Volgend jaar juli/augustus - we kunnen niet anders - willen we graag zo’n 15 dagen naar Noord India met ons gezin (Pa, Ma en twee dochters van 14 en 15).
Wij hebben zelf het volgende in gedachten (met auto & chauffeur):
Dag 1 aankomst Delhi
Dag 2 Delhi
Dag 3/4 Agra & Gwalior
Dag 5 Orcha en Khajuraho
Dag 6/7 Varanasi
Dag 8 naar Jaipur
Dag 9 Jaipur
Dag 10 Jodphur
Dag 11/12 Jaisalmer
Dag 13 Bikaner
Dag 14 Delhi
Dag 15 Naar huus
Is dit qua tijd en afstanden realistisch?
Missen we mooie zaken in deze regio?
Dag 1 aankomst Delhi
Dag 2 Delhi
Dag 3/4 Agra & Gwalior
Dag 5 Orcha en Khajuraho
Het is 3,5-4 uur rijden van Orccha naar Kajuraho. Je wilt dus in 1 dag Orccha bekijken, naar Kajuraho rijden en dat ook bekijken. Dat lijkt me gekkenwerk.
Dag 6/7 Varanasi
Kajuraho-Varanasi is 12 uur rijden. Daar gaat dag 6 aan op. Dan hou je 1 dag over en daarna wil je in 1 dag naar Jaipur rijden? De trein Varanasi-Jaipur doet er 18 uur over…
Dag 8 naar Jaipur
Dag 9 Jaipur
Dag 10 Jodphur
Deze rit is er eentje van 7 uur zodat je vrijwel geen tijd hebt om nog wat te zien.
Dag 11/12 Jaisalmer
Weer 300 km rijden…
Dag 13 Bikaner
6-7 uur met de bus, middagje rondkijken en dan moet je alweer als een speer naar Delhi, een uur of 10 rijden
Dag 14 Delhi
Dag 15 Naar huus
Naar mijn mening is dit echt gekkenwerk. Je zit dan van de 14 dagen ongeveer 10 dagen in de auto en hebt amper tijd over om wat dan ook te bekijken. Ik denk dat je moet kiezen voor een rondje Rajasthan als je de woestijn wilt zien, of Agra-Orccha-Kajuraho-Varanasi als dat je interesse meer heeft. Samen in twee weken gaat hem niet worden.
Maar wellicht is het zowiezo om de volgorde anders te doen. Is het volgende volgens jou wel te doen?:
Dag 1 Aankomst Delhi
Dag 2 Delhi
Dag 3 Delhi-Varanasi per trein
Dag 4 Varanasi
Dag 5 naar Khajuraho
Dag 6 Khajuraho
Dag 7 Orcha & Agra
Dag 8 Agra
Dag 9 Jaipur
Dag 10 naar Jodphur /Jodphur
Dag 11 Jodphur / naar Jaisalmer
Dag 12 Jaisalmer
Dag 13 Bikaner
Dag 14 naar Delhi
Dag 15 Delhi
Dag 16 naar huus
Persoonlijk heb ik geen ervaring met reizen in India. Maar het lijkt me sterk dat Google Maps rekening houdt met het verkeer zelf in India met alle zaken van dien je daar kan tegen komen.
Orchha is heel erg mooi, Jodhpur vonden wij super. In Agra zijn we een dag geweest en dat vonden wij genoeg (we gingen ook echt alleen voor de taj mahal, maar hebben ook het fort nog bekeken). In Orchha hadden we wel langer willen blijven. Bikaner was leuk, maar hadden we kunnen missen. Kajuraho was best aardig maar niet echt spectaculair en hadden we overgeslagen als we het van te voren hadden geweten. Wij hebben ook met een auto en chauffeur rondgereisd en wij deden er ook altijd langer over dan gedacht. Het verkeer schiet echt niet op in India. Wij hebben een kleine 3 weken rondgereisd, route Delhi, Mandawa, Bikaner, Jodhpur, Jaipur, Ranthambore NP, Agra, Orchha, Kajuraho, Varanasi, Delhi. Traject Kajuraho, Varanasi, Delhi met de trein. De rest met auto en chauffeur
Wij hadden dit geboekt bij een reisbureau in Jaipur. De eigenaar, een ex-chauffeur is heel realistisch met afstanden en wat allemaal mogelijk is. Hij heeft veel tips en adviezen op zijn website (www.incrediblerealindia.com of www.rajuindia.com).
Voor als u er belangstelling voor zou hebben op onze website staat een reisverslag van onze reis naar India.
Heel erg veel plezier met de voorbereidingen van jullie reis.
Ik kan je over India vertellen dat je altijd overal kunt komen. Het trein systeem is weergaloos, en brengt je elke dag naar heeel veel bestemmingen. Ze rijden ook bijna altijd op tijd. Verder zijn er bussen e.d. die wat minder inzichtelijke schema’s hebben, maar je naar veel van de kleinere bestemmingen kunnen brengen. Overal zijn ook vervoermiddelen zoals share busjes en auto-riksha’s. Volgens mij is het geen probleem om de bestemmingen die je noemde allemaal te zien in ongeveer 14 dagen. Houd er wel rekening mee dat het dan wel flink doorreizen zal moeten zijn. Een dag hier, en twee dagen daar, en dan moet je weer verder. Vraag jezelf dus even af of je die stijl wilt handhaven (zeker met 4 personen).
De routeplanner van Google klopt wel, echter zij gaan uit van een bepaalde gemiddelde snelheid die je rijdt, dit klopt dus niet!! Als je je reis wil inplannen moet je er rekening mee houden dat de gemiddelde snelheid die je af kan leggen ongeveer 50km per uur is MAXIMUM!! Ook het feit dat je over snelwegen of expresshighways zult reizen doet hier niets aan af.
Orcha en Khajuraho op 1 dag …
Dat lijkt me straf !!!
Zelf ben ik vanuit Delhi met de nachttrein naar Varanasi gegaan. Dit was toch ook al zo’n een veertien à vijftien uur. 2 dagen voor deze prachtige stad zijn zeker nodig ! Er is zoveel te beleven en te zien. Probeer een guesthouse aan de oevers van de Ganges te vinden ( ik kan u alvast Ganpathi aanraden ).
Vanuit Varanasi kan je vliegen op Khajuraho. Veel beter dan met de wagen. Alles incluis ( inchecken en van die toestanden ) ben je er op een halve dag. Met de wagen doe je er zeker twaalf uur over. De wegen laten heel wat te wensen over. Buiten het tempelcomplex is er in Khajuraho niet veel te zien.
We zijn er na dan ook de volgende morgen vroeg vertrokken met de wagen naar Orcha. Tegen het middaguur waren we er ! Prachtig paleis !
Het reisschema ziet er wat druk uit. Het kan wel maar ik raad het jullie af omdat je anders alleen op doorreis bent en niet alles kunt opnemen. :vak01:Jodhpur even zeker aandoen, leuke markt.