Hallo,
mij partner en ik zijn van plan om vanaf juni 2008 een 6 maanden durende reis te maken. We starten met de TSE in Moskou. Via Irkutsk (10 dagen) gaan we naar Mongolie (3 weken) en Beijing.
Als het nog mogelijk is (ivm visum ed) willen wij via China (en Tibet, maar dat wordt nu helemaal lastig), naar Nepal en India reizen.
De grove planning is dat we rond september in Nepal aan komen en een week of 5 later in India.
Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van een visum voor India in Nepal? Zoja, waar heb je die verkregen?
Van Nepal willen we over land indien mogelijk naar India reizen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb gelezen en gehoord over de Friendship Highway. Maar wellicht raden jullie ons trein of vliegtuig aan.
In India hebben we ongeveer 2 tot 3 maanden de tijd. We denken eraan om naar Patna, Varanasi, Agra, (Delhi?) Jaipur, Gandhinagar en Goa te gaan. Deze plaatsen willen wij over land bereiken (trein).
Is het lastig een treinticket te bemachtigen? En moet je deze tickets lang van te voren boeken?
Ik ben 2 jaar geleden naar India geweest. Hebben daar van je lijstje Jaipur, Agra, Delhi en Varanasi gedaan. Jaipur sloeg bij ons tegen. Het is daar niet zoveel te zien vonden we en het was een verre verplaatsing. Pluspunt is wel dat je hier kennis maakt met een ander deel van india: kamelen op straat (ipv enkel maar koeien ) De andere drie moet je zeker doen! Neem vooral in Agra de tijd om niet alleen de Taj Mahal te doen (ga heel vroeg!). Voor de rest hebben wij het noorden van India gedaan (Leh en een trektocht): echt super maar als je Nepal en Tibet gaat doen is het misschien een beetje van hetzelfde.
Treinen: we hebben nooit langer dan enkele dagen op voorhand geboekt. Er is altijd wel plaats, al is het in een lagere klasse. Die zijn meestal ook nog wel te doen, enkel op je gerief letten. Informeer wel goed en vraag 2, 3, 4, … keer of er zeker geen andere treinen zijn als het toch volzet is of dergelijke. de kans is groot dat hij het vergeten is en check altijd de datum van je ticketten! Voor de klasse: er zijn er veel verschillende, maar enkel voor de nachttreinen waar je lang op zit kan je best een hogere klasse nemen. Als je wil slapen: kies de bovenste bedden.
en waar vandaan ga je weer terug? Kan interessant zijn voor je route, tenzij je het niet erg vindt om een binnenlandse vlucht te nemen.
Jaipur was ik ook niet schokkend van onder de indruk, wel leuk in het rijtje van gekleurde steden (Jaisalmer, Jodhpur, Jaipur). En je komt er nagenoeg langs…
Zelf ben ik in een maand van Chennai naar het zuiden, door het binnenland naar Mumbai gegaan. In deel II wederom een maand vanaf Mumbai het binnenland in, naar het noorden, Jaisalmer en het rijtje naar Agra, Varanasi, Chandigarh en Delhi. Laatste stuk was met een behoorlijk tempo, anders is het lastig te halen in een maand.
Het zuiden vond ik beduidend anders. Minder toeristen (vanzelfsprekend afhankelijk van waar je naartoe gaat), meer tempels, je wordt er wat minder genaaid dan in het noorden, eten beter. In het noorden zie je weer veel paleizen / forten.
Ligt er ook helemaal aan wat je wilt zien / doen en in welk tempo, waar je uiteindelijk vandaan terug gaat. Toen we in het noorden waren, waren ze behoorlijk wat asfalt aan het leggen, dan gaat het reizen ook sneller. Normaal gesproken haalde ik in het zuiden met de bus of trein max. 50 km/u. Overstappen kost vaak veel tijd.
Treinkaartjes in het noorden in het hoogseizoen moesten soms twee dagen van tevoren geregeld worden. Als je 1e klas wilt dan is dan vaak redelijk snel uitverkocht. In het zuiden heb ik ook meegemaakt dat de trein ‘deze maand’ niet rijdt. Treinen rijden (behalve de route Mubai - Delhi e.d.) vaak maar twee keer per dag.