Wat vinden jullie van deze planning?

Hey allemaal,

Wij (een vriend van me en ik) hebben het plan opgevat om deze zomer een maand door Noord-India te reizen. Onze voornaamste voorbereiding was om alle relevante topics hier te lezen, een van de dingen die ik heb geconcludeerd is dat de meeste mensen in de provincie in twee weken Rajasthan genoeg zien. Voor de andere twee weken was het plan daarom om een trekking door de Himalaya’s te doen van een dag of 5. Commentaar is zeer welkom!!

21jul - Vertrek schiphol (9:55)
22jul - Aankomst Delhi 00:30; slapen, jetlag uitslapen, acclimatiseren, Indiase kledij aanschaffen
23jul - In Delhi rondkijken; misschien uit?
24jul - Trein naar Agra? Duur 3:30u; Taj Mahal
25jul - Agra: Rode Fort; Omgeving met de fiets / motor
26jul - ’s morgens trein naar Jaipur,
27jul - ’s morgens trein naar Pushkar
28jul - ’s morgens trein naar Bundi
29jul - ’s morgens trein naar Udaipur; ’s avonds trein naar Jodhpur
30jul - Jodhpur, chillen
31jul - ’s morgens trein naar Bikaner
1aug - Camel safari + overnachting
2aug - Camel safari + overnachting
3aug - ’s avonds trein naar Delhi
4aug - Chillen; uit?
5aug - Taxi naar Rishikesh; als de info klopt een mooi natuurlandschap
6aug - Taxi naar Manali
7aug - Manali, misschien een tour in de omgeving?
8aug - Manali - Leh highway, mooi
9aug - Leh; trekking beginnen; overnachten in homestay
10aug - Trekking
11aug - Trekking; overnachting homestay
12aug - Trekking, aankomst in Chiling
13aug - Reis terug naar Delhi (hoe? bus? die gaat maar 2x per week!)
14aug - X
15aug - X
16aug - X
17aug - X
18aug - Vertrek vliegtuig (07:55).

Het plan is nog vrij rudimentair ook al gaan we al over twee weken, een aantal dingen die volgens mij beter kunnen:

• Nu reizen we in een soort 8-tje (rondje Rajesthan, rondje Himachal Pradesh/Ladakh); onderweg gaan we weer door Delhi. Is er een soort leuke route van Bikaner naar Rishikesh? Of is via Delhi gaan gewoon het handigst?
  • Op dit moment staan er vijf bufferdagen in (voor als er iets gebeurt, ziekenhuis o.i.d.), maar ik denk dat dat er maar drie hoeven te zijn.

Verder ben ik zeer benieuwd naar alle tips van ervaren India-liefhebbers, de mogelijkheden zijn in principe eindeloos!

Ik denk dat jullie wat te veel hooi op de vork nemen. De eerste twee weken zullen jullie veel, heel veel op de trein zitten en weinig tijd hebben om de plaatsen zelf te bezoeken. Ik hoop dat jullie al treintickets geboekt hebben ?
Wees voorzichtig met de trekking in Leh. Het zou best kunnen dat jullie eerst even moeten wennen aan de grote hoogte. Met de bus vanuit Manali naar Leh kan via Keylong. Manali Keylong duurt 7 uur, en Keylong Leh duurt 16 uur.
Voor de camel safari in Bikaner kan ik Vinods camel safaris aanraden.

Heb je zelf ook niet het idee dat je alleen maar in de trein zit? Wat kun je nog van het land zien als je iedere dag alweer in de trein stapt om verder te gaan…

We nemen inderdaad de eerste twee weken misschien iets te veel hooi op de vork. Misschien is het probleem vooral dat we er van uit gaan dat die trein van de een naar de andere plek standaard max ongeveer 3-4 uur duurt…

Maar dit bevestigt absoluut het gevoel wat ik al had, een gevoel wat je pas krijgt als je je gedachten op papier zet en het dan naleest zeg maar (ook @ Loafer). Dus als je een selectie zou kunnen maken van de dorpjes in Rajasthan, welke zouden dat dan zijn? Bikaner willen we sowieso erg graag doen, bedankt voor de tip om Vinods te gebruiken.

Als je zegt dat reizen van Manali naar Leh 7 + 16 uur duurt, bedoel je dan met de trein? Want ik heb elders juist gelezen dat dit een fantastische route is om met de taxi te doen, door de prachtige uitzichten.

Jullie gaan ook binnen een paar dagen richting India toch, Loafer? Hebben jullie al een soort planning?

Boudie,

Sommige treinritten duren wel langer dan een paar uurtjes. Als je een trein neemt waar je langer dan vier uur opzit, moet je sowieso een reservatie hebben behalve voor second seating.

Als ik jullie was zou ik volgende route nemen : Delhi, trein naar Agra, trein naar Jaipur, trein naar Jodhpur, trein naar Bikaner, trein naar Amritsar (via Jalandhar City, dan bus naar Amritsar), trein naar Manali (via Pathankot en Joginder Nagar, dan bus tot Manali, Bus naar Leh (geen treinen).

Ga eens kijken op www.indianrail.gov.in voor de Indiase treinregelingen.

Bekijk ook eens een Lonely Planet of zo om een idee te hebben van de afstanden, de verbindingsmogelijkheden staan er ook in.

Hey Thierry,

Dat lijkt me een erg effectieve oplossing omdat we het dan iets rustiger aan kunnen doen. Echter nog wel de vraag, waarom naar Amritsar? En is dat niet veel te ver vanaf Bikaner (bijna 400km tot Jalandhar!) om in één keer te doen? En is het niet onveilig? Alles langs de grens met Pakistan wordt geloof ik als vrij onveilig bestempeld…
De reis via Pathankot en Joginder Nagar snap ik vervolgens wel, even nagekeken en dat lijken me ook wel mooie plekken.

Ook vroeg ik me nog af wat je van het idee vond om de taxi te nemen van Manali naar Leh, en waarom de voorkeur uit gaat naar de bus!

Met de taxi naar Leh kan natuurlijk ook, maar het kost een duit meer. Je kan wel sneller ter plaatse zijn, dat wel. Zelf reis ik bijna nooit per taxi, omdat ik de bus gewoon leuk vind, maar dat is mijn visie hé.

Amritsar is echt wel de moeite om naartoe te gaan. De Punjabis zijn de vriendelijkste Indiërs naar mijn gevoel. De Golden Tempel in Amritsar is prachtig en je mag de dagelijkse border closing ceremony aan de Wagah grens met Pakistan niet missen, fantastisch spektakel. En het is daar helemaal niet gevaarlijk, de problemen doen zich momenteel vooral voor in Kashmir, iets noordelijker.

Happy travels !

Ge-update versie

21jul - Vertrek schiphol (9:55)
22jul - Aankomst Delhi 00:30; slapen, jetlag uitslapen, acclimatiseren, Indiase kledij aanschaffen
23jul - In Delhi rondkijken; misschien uit?
24jul - Trein naar Agra? Duur 3:30u; Taj Mahal
25jul - Agra: Rode Fort; Omgeving met de fiets / motor
26jul - ’s avonds trein naar Jaipur,
27jul - ’s avonds trein naar Jodhpur
28jul - Jodhpur, chillen; omgeving?
29jul - ’s morgens trein naar Bikaner
30jul - Camel safari + overnachting
31jul - Camel safari + overnachting
1aug - ’s avonds trein naar Jalandhar city
2aug - Trein, avond in Jalandhar
3aug - ’s morgens trein naar Amritsar; avond closing of the border
4aug - Trein naar Joginder Nagar
5aug - Bus naar Manali
6aug - Manali, misschien een tour in de omgeving?
7aug - Manali - Leh highway, mooi
8aug - Leh; trekking beginnen; overnachten in homestay
9aug - Trekking
10aug - Trekking; overnachting homestay
11aug - Trekking, aankomst in Chiling
12aug - Taxi naar Rishikesh; mooi natuurlandschap, rondpilsen
13aug - Naar Haridwar? Met bus? Taxi?
14aug - X
15aug - X
16aug - X
17aug - X
18aug - Vertrek vliegtuig (07:55).

Net even in elkaar gezet, commentaar is gewoon tot het laatste moment welkom.

Heii,

Jazeker, wij hebben ook wel een globaal reisschema opgesteld. Wij reizen echter overland naar Kathmandu (Nepal) en doen dus echt maar weinig in India. Tenminste, in verhouding met jouw reis.

Onze reis is tot Varanasi vrij strak gepland. We hebben hiervoor ook al treintickets. We hebben niet zo’n zin om uren in de rij te staan op de stations. Daarna is het echt een gok en bekijken we hoe lang we overal blijven. Maar dat is voor jou toch niet heel interessant gezien dat over Nepal gaat…

Reisprogramma India & Nepal
Augustus 2010

Zaterdag 31 juli

Vlucht Amsterdam – Delhi
Vertrek 19.10 uur Amsterdam Schiphol

Zondag 1 augustus

Aankomst 11.15 uur Delhi Indira Gandhi Airport

Hotel Namaskar inclusief Airport- pickup

Maandag 2 augustus

Delhi

Deepalaya School Sanjay Colony
Meeting with the teachers and Teaching

Dinsdag 3 augustus

Delhi
Deepalaya School Sheik Sarie (RJRND)
Teaching and visit to Jankpuri

Woensdag 4 augustus

Delhi – Jaipur (trein: 5 uur – 434 Rs.) geboekt

2916 ASHRAM EXPRESS 15:05 20:25

Donderdag 5 augustus

Jaipur

Vrijdag 6 augustus

Jaipur – Agra (5,5 uur – 379 Rs) geboekt

2966 UDZ GWL SUP EXP 06:10 10:55

Zaterdag 7 augustus

Agra – Varanasi (trein: 12 uur – 959 Rs.) geboekt

4854 MARUDHAR EXPRES 21:20 10:30

Zondag 8 augustus

Varanasi

Maandag 9 augustus

Varanasi

Dinsdag 10 augustus

Varanasi – Gorakhpur (trein: 6,5 uur – 335 Rs.)

5003 CHAURICHAURAEXP 00:30 06:31

Woensdag 11 augustus

Gorakhpur – Sunauli/ Bhairawa (bus: 3 uur)

Donderdag 12 augustus

Sunauli/ Bhairawa – Lumbini

Vrijdag 13 augustus

Lumbini – Chitwan (Sauraha)

Zaterdag 14 augustus

Chitwan (Sauraha)

Zondag 15 augustus

Chitwan (Sauraha) – Pokhara (bus: 7 uur)

Maandag 16 augustus

Pokhara

Dinsdag 17 augustus

Pokhara

Woensdag 18 augustus

Pokhara – Kathmandu

Donderdag 19 augustus

Kathmandu

Vrijdag 20 augustus

Kathmandu (eventueel overnachting in Patan)

Zaterdag 21 augustus

Kathmandu

Zondag 22 augustus

Vertrek Kathmandu Tribhuvan Airport om 15.45 uur

Aankomst Delhi Indira Ghandi om 17.15 uur

Maandag 23 augustus

Delhi

Dinsdag 24 augustus & Woensdag 25 augustus

Vertrek Delhi Indira Ghandi 06.35 uur & Aankomst Schiphol om 15.30 uur

Boudie,

Ziet er al doenbaarder uit. Neem nog een dagje verblijf extra in Jaipur. Er is heel wat te zien daar en zo heb je ook tijd om naar Amber fort te gaan.

Neem in Jalandhar meteen de bus door naar Amritsar, je bent er in no time en zo kan je de Golden Tempel zien bij sunrise !

Boudie, Leh vind ik bijzonder krap gepland, met name om de hoogte, hier moet je aan wennen en dat kost tijd. Je kunt vooraf niet inschatten hoe je daar op zal reageren. Ik heb mensen echt behoorlijk ziek meegemaakt in Leh en die hadden dagen de tijd nodig om bij te komen, sportief, jong, oud…het maakt niet uit. Het is zeker de moeite waard om daar ook langer te zijn, als je het alleen om een trekking gaat in 4 dagen tijd.,…zou ik misschien overwegen ergens anders naar toe te gaan. Als je op 7 augustus uit Manali vertrekt, kun je op 8 augustus toch niet aan een trekking beginnen? Het is een lange trip…Succes met de voorbereidingen.

Goed dat je dat zegt, het hoogteverschil is een reëel probleem. Wat wel eerst in me opkomt, is: zijn we niet al vanaf het moment dat we vanuit Manali vertrekken aan de hoogte aan het wennen? De Manali-Leh route is ten slotte dwars door de Himalaya’s heen.

Ook vroeg ik me nog af waar jullie je treintickets geboekt hebben, Loafer. Het is zeker niet verkeerd om op z’n minst de eerste paar al geboekt te hebben, en voor €5,- heb je ook niet bepaald een miskoop als je ter plekke besluit een andere route te volgen of ergens langer te blijven.

Je kan treintickets boeken op www.irctc.co.in
In het begin is het een beetje zoeken om je weg te vinden maar boeken lukt prima. Ga voor de e-ticket optie, dan kan je je tickets gewoon uitprinten. Opteer voor de betaling voor de AXIS bank, die aanvaarden buitenlandse kredietkaarten.
Als er iets misloopt met de verbinding na je betaling en je krijgt geen ticket, maak je geen zorgen, Indian Railways stort het geld meteen terug op je kredietkaart.