Mijn vriend en ik gaan gaan in april 15 dagen naar India. We begrijpen dat India een megagroot land is en we voor slechts 15 dagen echt een selectie moeten maken van wat haalbaar is. Mede daarom vragen wij ons af of jullie ons ook advies kunnen geven.
Wij willen graag met een chauffeur reizen omdat het zelf uitzoeken van treinen en bussen tijdverlies gaat opleveren en we in deze veertien dagen graag zoveel mogelijk willen zien (zij het wel op een relaxte manier). Gelukkig heb ik via dit forum al goede opties gevonden (waarvoor dank). Nu ben ik alleen nog aan het nadenken over de route.
In elk geval willen wij graag de volgende zaken zien:
De Taj Mahal;
De kamasutratempel,
Varanasi
Jaipur en
een tijgerpark (er zijn er verscheidene geloof ik: we hebben geen bijzonder voorkeur, welke het makkelijkst te bereizen is danwel waar de kans het grootst is dat je daadwerkelijk tijgers ziet).
Googlen heeft me inmiddels opgeleverd dat deze vijf bezienswaardigheden haalbaar moet zijn in 15 dagen. (overigens is het nemen van een reis naar varanasi voor ons totaal geen probleem als het maar duidelijk is dat we op de betreffende dag ook gewoon de trein kunnen nemen en bijv naar het station worden gebracht.
Indien mogelijk zouden we aan deze 5 bezienswaardigheden nog 1 of 2 zaken willen toevoegen maar daarvan weet ik nog niet of het mogelijk is. Uiteraard zijn we bereid een keuze te maken als slechts één van de opties mogelijk is.
Stel dat een rondreis zo’n 10/11 dagen zou duren, is het mogelijk om dan nog een dag of 3/4 te relaxen? Ik heb de idee dat zuid-india (te) ver vliegen is maar wellicht dat jullie goede alternatieven hebben dichterbij (of kunnen aanbevelen hoe we makkelijk voor een paar dagen richting strand kunnen reizen);
Mijn vriend zou heel graag het thee gebied Darjeeling bezoeken: dat ligt meer naar het noorden. Is het mogelijk (wellicht met binnenlandse vlucht of terinreis om daar naar toe te gaan). Of is dat totaal onhaalbaar in 3/4 dagen?
Ik ben in 2009 totaal 18 dagen naar Noord India geweest. Daar o.a. alle dingen bezocht die op jouw lijstje staan. Onze route was Delhi, Mandawa, Bikaner, Jodhpur, Jaipur, Ranthambore NP (voor de tijgers maar niet gezien. wel erg mooi daar), Agra (taj mahal), Orchha (aanrader), Kajuraho (kamasutra tempels), Varanasi, Delhi
Wij hebben een auto met chauffeur in India geboekt bij www.incrediblerealindia.com of www.rajuindia.com (zelfde bedrijf) en waren daar heel erg tevreden over. Goede auto, leuke en authentieke hotels, er werd niet ongevraagd bij winkels gestopt en de chauffeur hoefde nooit met ons mee te eten en stopte onderweg waar we wilden. Hij kan je ook wel adviseren over binnenlandse vluchten en wat er wel en niet kan in de tijd die jullie hebben en daar is hij ook eerlijk in. Op zijn website staan ook wel een aantal voorbeeldreizen. Bij een reis van 15 dagen zou ik denk ik zelf me beperken tot een gebied in India en niet ook nog naar een ander gebied vliegen.
Helemaal akkoord met Jeannine. 15 dagen is echt wel te kort om tussen de regio’s te switchen.
Maak een korte route en je zal er veel meer plezier aan beleven.
bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik, met behulp van veel informatie uit dit forum een reis samengesteld maar wil zelf niet de last van alles boeken (treinreizen, binnenlandse vlucht etc). Ik heb o.a. via indiaonline naar bouwstenen gekeken maar we willen uiteindelijk toch echt een maatwerkreis.
Via dit forum heb ik informatie aangevraagd via ‘thepearlsof India’ maar die leveren wel een chauffeur maar zij boeken geen tickets voor je. (ik kan natuurlijk wel zelf alles afzonderlijk boeken, ik heb tenslotte vluchten e treinnummers al uitgezocht) maar ik wil gewoon de hele reis van a tot z bij een bureau neerleggen zodat zij verantwoordelijkheid zijn als er iets niet klopt en ik zeker weet dat alles gewoon klopt. Bovendien, ik ben gewoon bereid te betalen voor de service dus ik begrijp dat ik wat duurder uit ben dan dat ik het zelf boek.
Ik heb inmiddels via lang zoeken 3 bureaus gevonden (namaste, vakantieexperts en tico). De laatste gaf aan dat ze zijn gestopt met maatwerk indiareizen. Ik wil toch echt graag 3 offertes!
Wie o wie weet nog een bureau die een MAATWERKreis naar India aanbiedt? Ik heb echt alles al uitgezocht (muv hotels) en wil dus gewoon een offerte voor de reis (exclusief vliegticket want dat heb ik al).
Ik ben benieuwd naar jullie reacties,
groet, tinda
Met jullie route ben je al 6 reisdagen kwijt van de 15 en dan je vliegdagen niet meegerekend. Natuurlijk is het haalbaar als je zin hebt om vooral veel onderweg te zijn en eigenlijk weinig tijd te hebben om volop te genieten van de plek waar je bent. Gemiddeld genomen kun je uitgaan van ongeveer 50 km per uur reistijd met een taxi, de afstand tussen Agra en Khajuraho is behoorlijk, daar hebben wij zo’n 10 uur over gedaan. Al zou je het laten regelen door een bureau, je hebt nooit de garantie dat je reis verloopt zoals die staat gepland. Externe factoren spelen ook een rol, onlangs meegemaakt dat ik niet met de trein naar Varanasi kon omdat er blokkades waren op het spoor…en dan moet je ter plekke je reis omgooien. Heb je al gekeken bij Outsight, daar kun je losse blokken reserveren. Succes!
Ha bedankt voor je reactie. Heb gelijk even bij outsight gekeken. Ze werken echt alleen maar met kant en klare bouwstenen. Voor deel 1 van de reis (Delhi, Jaipur, Ranthambore, Agra en dan met de nachttrein naar varanasi is dat geen probleem, dat is ongeveer een standaard rondje). Hier hebben we 9 dagen voor (exclusief Dehli, dat bewaren we voor het laatst).
Echter daarna gaan we met de nachttrein naar New Jalpaiguri. vandaar uit eerst naar Jaldapara Wildlife Sanctuary en vervolgens door naar Darjeeling. Hier hebben we 6 dagen voor. Op dag 15 gaan we dan terug naar Dehli, en aan het einde van dag 17 vliegen vliegen we terug. Het is allemaal haalbaar, maar de trip naar Jaldapara Wildlife Sanctuary wil ik wel geregeld hebben net zoals ik alvast een reservering wil hebben voor het stuk Darjeeling-Ghoom met de himalayian toy train. Outsight levert dit niet. Overigens vond ik de hotels die ze aanboden er middelmatig uitzien!
Overigens ook heel goedkoop dus daar zal het dan vast wel aan liggen.
Nu, ik wacht gewoon maar even de offertes van Namaste en vakantieexpert af. Iemand die nog tips heeft voor een goed reisbureau… ik hoor het nog steeds graag! bedankt
voor wie geinteresseerd is… ik heb uiteindelijk 3 offertes gehad: vakantieexpert een kleine €2000pp, namaste €1395pp en incredible india €1095pp. Ik heb uiteindelijk namaste gekozen, ze hadden het meest hun best gedaan op de offerte (echt maatwerk, leuke details vermeld en tips voor leuke restaurantjes etc), zijn lid van de AVR en hadden wat betere hotels gekozen. Ik ben benieuwd hoe het zal bevallen. Dat zal ik na 18 april ook nog wel even melden…
In dat bedrag zit overigens: 2 nachttreintickets (1x 1e klas en 1x 2e klas), een reis met de Himalayian Toy train, 1 binnenlandse vlucht Bagdagora-Delhi, twee wildparken met in totaal 4 x safari’s, boottochts en gids in Varanasi, auto met chauffeur en goede hotels. Echt aan te raden om gewoon je eigen reis samen te kunnen stellen… nu maar hopen dat het net zo goed bevalt als dat we hopen…
we zijn ook van plan om in mei een gelijkaardige reis te maken door het noorden van India.
Inclusief ook Darjeeling.
Is het mogelijk wat meer informatie te onvangen over die offerte van namaste en incredible india, en hoe het reisschema in elkaar zit.
ja hoor:
we komen aan in Delhi (ticket had ik zelf al geboekt). Slapen daar in een goed hotel en vertrekken de volgende dag naar Jaipur. Daar zijn we dan ook de dag ernaar (slapen in een heritage hotel met zwembad etc). Dan gaan we naar Ranthambore (het tijgerpark) en hebben 2x een safari. We slapen er 2 nachten. Vervolgens naar Agra. Daar hebben we - volgende de lonely planet een high end top hotel met Taj view. We slapen er 1 nacht en gaan de volgende dag met de nachttrein (1e klas dus eigen coupe) naar varanassi. Daar hebben we een boottocht op de ganges en een stadstour. We slapen er 2 nachten (in dezelfde keten als in Agra dus een goed hotel). Vervolgens met de nachtrein (nu 2de klas want op die route is er geen 1e klas- of niet meer beschikbaar) naar New Jaipagura. Daar wacht onze nieuwe chauffeur en die brengt ons naar een heel klein en onbekend park waar je op een olifant naar neushoorns kan kijken… (moet je natuurlijk wel geluk hebben). Daar slapen we 2 nachten. Vervolgens naar Darjeeling: we hebben al een trip met de himalayian toy train geboekt (dat was de reden om naar darjeeling te gaan). daar slapen we 3 nachten en tenslotte vliegen we via Bagdagora terug naar Dehli zodat we nog 1,5 dag in Dehli souvenirs kunnen kopen.
Wel een krap en pittig reisschema maar wel met alle highlights die we wilden zien binnen de bescjhikbare tijd. Als India bevalt, gaan we volgende reis langer en wellicht langzamer.
Verschil in de offertes was vooral de aandacht die er aan was besteed. Het op maat maken - het aanbevelen van leuke restaurantjes in de buurt en vooral de kwaliteit van de hotels. Omdat we niet zo lang gaan, wilden we echt goede hotel en dat bood het ANVR reisbureau beter dan het andere. Overigens waren beide aanbiedingen prima. De persoonlijke service, de map met allerlei achtergrond info etc zag er gewoon heel goed en verzorgd uit. We gaan vandaag over een week dus ik ben benieuwd!
succes met je reis!
Bedankt Tinda voor de zeer snelle reactie. Het ziet er inderdaad een zeer boeiende trip uit met een zeer strak schema, maar zo hebben we het zelf ook wel graag…Ik wacht ook nog de reactie af van namaste, althans toch op mail, telefonisch heb ik wel al van hen gehoord.
Het is voor jullie ook al kortbij voor jullie vertrekken, het begint waarschijnlijk al te kriebelen.
Alvast een zeer leuke en toffe reis gewenst en ik kijk uit naar jullie verslag.
Inmiddels ben ik alweer 15 dagen terug van onze fantastische reis. De KLM liet ons in de steek om half zes 's ochtends, 3 uur voor vertrek met de mededeling dat het vliegtuig kapot was, dus daar ging onze rechtsstreekse vlucht… We zijn overgeboekt via London H. met BA en vervolgens Air India (zodat ik mijn koffer pas na 8!!! dagen weer terugzag). Pfff.
Namaste had alles perfect geregeld: chauffeurs spreken idd nauwelijks engels (zoals vooraf aangekondigd) dus je moet echt zelf weten wat je wilt en wilt zien maar gelukkig had ik de LP bij me. Verder waren de gidsen die we kregen op de plekken (in het noorden van west bengalen maar liefst 6 dagen) maar soms ook maar een paar uur allemaal prima. De hotels waren uitstekend muv één van de duurste hotels (omdat wij niet gewend zijn aand e knoertharde bedden…) We hebben, omdat we er 3 dagen sliepen maar in een soort warenhuis extra fleecedekens gekocht en op het matras gelegd.
We zijn maar liefst 2 x tussendoor gebeld om te vragen of alles naar wens was en kregen een kaartje bij thuiskomst. Heel attent. Namaste had alles overigens weer uitbesteed aan een Indiaas bureau *Travel Spirit) maar dat was goed georganiseerd. Zeker de begeleiding bij de nachttrein (zorgen dat je koffer en jij zelf in de juiste coupe terecht komt en het feit dat ze bij voorbaat hadden uitgekocht dat de treinen vertraging hadden, maakte dat we bijv lekker in de lobby van ons hotel konden wachten ipv de vieze stations. Mijn advies: ga in elk geval met het vliegtuig!! Kingfisher is prima, niet te duur en het gaat veeeeeel comfortabel dan de nachttrein. Ik ben me rot geschrokken: 1e klas ging nog wel, 2e klas was vreselijk!
vakantie was geweldig, India is prachtig, de mensen zijn enorm aardig, het eten is heerlijk (ik ben niet ziek geworden) en de Taj Mahal is het meest mooie gebouw dat ik ooit heb gezien (maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik er ook ten huwelijk ben gevraagd… ).
Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verslag. Succes en mijn verloofde en ik (haha) gaan zeker nog een keer terug naar India (we willen nog wel meer tijd doorbrengen in Rajhastan en het zuiden bezoeken). Agra en Varanasi hoeven niet nog een keer…
Grappig dat ik jou hier tegenkom.Ik heb toen nog kontakt gezocht met jou.Jij bent in november 2009 naar India geweest,ik zou toen die vrijdag erop,maar omdat mijn reisgenote in India ziek werd,ging het feest niet door.Ben nu inmiddels wel geweest,in november 2010 en het was geweldig.
Misschien lees je dit nog,maar dat zal wel niet.
groetjes froukje