Suggesties 15 dagen India...?

Ik probeer via dit forum wat informatie over India te vinden.
Wij (ik, mijn vrouw en onze zoon van 7 jaar) zijn van plan om in mei voor twee weken naar India te gaan.

Ik zelf ben in 2000 voor mijn werk twee weken in India geweest, paar dagen Delhi, 5 dagen Bhopal, 5 dagen Chennai, en 2 dagen Agra. Ik verbleef toen in hotels die varieerden van 450 USD p/n (kosten werkgever) tot 4 gulden per nacht (kosten mijn zelf), die backpacker hotelletjes zijn overigens leuker/gezelliger dan die overpriced hotels.

Hoewel we toch wel wat zelfstandig reis ervaring in Azië hebben, heeft mijn vrouw altijd opgezien tegen India, te druk, te vies, en iets te snell aan de poeperij…

http://spcockpit.startpagina.nl/prikbord/mods/smileys/images/smilie11.gif

. Maar India is wel fotogeniek, dus wilt ze India voor twee weken een kans geven.

De tickets hebben we in huis, voor de rest ligt alles “open”, het plan is grof weg: Delhi, Jaipur, Agra en Varanasi. Aangezien dat een mannetje van 7 jaar oud een zwembad zo nu en dan wel prettig vindt (en z’n papa van 41 eigenlijk ook wel…), ben ik op zoek in deze 4 plaatsen naar hotels met zwembad. En dan kom je al snel bij de bekende hotel ketens voor minimaal 110 euro p/n. Zijn er hotels buiten de bekende keten die een zwembad hebben?

Het reizen tussen de steden ben ik ook nog niet uit, de trein heeft als voordeel tov een auto dat het leuker is, maar als nadeel dat je minder flexibel bent, de trein is uiteraard een stuk goedkoper dan de auto (met chauffeur), maar met de auto kan je overal komen.
Iemand adressen voor een goede niet te dure chauffeur met auto?

Visums schijn je relatief eenvoudig te kunnen regelen bij de visumdienst.nl, is dat zo?

Zoals al eerder gezegd, alles ligt nog open, dus alle suggesties zijn welkom, twee weken zijn wat kort, dus ik wil van te voren een aantal zaken hebben geregeld (hotels…) .

Roland.

www.reizigerssite.nl
www.anwarwoutersen.nl

Wij zijn vorig jaar 3 weken in India geweest, geweldig. Wij hebben in Jaipur in Havelli geslapen met zembad. Weet niet wat het koste maar was wel erg leuk.

Ik heb het Haveli hotel opgezocht op internet, ziet er goed uit en is ongeveer €78 per nacht voor drie personen.

Roland

ik weet niet of jullie ook in de buurt van Udaipur komen, daar hebben wij in een boutique bed en breakfast geslapen, Devra, gewoon super

Als ik jou was zou ik een Lonely Planet of Trotter kopen. Daar staan altijd suggesties in voor dure hotels met zwembaden waar je ook gewoon alleen heen kan om te zwemmen. Je kan dan in een knusser goedkoper hotel/guesthouse slapen en daar heen gaan voor verkoeling.

De Lonely Planet van India heb ik al.
Die hotels komen wel goed, ik heb al een aardig lijstje.
We hebben het volgende plan:
We landen sávonds in Delhi, overnachten de eerste nacht in de buurt van de luchthaven.
De volgende dag vliegen naar Varanassi (scheelt tijd tov de trein of auto)
Na een dag of drie terug naar Delhi vliegen, om dan met een auto (+chauffeur) naar Jaipur en Agra te rijden, en de laatste dagen zelf Delhi bezichtigen.
Heeft iemand ervaring met het boven staande idee…
En hoe zijn de ervaringen om visums te laten regelen via visumdienst.com

Alles is nog "open"afgezien van de retour tickets Amsterdam Delhi
Groet Roland

Hmm lastig…
Van de zomer ben ik in India geweest (4 weken) en mijn route was:
Delhi - Jaipur (trein)
Jaipur - Phuskar (bus)
Phuskar - Jodpur (trein)
Jodpur - Udaipur (auto met driver)
Udaipur - Delhi (vliegtuig)
Delhi - Agra (trein)
Agra - Varanasi (trein)
En toen vanuit daar richting Nepal.

Iedere stad had zo zijn eigen karakteristieken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veel van Varanasi had verwacht, maar het een beetje tegen vond vallen. De rituelen aan de ghats zijn erg mooi en je kan leuk door de straatjes wandelen, etc. Het is wel iets bijzonders, maar dat was het ook wel. Ik weet dat er weer andere zijn die het helemaal geweldig vinden, dus bedenk even goed van te voren wat je daar denkt te gaan vinden. Ikzelf twijfel ook of het wel de plek is voor een 7jarige… maar daar kunnen ouders met kinderen misschien beter over adviseren. Omdat het toch best een stad is die wel ‘zwaar’ is, niet veel vrijheid ademt. Het is meer de sfeer die er hangt denk ik dan dat je echt zware dingen ziet. Want dat vond ik in vergelijking met Nepal echt heel erg meevallen! Geen drijvende babylijkjes ofzo gezien. Maar sowieso als advies om Varanasi als laatste te bewaren.

Udaipur bijvoorbeeld vind ik zelf al veel meer ‘kindvriendelijk’. Ik ben hier in juli geweest, dus toen waren er amper toeristen/buitenlanders. Dus ook dat kan verschillen met mei. Maar ik vond Udaipur heel relaxed, vriendelijke mensen, mooie omgeving (bergen!). Je kan een wandeling maken over de bodem van het meer en dan aan de overkant van het ‘toeristische gedeelte’ is een hele leuke wijk waar je eindeloos kan ronddwalen. Waar super veel aardige mensen zijn en schoolkinderen die op de foto willen en met je willen spelen. Allemaal erg ongedwongen. Deze sfeer miste ik in Varanasi.

In Jodphur hebben wij ook een relaxed verblijf gehad. Waarbij we nog een tour hebben gemaakt naar een dorp van de vishnoes. Erg leuk om met de kinderen en vrouwen (in ons geval dan, omdat wij dames zijn) in contact te komen. Je kan niet met elkaar communiceren door taal (praten geen Engels), maar toch merk je dat je alle 2 in elkaar geinteresseerd bent. Dat was echt bijzonder. We hebben toen overnacht in een dorpje buiten Jodphur bij de tourdirecteur. Die heeft daar verschillende bungalow’s in een hele grote tuin met overal stoeltjes, hoekjes, gras, bomen… Erg mooi. En erg goedkoop.

Jaipur is ook een aardige stad, om mee te beginnen vind ik zelf. Het fort buiten de stad is een doolhof waar je als volwassen nog van geniet :slight_smile: Ook de apentempel is aardig en natuurlijk de Hawas Mahal en het koningklijk paleis. Jaipur is alleen al leuk om in een tuktuk rond te rijden en alleen om je heen te kijken en alles in je op te nemen.

Voor 15 dagen zou ik zelf kiezen voor:

1. Delhi aankomst en even bijkomen (ligt aan de tijd dat je aankomt, eventueel kan je 's middags nog ergens heen gaan - dichtbij hotel)
  2. Delhi (Rode fot, lotustempel, etc. net naar waar je voorkeur naar uitgaat)
  3. Delhi - trein (5 uur) naar Jaipur
  4. Jaipur (apentempel, koninklijk paleis, Hawas Mahal)
  5. Jaipur (fort buiten de stad, relaxen)
  6. Jaipur richting Jodphur
  7. Jodphur (fort + witte paleis)
  8. Jodphur (markt en ronddwalen in de kleine steegjes in het oude gebied) of/en Omgeving Jodphur (vishnoen)
  9. Jodphur - Udaipur (auto met chauffeur, met tussenstops bij tempels en dorpjes, thee drinken onderweg, etc. = gewoon leuk om mee te maken en je ziet/beleeft India meteen op een andere manier)
  10. Udaipur - Paleis + tempel
  11. Udaipur - wandeling straatjes + meer
  12. Udaipur - Delhi met vliegtuig (1,5 uur vliegen) - door met middagtrein naar Agra (2 uurtjes)
  13. Agra (zondsonder of opgang) met avondtrein naar Delhi
  14. Delhi hotel bij vliegveld

Eventueel iets bij te schaven aan de hand van hoe laat je arriveert + vertrekt in India + binnenlandse vlucht. En je kan ook met prive chauffeur meerdere stukken doen… Al is het wel een belevenis om met de trein te gaan, erg leuk!

1 like

Dit lijkt me een heel leuk programma. Misschien zou je Udaipur nog kunnen vervangen door bvb Bikaner. Dan kan je een kamelensafari doen, dat zal de kleine van 7 wel leuk vinden, het fort en de rattentempel bezoeken, …

Varanasi blijft toch op ons programma staan, juist omdat het een foto genieke plek is. Mijn zoontje (Anwar) heeft al heel wat van de wereld gezien, en zal geen cultuurschok van Varanasi overhouden. Dat Varanasi niet veel vrijheid ademt, geldt denk ik voor veel steden in Azië en met name in India. Dat we de stad in het beging van de vakantie willen aandoen heeft te maken met het vooraf plannen van een aantal zaken. We landen sávonds laat in Delhi, als we dan de volgende dag doorkunnen vliegen naar Varanasi en na 2 of 3 dagen weer terug vliegen naar Delhi, kunnen vanaf Delhi met een auto (tot zover vooraf te plannen) naar Rajasthan te gaan, om via Agra weer terug te rijden naar Delhi waar we nog een paar dagen blijven om de stad te bekijken en bij te komen.

We missen dan de Indiaanse treinen, wat inderdaad een beleving is ( in 2000 werkte in India aan de treinen). Maar als India goed bevalt bij mijn vrouw komen we er nog wel terug….

Ik neem je programma mee in onze reisplanning
Thanks
Roland

Ook zeker de moeite waard is Shekawati en Jaisalmer…

Wij waren afgelopen zomer ook in India en zijn na Delhi ook eerst naar Varanasi geweest. In tegenstelling tot mijn voorganger vond ik het fijn dat we eerst in Varanasi waren. Die cultuurschok viel ons ook reuze mee, wij zijn nog een keer terug geweest, vonden het wat onwerkelijk en wilden het nog een keer zien. Gewoon geweldig, het is maar net wat voor instelling dat je zelf hebt.