mercie!
Om je een idee te geven; de snelste trein van Varanasi naar Delhi was vol. De op een na snelste had een paar uur vertraging, en deed er 20 uur over.
Als je niet hoeft over te stappen dan gaat het meestal wel. Maar er rijden meestal maar een paar treinen per dag, afhankelijk van waar je naartoe gaat uiteraard. Meestal kon ik maar uit twee kiezen. Als er maar zo weinig rijden duren overstappen relatief lang. Het kwam met een zekere regelmaat voor dat treinen vol waren (in december).
Als ik het zo ruw opmeet ga je voor zo’n 3000km. Noordelijker dan Chandigarh ben ik niet geweest, kan niet vertellen hoe het in Nepal is, maar over het algemeen gaan treinen / bussen niet harder dan gemiddeld 50km/uur.
Zelf heb ik in een maand tijd ca. 3000km afgelegd. Van Mumbai via vele omwegen naar Delhi, en kan je vertellen dat ik vrij moe was op het einde. Maar misschien dat jij beter tegen veel reizen kan dan ik. Ik slaap altijd slecht in de trein / bus…
Dat stuk naar Leh klinkt twijfelachtig. Zeker zoals jij het beschrijft. “Een weg langs west Nepal en dan een stukje omhoog” Ik denk dat je het onderschat.
Ik heb het stuk van Delhi naar Ladakh (Leh) over de weg afgelegd. Dit is een zware route. Je rijdt immers OVER de Himalaya heen. Voor het traject van de zuidkant van de Himalaya naar Leh heb je 2 volle dagen rijden nodig. Plak daar nog een aantal dagen aan voor het stuk dat jij vanuit Nepal doet. Vanuit Nepal kun je ook niet de “kortste” weg richting Ladakh nemen, dat is immers alleen maar bergen. Je zult een stuk over de Indiase vlakte moeten reizen om vervolgens richting het noorden te gaan. Ladakh lijkt misschien niet ver verwijderd van Nepal op de kaart, maar je moet rekening houden met de wegen en het berglandschap. Vliegen is een betere optie. Je moet echter ver vooruit de vlucht van/naar Leh boeken, want die vluchten zitten snel en lang vantevoren al vol.
Deel 1 en 2 van je route zijn haalbaar, al moet je er serieus rekening mee houden dat in de zomer, tijdens en na de moesson, stukken weg in nepal verdwenen zijn. Zeker de route tussen Mugling en Kathmandu kan problemen geven. Je komt uiteindelijk wel in Kathmandu tercht, maar het kan erg lang duren. Ook met een prima weg duurt het trouwens lang. Vanaf de grens naar Kathmandu is normaal al een uurtje of 10-11.
Een vlucht Varanasi - Kathmandu is, als je het kunt betalen, zeker het overwegen waard. Het is maar een sprongetje van een klein uur, met hele mooie landing, en bespaart je allemachtig veel tijd en gedoe!
De westelijke route die jij terug wilt nemen is niet geheel ongevaarlijk. Je wilt dan dwars door maoistengebied. Maoisten die momenteel vrij rustig zijn maar wat er in de buitengebieden gebeurt is niet altijd duidelijk. Niet iedere weg eindigt trouwens bij een grenspost die open is voor toeristen, er zijn er meen ik maar vier geopend.
Over Leh kan ik je niets vertellen, daar ben ik nooit geweest.
over stuk door maoisten gebied, vaak kunnen ze je in kathmandu wel adviseren of het veilig is of niet, wat reisgenootjes van mij moesten vorig zomer vliegen naar een ander gebied in Nepal omdat het maoisten gebied absoluut niet veilig was op dat moment…
HOi,
bedankt voor jullie info. Toch zou ik graag deze gebieden zien, maar ik moet nog wat puzzelen om een route te vinden. Ik heb gezocht naar een vlucht van Kathmandu-Leh, maar tot nu toe met weinig succes. Zouden er maatschappijen zijn die dit doen?
Ik vroeg me ook af of er mensen zijn die ervaringen willen delen ivm malariapillen? Ik wil niet helemaal suf zijn als ik door india en nepal trek…
Mercie!
Nathalie
Ik weet niet of je van Kathmandu naar Leh kan vliegen. Ik zou me niet verbazen als je alleen vanuit India naar Leh kan vliegen.
Ik heb weleens malaria pillen geslikt. Suf? Kun je daar suf van worden? Ik heb nergens last van gehad. Ik dacht dat sommige mensen er gordelroos van konden krijgen.
mij werd paludrine aangeraden, maar die lagen (bij een vorige reis) bijzonder slecht op mijn maag. Ik geloof dat ze normaal niet zoveel bijwerkingen hebben.
De laatste keer had ik Malarone, niets van gemerkt. Wel een tikkie duur.
Andere optie was lariam. Maar een collega heeft destijds weken over roze konijntjes gedroomd toen hij dat slikte…
Allemaal geen probleem.
In Delhi ga gelijk naar het treinstation om een kaartje Varanasi (nachttrein te boeken). Dit duurt gemiddeld een halve dag (het boeken dan). De treinrit zelf duurt 18 uur en je komt 's ochtends rond 5 uur in Varanasi aan. Trouwens, ik zou wel een tussenstop maken in Agra voor de Taj Mahal. Vandaaruit gaat er ook een trein naar Varanasi. (Taj Express.)
In Nepal, reis rustig rond wat makkelijk te doen is, mits er geen stakingen zijn, politieke onrusten of andere problemen. Houd er altijd rekening mee dat in Nepal een geplande reisdag moet worden uitgesteld.
Je begint en eindigt je Nepal trip in Kathmandu en dan hupla, op naar Leh. Je kan goedkoop, met de bus, of duurder (vliegen). Geen vuiltje aan de lucht.
En heb je weinig geld. Ga dan in Delhi naar Paharganj en koop daar 2e hands een Lonely Planet van Nepal en India. Makkelijk en accurate info…
Succens en gewoon gaan.
“Je begint en eindigt je Nepal trip in Kathmandu en dan hupla, op naar Leh. Je kan goedkoop, met de bus, of duurder (vliegen). Geen vuiltje aan de lucht.”
Zo klinkt het erg makkelijk. Vliegen kan niet, tenzij je kathmandu-Delhi-Leh tickets hebt gekocht. Andere vluchten zijn er gewoon niet.
Met de bus is ook niet zomaar te doen. Niet iedere weg heeft een busroute en als die er is ben je nog niet zo maar weg. Kon wel eens langer en lastiger worden dan je bij het bekijken van de kaart denkt.
Ik heb even in het forum van Lonely Planet gezocht. Er is bijvoorbeeld geen busverbinding tussen Dehradun en de grens, wat in jouw geval een logische route zou zijn.
Tuurlijk kan het, als je tijd genoeg hebt, maar in 4 weken samen met de rest van je programma is het krap.
Met de bus van Kathmandu naar Leh? Ik schat dat dat een week rijden is, minimaal.
Bij sommige adviezen kan ik het niet helpen om me af te vragen of diegene echt ervaring er mee heeft of weet waar hij over praat, of gewoon maar wat roept omdat het “wel zal kunnen”
De busroute Kathmandu - Leh liet me maar niet los, daarom heb ik even in de Lonely Planets zitten puzzelen voor een reisschema. Lees en huiver
Kathmandu - Bharaiwa (grens) 10 uur
Bharaiwa - Gorakhpur 3 uur
Gorakhpur - Lucknow 7,5 uur
Lucknow - Delhi 12 uur
Delhi - Manali 16 uur
Manali - Leh 2 dagen
Met de bus Kathmandu-Leh is inderdaad wel een heel eind… Hoewel ik wel vind dat onderweg zijn even leuk is als iets ‘bezoeken’. Mja ik weet het niet zo goed. Misschien met de trein bus tot in Kathmandu en omstreken. Daarna met het vliegtuig naar Delhi en dan van daaruit naar Leh?
Van die malaria pillen, als het niet nooodzakelijk moet, dan neem ik liever geen. Dus daar ga ik me nog over informeren.
Het is net of ik enorm veel moet voorbereiden, maar uiteindelijk zie je wel hoe het loopt als je er bent?
Mercie!
Nathalie
Zoals ik al zei, de vlucht van/naar Leh moet je ruim vantevoren boeken, want die vluchten zitten snel vol. Het zijn maar kleine vliegtuigjes.
FYI, in Nepal zijn geen treinen, maar dat wist je misschien al.
Of je veel vantevoren wil regelen of wel ziet hoe het ter plekke uitpakt, is een keuze die je maakt. Als je het niet erg vindt om soms ergens langer te blijven dan je eigenlijk zou willen omdat je moet wachten op een aansluitende bus/trein/vliegtuig of een plek in de bus/trein/vliegtuig, en als je niet erg vindt om je plannen te moeten omgooien omdat ter plekke blijkt dat iets niet kan of niet haalbaar is, dan kun je de boel de boel laten en niks vantevoren uitzoeken of regelen
Wat betreft malariapillen, als ik zo hoor welke regio je wil bezoeken (laag gelegen delen in Nepal en India), lijkt het me een uitgemaakte zaak dat je rekening moet houden met malaria.
Hoi,
ik heb ondertussen al wat opgezocht en ik denk dat ik het zo zou halen:
Na een korte stop in Agra reis ik naar Kathmandu. Daar doe ik een trek en neem dan een binnenlandse vlucht naar Nepalgunj of Dhangadhi. Van daaruit nog een korte busrit naar Mahendranagar, de grens met India. Van daaruit kan ik dan naar Leh reizen over land. En terugkeren met een vliegtuig naar Delhi.
Lijkt jullie dit haalbaar in een maand? Voor de binnenlandse vlucht in Nepal vind ik wel data en tijdstippen, maar er staat nergens een prijs bij. Is dit normaal of kijk ik er over?
Bedankt!!!
Nathalie
Hoe wil je via Mahendranagar naar Leh reizen? Ik heb dat 5 jaar geleden ook geprobeerd maar ben toen gestrand net over de grens en weer terug gegaan naar Nepal na een paar dagen. Wij hadden destijds het plan om eerst per trein naar de dichtstbijzijnde stad met een vliegveld te gaan en van daaruit naar Leh te vliegen, naief als we waren voor het eerst in Nepal en India. We wisten toen nog niet dat je in India maanden van te voren de trein moet reserveren, als je tenminste in een beetje behoorlijke klasse wil reizen. Per bus lukt het waarschijnlijk wel, maar het kan goed zijn dat je eerst per bus naar Delhi moet en van daaruit richting Manali en Leh.
Overigens als je met de bus naar Mahendranagar gaat, moet je lopend of per riksha de grens over naar het Indiase grensdorp. Daar kun je een taxi nemen naar de dichtsbijzijnde stad om daar weer een bus te nemen. Zover was ik dus gekomen.
We zouden van Mahendranagar naar Haridwar gaan. Van daaruit naar Chandigarh. Dan zit je op de route Delhi-Leh denk ik. Er is altijd wel een mogelijkheid om verder te reizen toch? Met bussen of misschien in uiterste nood een taxi? Ik reken op vier dagen reizen van Mahendranagar tot Leh. In het totaal hebben we 10 dagen om er te geraken. Hopelijk voldoende!
Groeten,
Nathalie
Ik ben zojuist terug uit Ladakh / Zanskar (vandaag terug in Nederland). We zijn van Manali naar Chandigarh gereden met een taxi. Dat was 8 uur rijden. Er gaan waarschijnlijk ook bussen, maar die zullen er langer over doen. 4 dagen voor Mahendranagar - Leh is wellicht te doen als je steeds een aansluitende bus kunt nemen. Chandigarh - Leh is 3 dagen in ieder geval.
Amai, juist terug. Hoe was het?
Dat valt goed mee, 8u rijden. Zou ik misschien mogen vragen hoe veel je betaalt hebt voor een taxi om dat traject af te leggen?
Het is moeilijk om te kiezen… we willen ook een trek doen in Nepal, we twijfelen tussen 8 of 10 dagen omdat we ook nog tijd willen overhouden voor de omgeving Manali-Leh. Maar dan is er ook nog een natuurpark niet ver van Mahendranagar… Alhoewel het maar twee dagen verschil is, denk ik dat dat wel iets uitmaakt bij het reizen.
bedankt voor de tips!
Nathalie
de taxi rit was inclusief de trekking die ik gedaan heb in Zanskar, dus ik weet niet wat je voor zo’n rit betaalt.