… ik weet niet zo goed wat ik nu precies wil gaan doen. Maar India blijft trekken, dus vandaar weer die kant op.
Mijn 1e trip in India begon in Delhi - Varanasi-Khajuaro-Agra-Jaipur-Pushkar-Udaipur-Delhi.
2e Trip Mumbai en grofweg langs de kust richting Zuiden en weer terug.
3e trip zal ik wederom aankomen en vertrekken vanaf Delhi. Ik heb een zetje nodig qua route. Er is zoveel, dat ik het lastig vind om een start te maken. Wat ik wèl weet is dat ik graag naar Kolkata zou willen. I know, behoorlijk stukje verderop. En wellicht in dat gebied verder reizen. En vanaf Kolkata weer terug.
Richting Nepal is een optie en via Oost-Nepal eruit richting Kolkata. Maar dan zit je weer met het feit dat je niet binnen 2 maand India weer in mag met een double entry visum,toch?!
Een mogelijke optie is om vanuit Delhi naar het noorden te trekken.
Bv via Manali naar de westgrens van Nepal (mahendranagar). Je kan dan bv een route doen langs de hillstations. Plekken als Manali, Shimla naar Kalka, Rishikesh, Nainital en dan richting grens. Bij Ambassa de grens over naar Mahendranagar.
Dan ben je in de buurt van het park “bardia”. Vergelijkbaar met Chitwan maar dan vrijwel zonder toeristen. Fantastische plek en goedkoop. Alle safari mogelijkheden zijn wel wat duurder dan chitwan maar nog steeds goed te doen. En het wordt gecompenserd door je goedkope overnachtingen. Van Bardia bv naar Lubini en dan heb je een aantal keuze. VanLumbini naar Kathmandu of via pokhara of via chitwan. Van Kathmandu is het goed te doen om veder oostwaarts te trekken en dan een grens overgand te pakken om vandaar richting Calcutta te trekken.
Het hele gedeelte Nepal naar westgrens en india heb ik zelf al gedaan. Wij gaan over een maand naar Thailand om vandaar naar calcutta te vliegen (45 euro) en dan vanuit calcutta naar darjeeling gebied om dan via de oostgrens nepal in te gaan.
Het is maar een idee… mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Het wordt nu wel eens tijd om ècht aan de route te gaan denken. Tijdje stil gelegen.
Wat ik me afvraag : Is de route die jij uitstippelt voornamelijk met de bus? Dat zal haast denk ik wel.
En is deze voornamelijk door/over/langs steile bergpassen? Ik ben namelijk niet zo’n fan van busreizen in India ( killing highways! ) en icm die bergpassen schrikt me dat eerlijk gezegd wel af.
hoi Ik neem aan dat je vraag aan mij is. Inderdaad veel met de bus en ook veel door de bergen. Buiten het regenseizoen is dat geen probleem maar je bent wel veel reistijd kwijt. Dat probleem heb je natuurlijk wel in een groot deel van india of nepal als je met de bus gaat. Maar naast de genoemde plaatsen ben ik langs meer "hillstations"getrokken en ik vond het prachtig. Er zitten ook echte backpackers plaatsen bij. Denk bv aan rishikesh, manali en mcleod ganj.
Maar ja het blijft de himalaya dus je zit redelijk hoog