2 Oktober ga ik samen met een vriend van mij 5 maanden backpacken in Azie. Ons eerste land is India waar we in de nacht van 2 op 3 oktober aankomen. We willen graag de volgende plekken bezoeken:
Agra, Mumbai, Goa, Vernassi, Kathmandu.
Rond de 15e van november vliegen we vanuit Kolkatha (voor 60 euro) naar bangkok.
We weten alleen niet wat we gezien de tijd en het budget het beste kunnen doen met de richting van de route.
We willen in India en Nepal zoveel mogelijk gebruik maken van het treinverkeer en eventueel nacht/slaaptreinen nemen.
Ik heb gelezen dat je de tickets van deze treinen niet meer vooraf kan boeken… heeft iemand toch opties?
Welke van de onderstaande (groene/rode) route lijkt jullie het beste en slimste om te doen? Hebben jullie misschien nog andere tips? Altijd welkom!
Het visum kan problemen opleveren omdat je normaal gesproken een single entry krijgt en je gaat van India naar Nepal en vice versa. Misschien kun je eerst van Delhi direct doorvliegen naar Kathmandu en daarna per bus naar India…kun je eerst naar Varanasi…succes met voorbereiden
Volgens mij maakt dat niets uit. Het visum is gewoon geldig voor de tijd dat deze uitgeschreven is. Ik ben ook vanuit India naar Nepal gegaan en weer terug. Zou dus geen probleem moeten zijn.
Verder kan je prima vanaf Delhi naar Kathmandu vliegen. Ander alternatief is om vanaf Delhi of Varanasi naar Gorakhpur te reizen en vanaf daar naar Nepal te gaan.
Ik heb vorig najaar zonder problemen een multiple-entry visum gekregen mede doordat ik de vliegtickets (Delhi-Nepal-Delhi) al kon tonen. Mee eens dat het wel eens lastig kan worden multiple-entry te krijgen op basis van alleen maar een plan in de trant van ‘we gaan over land dus met bus naar Nepal’.
Verder zie ik geen fundamenteel verschil tussen de routes, allebei goed te doen. Treinen kun je nog steeds vantevoren boeken maar nu niet meer bij ICRC zelf (die blokkeren Westerse creditcards o.a. wegens gebleken fraude met gestolen nummers) maar bij twee Indiase reissites. Niet veel duurder…
Multiple entry visa zijn idd eenvoudig te krijgen. Het probleem ligt bij de relatief recente “two months rule”. In principe moet je nu twee maand wachten om India weer binnen te mogen éénmaal je buiten gaat (dus ook naar Nepal). Je kan de side trip wel maken, maar hiervoor vraag je een toelating bij de aanvraag van je visum. De toelating zal je ongetwijfeld gegeven worden, maar soms vragen ze idd bewijzen van boekingen.
Momenteel kan je dus niet meer boeken bij www.irctc.co.in. Er werden sinds kort weer internationale kaarten aanvaard via de city bank paygate, maar het probleem stelt zich nu dat je bij de registratie een Indiaas telefoonnummer moet opgeven om per sms een code te ontvangen.
Boeken kan probleemloos (nou ja) bij www.cleartrip.com
Bedankt voor jullie reacties! We gaan proberen om een multiple-entry visum te regelen. Dit gaan we proberen met alleen het bewijs van ons vliegticket naar india toe en de ticket van india naar bangkok.
op internet heb ik de volgende route gevonden om van Delhi naar Katmandu te reizen:
[ul]
[li]Day 1: Take a train from Delhi to Gorakhpur. The Vaishali Express leaves Delhi at around 19:45 and arrives at Gorakhpur Junction at 09:10 next morning, or there’s another train from New Delhi at 17:20 arriving Gorakhpur at 06:35 next morning. The fare is around Rs 2440 (£35 or $54) in AC1, RS 1240 (£18 or $27) in AC2, Rs 785 (£12 or $18) in AC3 or Rs 315 in Sleeper Class - check current times and fares at www.indianrail.gov.in or www.cleartrip.com. You can buy the train ticket online from inside or outside India at www.cleartrip.com. For an explanation of the different classes on Indian trains, see the India page.[/li][li]Day 2: Take a bus or jeep from Gorakhpur to the Nepalese frontier at Sunauli (Indian side) and Bhairawa (Nepalese side, often also called Sunauli). Journey time about 3 hours, Rs 55 (£1 or $2).[/li][li]Walk across the frontier, it’s then a few minutes walk to the Bhairawa bus station. Take a bus or jeep on to Kathmandu. Buses take 9 to 12 hours, cost about 120 Nepalese Rupees or 230 Indian Rupees (£1 or $2). There are many buses daily, either daytime buses leaving regularly until about 11:00 or overnight buses leaving regularly from about 16:00 until 19:00. Indian rupees may be accepted here in Bhairawa, but not further into Nepal.[/li][/ul]Wij gaan denk ik proberen Delhi-Agra-Gorakpur-Kathmandu… iemand hier toevallig ervaring mee?
Bedankt Groetjes