Hoi,
ik zou deze zomer graag gaan rondtrekken in Nepal. Maar aangezien de tickets naar Delhi veel goedkoper en nog vrij zijn, zou ik vliegen tot in Delhi en dan naar Kathmandu reizen. Nu was mijn vraag of iemand ervaring heeft of weet of je dit gemakkelijk kan? VIa bus of trein of misschien liften?
Alvast bedankt!!
Nathalie
Dat is in de zomer een hele lange onderneming. Als de moesson hevig is kunnen delen van de weg in Nepal wegspoelen, om maar eens wat te noemen.
Het kan met de bus, of een stuk met de trein en dan met de bus.
Eve iets kopieren van Seat 61, dat gaat sneller.
Deze route heb ik een keer gedaan, je bent wel gaar als je in kathmandu bent, maar het is natuurlijk een aardig avontuur. Maar in de winter beter te doen dan in de zomer.
Liften in india is geen optie.
** Delhi to Kathmandu by train + bus…**
It's quite easy, cheap, and an adventure to do this journey overland.
[ul]
[li] Day 1: Take a train from Delhi to Gorakhpur. The Vaishali Express leaves Delhi at around 19:45 and arrives at Gorakhpur Junction at 09:10 next morning, or there’s another train from New Delhi at 17:20 arriving Gorakhpur at 06:35 next morning. The fare is around Rs 2440 ($55) in AC1, RS 1240 ($28) in AC2, Rs 785 ($18) in AC3 or Rs 315 in Sleeper Class - see www.indianrail.gov.in for times and fares. [/li][li] Day 2: Take a bus or jeep from Gorakhpur to the Nepalese frontier at (Indian side) Sunauli/Bhairawa (Nepalese side, but also often called Sunauli). Journey time about 3 hours, Rs 55 ($1).[/li][li] Walk across the frontier, it’s then a few minutes walk to the Bhairawa bus station. Take a bus or jeep on to Kathmandu. Buses take 9 to 12 hours, cost about 120 Nepalese Rupees or 230 Indian Rupees ($2). There are many buses daily, either daytime buses leaving regularly until about 11:00 or overnight buses leaving regularly from about 16:00 until 19:00. Indian rupees may be accepted here in Bhairawa, but not further into Nepal.[/li][li] It’s also possible to travel via Varanasi. An overnight train links Delhi & Kathmandu. Buses link Varanasi with the Nepalese border - see the next section.[/li][/ul] ** Traveller’s report:**
Traveller Robert Marten reports (February 2007): "We travelled AC2 overnight to Gorakhpur booked in London through S.D.Enterprises ([www.indiarail.co.uk](http://www.indiarail.co.uk/)). The train was 3 hours late due to fog(!?), arriving after midday. Then we took a very crowded ordinary bus from Gorakhpur to the Indian border town, Sunauli. We paid Indian Rp.55 each though I was told by another local that the normal fare was Rp. 45. We were also nearly taken in by what we decided was a scam - two different people offered us "tickets" from Gorakphur to Kathmandu for Rp.450 - saying that we could pay Rp.225 in Gorakhpur and then another Rp.225 once we crossed the border - we concluded that in effect all they were doing was charging us Rp.225 for the bus from Gorakhpur to the border. Our bus to the border took about 3 hours. Then we easily negotiated the Indian & Nepalese Immigration. So we found ourselves in Nepal at about 4pm. After a bit of shopping around we booked tickets on the 5pm overnight bus to Kathmandu for Indian Rp.230 per person and arrived in cold Kathmandu shortly after 5am."
** Varanasi to Kathmandu by bus...**
[ul]
[li] Day 1: Direct buses run from Varanasi to the Nepalese border at Bhairawi (Indian side)/Sunauli (Nepalese side), running several times daily (exact times not known). They take 9 hours and cost about Rs 100 ($2). Walk across the frontier, and spend the night in a hotel in Sunauli. [/li][li] Day 2: The Sunauli bus station is a few minutes walk from the frontier. Buses to Kathmandu take 9 to 12 hours, cost about 120 Nepalese Rupees ($2). There are many buses daily, either daytime buses leaving regularly until about 11:00 or overnight buses leaving regularly from about 16:00 until 19:00. [/li][/ul]
Bedankt voor je informatie.
Ik vroeg me af hoe het daar dan is in India en Nepal in het regenseizoen? Regent het dan elke dag? Word je er veel door gehinderd?
Sorry voor de misschien wat vage vragen, maar ik weet niet echt wat me te wachten staat, en dat is nu wel het spannende eraan, maar ik wil ook niet dat dit avontuur letterlijk in het water valt!
Mercie!
Nathalie
Ja het regent elke dag, maar niet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. In Nepal regent het 's nachts bijna altijd, waarom weet ik eigenlijk ook niet.
Of je er last van gaat hebben verschilt van jaar tot jaar.
Als het water in de steden zo staat, dan heb je een probleem…
http://www.bloomberg.com/apps/data?pid=avimage&iid=i2QUiTz9bhps
Mocht je in Nepal willen wandelen, bereid je dan maar voor op een heleboel bloedzuigers. Ik heb verhalen gelezen over tientallen tegelijk die in je broek klimmen…
Maar ja, het blijft het weer en nemand kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Er gaan genoeg mensen in de zomer en ze komen ook allemaal weer terug. Wees extra voorzichtig met eten en driken, Door de grote watermassa houden de zuiveringsinstallaties het soms niet bij, samen met de hotte een nog grotere kans op ziek worden.
Een collega reisleider zat in India met een groep in juli en iedere dag was meer dan de helft ziek…
Maar laat je niet afschrikken, gewoon gaan!
Gewoon gaan, elk seizoen is mooi en brengt nieuwe dingen.
In het regenseizoen is iedereen blij in India. Nepal is moeilijker reizen en helemaal moeilijk als je een trekking wilt doen, maar onbeschrijflijk mooi met het woeste water overal.
De zomerperiode is lekker rustig en iedereen heeft tijd voor je. Nauwelijks touristen en India of nepal zijn van “jou”.
Het hoogseizoen is fantastisch aangezien het heerlijk weer si, lekker druk en gezellig…
De boekjes kan je niet echt meer vertrouwen wat en hoeveel en wanneer het regent.
Een vliegticket van Delhi naar Kathmandu is goedkoper en inderdaad veel makkelijker om te regelen, dan hier vanuit Nederland.
Reken op ongeveer 100 tot 150 USD afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt. De vlucht duurt ca. 1.75 minuten.
Veel makkelijker dan bv met de bus of met de trein. Met de trein vanuit India kan je tot Ghorakpur. dan de bus naar de grens, bus wisselen en naar Kathmandu…Lang, vermoeiend aen goedkoop…
Hallo!
Ik ben van plan om begin mei dezelfde toch te gaan ondernemen. Het vliegticket kost zo’n 122 euro maar natuurlijk vind ik het veel leuker om deze toch zelf te doen en echt wat van het land te zien. Daarom ben ik blij met de informatie die Kingfishererik heeft geplaatst. Nu heb ik nog een vraagje. Ik ben een meisje van 18, met blond haar en blauwe ogen… Denken jullie dat ik deze toch gerust in mijn eentje kan doen of raden jullie mij dan het vliegtuig aan?
Of is er misschien iemand die op dat moment dan ook hier is en dezelfde toch met mij wil doen?
Groetjes Lindie