Ik en m’n vriend zij van plan om vanaf oktober '11 een halfjaar door Azië te trekken (sabbatical) en te beginnen in Nepal, over land naar India (Varanasi) en via Calcutta naar Bangkok vliegen om verder te gaan.
Ik hoor van Nepal gangers dat het niet meer zo makkelijk is om in Nepal je visum voor India te halen.
Als ik op de site van V&V visumdienst kijk, zie ik dat ze, als ik in Nederland een visum aanvraag, allerlei documenten nodig hebben (veel meer dan toen ik in 2005 naar Goa ging).
De vraag is: zijn er mensen met recente ervaringen met over land vanuit Nepal naar India gaan en visa regelen? En via land 1 India in, en eruit naar land 2? Wat raden jullie me aan?
Wanneer je een formulier en je paspoort aangetekend naar een visum bureau verstuurd wordt alles voor je geregeld. Is prima te doen, niet veel werk.
Het lijkt me beter om dit van te voren te doen. De grensovergangen in Nepal zijn niet zo best!
Het probleem met Indiase visa is dat ze vaak geldig zijn (3 of 6 maanden) vanaf afgiftedatum en dus geen rekening houden met feitelijke reisdatum. Vooral lang-weg mensen zitten dus in de problemen. Er zou een regel onderweg zijn die geldigheid laat beginnen wanneer je binnenkomt maar nog niets van teruggezien in de procedure.
Via 1 land binnengaan en 2e land naar buiten is geen probleem, al ‘helpt het wel’ als je aannemelijk kunt maken (hotelboeking in 2e land, ticket daarheen etc.) dat je vertrekken zult.
Die extra papieren zijn te doen m.u.v. voor sommigen de werkgeversverklaring, wel balen ja dat ze meer en meer vragen (als ‘wraak’ omdat NL-visa steeds moeilijker worden :cheer:)
Geen ervaringen met aanvragen in Nepal maar wel in Colombo in zo’n ander buurland. Even rommelig als elke Indiase ambassade/visumburo-buiten-NL-dan, je bent zo 1 week bezig en staat meermaals uren in de rij.
Ik zal ook met een zelfde situatie komen te zitten (te zijn te wezen;-)namelijk; eind juni weg uit nederland om in oktober in Nepal te landen en in november naar India te willen reizen. Een visum regelen hier heeft amper zin zeker als ik afga op de reactie van een meneer bij de visaexpress die beweerde dat er alleen nog maar 3 maand visa worden afegegeven aan nederlanders! Deze meneer beweerde ook dat je moet zijn ingeschreven in Nepal? als je daar een visum voor India aan zou willen vragen. Iemand ervaring?
Die regel van ingeschreven in Nepal is nonsense, althans afgaand van hoe het in Colombo gedaan wordt.
Wél een probleem kan zijn dat er in ieder geval in NL om een werkgeversverklaring gevraagd wordt, om te helpen voorkomen dat mensen in India blijven plakken ??? Zeker voor mensen met een sabbatical lijkt het me nogal een barriere…
Mijn laatste visum (oktober 2010) was ook maar drie maand geldig maar de geldigheidsdatum ging pas in op datum van afreis naar India en niet zoals vroeger op de uitgiftedatum.
Dit was natuurlijk wel geregeld bij de VSF Global office in Antwerpen, misschien loopt het anders in NL.
Ik vrees dat de regels nergens echt éénvormig zijn.
ik heb in november 2009 de grens india-nepal over land gedaan, alleen dan van India naar Nepal. Dat ging heel makkelijk, zorg dat je pasfoto’s hebt. Wij hadden nog geen hotel geboekt en hoefden verder ook niets te laten zien. Weet niet hoe het andersom is, maar kan me niet voorstellen dat dit zoveel moeiljker zal zijn.