Rondreis Noord-India: Hoe en wat?

In juli gaan we 2 weken naar India, maar ik zit nog met een aantal vragen. We zijn nog aan het puzzelen met het reisschema, maar het wordt ongeveer zo:
1 Heenreis: 18.50 – 22.10
2 Overstap Helsinki
3 05.25 Delhi
4 Delhi
5 Delhi - Varanasi
6 Varanasi
7 Varanasi - Agra
8 Agra
9 Agra
10 Jaipur
11 Jaipur
12 Jodhpur (of Bikaner)
13 Jodhpur/Bikaner
14 Delhi
15 Delhi
16 Terugreis: 10.30 -17.45

[ul]
[li]Is dit haalbaar of is het wellicht logischer om het andersom te doen?[/li][li]We twijfelen tussen Jodhpur en Bikaner. Wat heeft jullie voorkeur en waarom? Of is er in de route een andere mooiere/leukere plaats?[/li][li]We willen met de trein (eventueel Delhi - Varanasi vliegen ) en willen de tickets daar boeken. Is dit in 1 keer te doen in Delhi, als we naar Varanasi vliegen hebben we pas de 1e reis na 4 dagen? (We hoeven geen super luxe, maar willen ook niet 12 uur op een houten bankje zitten.) Is de kans dan groot dat we tickets kunnen boeken?[/li][li]Klopt het dat sommige routes met de trein niet iedere dag te bereizen zijn of is er op onze route altijd wel een trein (ik heb al op de website van de Indian Railway gekeken, maar kom niet altijd uit de route…)[/li][/ul]

Mocht ik nog meer vragen hebben, dan stel ik ze later wel. Leuke tips zijn overigens altijd welkom…

De route is perfect haalbaar. Er zijn regelmatige, dagelijkse treinverbindingen tussen de steden die je wil aandoen.
Bikaner ligt een beetje uit de richting, is iets omslachtiger om er te geraken, maar wel te doen. Gezien jullie route en tijd zou ik opteren voor Jodhpur, voor het fort alleen al.
Van zodra je in Delhi aankomt, ga dan naar het tourist booking office in New Delhi Railway station. Daar zijn ze zeer behulpzaam en zoeken ze samen met jullie de beste opties uit voor je treintickets. Je vindt dit booking office op de eerste verdieping van het station, laat je door niemand wijsmaken dat het gesloten of verplaatst is (ik dacht dat ze open zijn vanaf 08h00 's ochtends). Er hangen veel touts rond die je trachten te lokken naar hun eigen burootje.
Vooraleer je vertrekt, kijk eens bij www.seat61.com ivm de treinklasses die je kan boeken, dan heb je al een idee wat je kan verwachten.

1 like

ik ben het met Thierry eens en vind persoonlijk Jodhpur de meest authentieke stad van Rajasthan , en niet alleen omwille van het fort , de marktplaats en de blue scenery konden mij evenzeer bekoren ! Anderzijds vond ik dan Jaipur minder … en zou in jullie geval de voorkeur geven aan Jodhpur ,Ranakpur +evt Kumbalgargh, Udaipur en evt Bundi ,Pushkar …

groeten, Geert,

1 like

Bedankt voor de reacties! Ik heb op seat61 gekeken en daar werd aangeraden voor de eerste beschikbare plaatsen in treinen te kijken op de website van de indian Railway. Nu zag ik (eigenlijk tot mijn schrik) dat er nu voor de trein die we van Varanasi naar Agra wilden boeken pas op 20 juni tickets te krijgen zijn. Daarom ben ik heel erg aan het twijfelen over de treintickets, veel moeite doen om ze nu te reserveren of toch gewoon bij het treinstation in Delhi (Het laatste had in eerste instantie mijn voorkeur…)?

Als je gaat kijken naar de beschikbare plaatsen voor een welbepaalde trein, verander dan de “general quota” in “tourist quota” in de voorziene dropbox. Dan krijg je de beschikbare plaatsen voor toeristen die je enkel kan boeken in de tourist booking office, oa in NDLS. Deze zijn meestal nog beschikbaar, zelfs al is de trein volledig volgeboekt.

Ah, fijn, ik zie het inderdaad. Dan wagen we het er maar op.

Hey,

Jaipur vond ik inderdaad ook geen aanrader.
Zelf vond ik Varanasi zalig en zie dat jullie daar maar één dagje hebben, … mss denken om daar wat langer te blijven ?